Boeing chce do roku 2030 lietať na udržateľné palivá

ZDROJ | Boeing

Biopalivá na báze uhľovodíkov z rastlinných olejov a etanolu vyzerajú z hľadiska znižovania emisií skleníkových plynov na prvý pohľad zaujímavo. Argumenty presvedčili aj zákonodarcov v EU, či spoločnosť Boeing. Dôkazom je napríklad povinné zavedenie benzínu E10 so zvýšeným podielom bioetanolu v EÚ od januára 2020.

Pozrite siLetecké palivo z oxidu uhličitého? Zaujímavá alternatíva k elektrickým strojom

Podobnou cestou sa uberajú aj letecké spoločnosti, ale v súčasnosti môžu lietadlá používať zmes konvenčných a bio palív v pomere maximálne 50:50.

ZDROJ | Boeing

Spoločnosť Boeing sa zaviazala, že v nasledujúcej dekáde zníži ekologické dopady letov svojich lietadiel tak, že jej lietadlá budú do roku 2030 lietať na stopercentne udržateľných palivách.

Pozrite siBoeing prinesie prvé lietadlo s hybridným pohonom už čoskoro

Firma uviedla, že úspešne uskutočnila testovacie lety so 100%-ným využitím udržateľných palív. Nákladný stroj FedEx 777 sa ešte v roku 2018 stal prvým lietadlom, ktoré letelo bez konvenčnej palivovej zmesi v rámci programu Boeing ecoDemonstrator.

ZDROJ | KEHAN CHEN-GETTY IMAGE

V súčasnosti predpisy určujú, že lietadlá môžu používať iba zmes konvenčných a udržateľných palív v pomere 50:50. Boeing a ďalší záujemci budú musieť najskôr presvedčiť regulačné orgány o bezpečnom prechode na palivo s vyšším, prípadne stopercentným podielom udržateľnej zložky.

Po aktuálnych problémoch s modelom lietadla Boeing 737 Max to nemusí to byť jednoduché, hoci tie nespôsobilo palivo. Stroje boli na celom svete uzemnené po dvoch tragických haváriách, pri ktorých zahynulo 346 ľudí.

Pozrite siPorsche a Boeing spojili sily pre „lietajúci zázrak“

Udržateľné palivá (patrí sem popri biopalivách aj synteticky vyrábaný benzín, prípadne nafta) síce tvoria pri spálení opäť oxid uhličitý, ale ich zástancovia argumentujú, že ide o uhlík, ktorý predtým rastliny stiahli z atmosféry, takže cyklus je uhlíkovo neutrálny. Okrem toho biopalivá uvoľňujú v spalinách nižší podiel iných škodlivých emisií, vrátane NOx.

Podobné argumenty hovoria aj v prospech syntetických palív, vyrábaných chemickou cestou, napríklad hydrogenáciou CO2 na uhľovodíky. , alebo spracovaním plastového odpadu.

Nechajme teraz bokom polemiku o reálnej uhlíkovej stope „udržateľných“ palív a dopadoch rozsiahleho pestovania technických plodín na poľnohospodárstvo a produkciu potravín, pretože oba tieto aspekty významne znižujú kredit a zmysel bio-, aj syntetických palív.

Faktom je, že v lokálnych emisiách, zvlášť v krátkodobom horizonte, môžu byť prínosom a hlavne – dajú sa nasadiť do strojov s konvenčnými pohonmi.

ZdrojEngadget

Komentáre k článku