BMW plní sľuby – bude nabíjať elektromobily z LED stĺpov

Aj Tesla Motors, ktorá ma azda najhustejšiu sieť dobíjacích staníc v USA a slušné pokrytie má už aj v Európe, buduje stanice s odstupom okolo 200 km. Je to dostatočná sieť pre tranzitnú dopravu, hlavne vzhľadom na nízku penetráciu elektromobilov, ale nebude to stačiť pre rýchlo rastúci počet týchto vozidiel. A rastové trendy tomu nasvedčujú.

bmw-stlp1

Lenže, aj keď akčný rádius elektromobilov rastie, v priemere zďaleka nedosahuje 300-400 km, ktoré zvládne napríklad Tesla Model S. Aj preto je väčšina malých elektromobilov používaná v mestskej a prímestskej doprave. Ich koncentrácia v mestách je teda zákonite najvyššia. Našťastie nabíjacie porty pre elektromobily sa dajú budovať podstatne jednoduchšie ako čerpacie stanice s nádržami na ropné produkty.

BMW už vlani informovala, že na tento rok pripravuje v uliciach Mníchova spustenie pilotného programu nabíjania elektromobilov a plug-in hybridov zo stĺpov verejného LED osvetlenia. Nakoniec BMW koncept Light & Charge otestovala v britskom Oxforde. Systém s výhodou využíva existujúce elektrické rozvody pre sieť verejného osvetlenia, pričom v spodnej časti stĺpu je kompletná výbava na nabíjanie, aj platobný terminál na platbu kreditkou.

bmw-i3

Automobilka uvažuje, že takto vybavené stĺpy ba sa mohli nachádzať hlavne na parkoviskách, prípadne pozdĺž verejných komunikácií tam, kde by stojace autá neprekážali premávke.

POZRITE SI: BMW vyrieši nabíjanie elektromobilov v mestách

Aj keď počiatočné náklady na takéto polyfunkčné stĺpy verejného osvetlenia budú vysoké, návratnosť by mohla byť pomerne krátka a potom by sa mohli stať pre mestá, alebo prevádzkovateľov zaujímavým zdrojom príjmov. Vzhľadom na nízku cenu jazdy na elektrinu v porovnaní s benzínom, alebo naftou, by takéto porty určite radi využili aj majitelia hybridných vozidiel. Tie sú v dnešných časoch stále efektívnejšie, ako čisté elektromobily.

 

Zdroj: GIZMODO, BMW Group

Komentáre k článku