Automobily BMW budú v budúcnosti vysielače pre mobily vďaka Vehicular CrowdCell

Na tohtoročnom Mobile World Congress v Barcelone BMW Group predstavuje výskumný projekt s názvom „Vehicular CrowdCell“. Technológia umožní zvýšenie kapacity a pokrytia mobilných sietí.

Problematiku zlepšenia príjmu mobilných sietí v kabíne automobilu riešila spoločnosť BMW už pred rokom na MWC 2015. Spolu s partnermi peiker acustic GmbH & Co. KG a Nash Technologies GmbH prezentovala “Vehicular Small Cell”.

Ide o femto-bunku (femtocell) vytvorenú v interiéri vozidla, pričom anténa na streche zabezpečuje pripojenie na najbližšiu BTS mobilného operátora.

Pozrite siS BMW budete môcť ovládať smart domácnosť na diaľku

Na tohtoročnom Mobile World Congress, ktorý sa koná 22. – 25. februára v Barcelone ide BMW ešte ďalej a v spolupráci so spoločnosťami peiker a Nash Technologies a teraz spoločne predstavuje prototyp „Vehicular CrowdCell“ integrovaný do výskumného vozidla BMW. Kým Vehicular Small Cell je systém optimalizujúci mobilný signál vo vozidlách, aktuálne predstavená technológia Vehicular CrowdCell umožní aj zvýšenie kapacity a pokrytia mobilných sietí v okolí auta.

BMW vehicular CrowdCell
ZDROJ | BMW Group

Rozmach mobilných dátových prenosov z dôvodu využívania multimediálnych služieb, ale aj internetu vecí (IoT), si čoskoro vyžiada výkonnejšie mobilné rádiové siete. Jednou zo stratégií zvýšenia kapacity a pokrytia sietí v budúcnosti je integrácia veľkého počtu malých sietí (buniek) a „prenášačov“ na rozšírenie existujúcich pozemných staníc, takzvaných picocells a femtocells, čiže piko- a femto-buniek.

Vehicular CrowdCell je výsledkom zdokonalenia tohto konceptu. V závislosti od dátového prenosu a požiadavky na pokrytie sa mobilná femto-bunka dynamicky aktivuje, aby zvýšila kvalitu mobilnej siete vo svojom okolí. Na rozdiel od Vehicular Small Cell funguje nová koncepcia aj mimo interiéru vozidla.

Pozrite siBMW má nový i8 Spyder, AR helmu a laserové svetlo pre motorky

Jednou z možností využitia „Vehicular CrowdCell“ je nasadenie technológie v zdieľaných (car-sharing) elektromobiloch. Veľké množstvo vozidiel nachádzajúcich sa na rôznych miestach by počas parkovania mohlo fungovať ako miestne opakovače mobilného signálu.

Keď sa používateľ mobilnej siete nachádza v blízkosti femto-bunky, tá sa na vyžiadanie aktivuje a zväčší šírku prenosového pásma. Môže tiež dodatočne zlepšiť pokrytie, ktoré býva v hustej mestskej zástavbe často problematické. Takéto hotspoty prinesú vyššiu prenosovú rýchlosť a zlepšenie pokrytia v kritických oblastiach.

https://www.youtube.com/watch?v=UoOFLVOFerA

Mimochodom, myšlienka mobilného autotelefónu ako retranslačnej stanice signálu je stará viac ako štvrťstoročie. Už v analógových sieťach 1G (NMT), v časoch, keď ešte neexistovali vreckové, ba dokonca ani handheld mobilné telefóny sa presadilo sčasti podobné riešenie.

Autotelefón s výkonnou strešnou anténou mal cez linkový interfejs pripojený klasický bezdrôtový telefón (pre pevnú linku) komunikujúci v pásme 900 MHz, alebo DECT (1800 MHz). Po zaparkovaní vozidla si pasažier zobral so sebou bezdrôtové sluchátko a v okruhu do 300m mohol pohodlne volať, aj prijímať hovory.

Firma Benefon dokonca takýto NMT autotelefón s cordless sluchátkom (BENEFON CLASS) priamo vyrábala. Stál ale viac ako 100 000 korún, čo bolo na úrovni vtedajšieho ročného platu. Myslíte si, že kúpou 600-eurového smartfónu patríte k „smotánke“? Vlastniť mobil v začiatkoch NMT bola iná „frajerina“, vrátane masochistických prevádzkových poplatkov. Našťastie to je už história.

BMW Group už dlhodobo pracuje na vývoji priekopníckych digitálnych služieb. Výskumný projekt „Vehicular CrowdCell“ kladie základy pre zlepšenie prepojenia vo vozidle i mimo neho.

ZdrojBMW Group

Komentáre k článku