Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov v Nórsku je realitou

bjorn nyland bezdrôtové nabíjanie elektromobily momentum dynamics

Známy nórsky YouTuber Bjorn Nyland zverejnil zaujímavé video, v ktorom ukazuje bezdrôtové nabíjanie elektromobilov. Čiastočne kontroverzná technológia ukazuje zaujímavý potenciál do budúcnosti.

Nabíjanie elektromobilov je pre mnohých neprekonateľná prekážka. Katastrofické scenáre so sídliskami prepletenými kilometrami káblov sú  zbytočne prehnané. Vozidlá s elektrickým pohonom zatiaľ nie sú pre každého, a kým sa tak stane, z pohľadu dojazdu či možností nabíjania budú výrazne ďalej. Aj napriek tomu je ale nabíjanie téma, ktorej je potrebné na venovať.

Tí čo bývajú v rodinných domoch nemusia mať s nabíjaním žiadne starosti. Navyše pri prepojení so solárnou elektrárňou môžu jazdiť v podstate zadarmo. Zapojiť kábel do auta nie je komplikované a trvá to iba pár sekúnd, no každé zvýšenie komfortu sa počíta. Témou by preto mohlo byť bezdrôtové nabíjanie, ktoré sa zatiaľ nerieši vo veľkom kvôli strachu z nízkej účinnosti.

Nórsko je v oblasti elektrickej mobility výrazne popredu, takže nie je prekvapujúce, že práve tu sa stretávame s prvými funkčnými riešeniami pre indukčné nabíjanie. Bjorn sa pozrel do centra Osla, kde sa stretol s pánom z firmy Momentum Dynamics, ktorá nainštalovala niekoľko bezdrôtových nabíjačiek priamo do cesty v centre hlavného mesta Nórska. Výkon jednej nabíjacej plochy je až 75 kW a optimalizované sú pre nabíjanie elektrických autobusov.

bjorn nyland bezdrôtové nabíjanie elektromobily momentum dynamics

Teoreticky je možné nainštalovať niekoľko plôch vedľa seba pre jedno vozidlo, respektíve autobus a výkon navýšiť až na 300 kW. Vo videu bezdrôtové nabíjanie aj priamo testujú, konkrétne s vozidlom Jaguar i-Pace, ktoré je upravené pre podporu takéhoto nabíjania. Zospodu vozidla je nainštalovaná indukčná plocha. Pre nabíjanie je potrebné zaparkovať nad nabíjacou plochou. Čím presnejšie je vozidlo zaparkované, tým lepšia je efektivita a vyšší výkon.

Pozrite siNabíjanie elektromobilov za jazdy – pomôže magnetický betón? 

Ak sa zaradí prevodový stupeň, auto vie, že má nabíjanie automaticky prerušiť. Všeobecne sa predpokladá, že pre lepšiu efektivitu je potrebné, aby boli cievky čo najbližšie. V praxi je to ale naopak. Nakoľko je tento systém optimalizovaný pre autobusy, počíta sa aj s vyšším podvozkom. Keď sa nabíjanie rozhodli použiť so spomínaným Jaguar i-Pace, výkon nabíjania bol iba 37 až 38 kW, aj keď pri danom stave nabitia batéria auto dokáže brať viac ako 50 kW.

bjorn nyland bezdrôtové nabíjanie elektromobily momentum dynamics

Avšak, keď podvozok zdvihli do offroad režimu, výkon nabíjania stúpol až na 54 kW. Výkon sa dokonca zvýšil aj potom, čo z auta vystúpili. Najdôležitejší údaj je však efektivita, ktorá podľa slov pána z Momentum Dynamics môže prekročiť 90 percent. Určite teda ide o ďalšie zbytočné straty, no pri špecifickom použití by mohli byť akceptovateľné. Osobne si ale myslím, že ďalším vývojom a optimalizáciou by sa účinnosť mohla ešte zvýšiť.

Komentáre k článku