Bell odhalil Nexus – aerotaxík so sklopnými vrtuľami

Kým Muskova Boring Company hľadá riešenie prehustenej veľkomestskej dopravy v podzemných tuneloch, iné spoločnosti už dlhšie pracujú na lietajúcich autách a aerotaxíkoch s vertikálnym štartom a pristávaním (VTOL).

Pozrite siAeroMobil 5.0 – Slováci tvoria elektrické lietajúce auto s kolmým štartom

Patrí k nim aj slovenský Aeromobil, ktorý pri verzii Aeromobilu 5.0 tiež prechádza od hybridu auta a lietadla k lietajúcemu stroju typu VTOL. Dáva to zmysel, lebo s lietadlom, ktoré potrebuje hoci aj krátku pristávaciu dráhu, nedáte v centre mesta ani ranu, kým so strojom, štartujúcim a pristávajúcim ako vrtulník, áno.

Lietajúci hybrid

Vývojom lietajúcich áut sa zaoberá viacero spoločností, ale na poli vývoja malých lietajúcich strojov typu VTOL je podstatne rušnejšie. Prispela k tomu aj firma Bell, ktorá na podujatí CES 2019 ukázala koncept šesťrotorového stroja Bell Nexus.

ZDROJ | Bell

Bell tak nasleduje firmy ako Volocopter, Aston Martin, Boeing, Rolls-Royce, Airbus, alebo Uber, ktoré na vývoji aerotaxíkov pracujú už dlhšie. Bell je však jedným z partnerov Uberu pri príprave jeho projektu aerotaxíkov.

ZDROJ | Bell

Bell už vlani na CES 2018 prezentoval koncept kabíny pripravovaného stroja, no tentoraz odhalil podstatne viac. Má ísť o päťmiestny aerotaxík s hybridným pohonom. Energiu pre let zaistí benzínový motor-generátor, ktorý bude vyrábať elektrinu. Tá poslúži na nabíjanie trakčnej batérie a pohon elektromotorov šiestich vrtúľ.

Pozrite siAirbus Vahana úspešne zvládol testovací let

Pohon bude možný aj priamo z batérií, bez zapnutia benzínového agregátu, pokiaľ bude k dispozícii dostatočná kapacita energie. Hybridný pohonný systém lietajúceho stroja je navrhnutý francúzskym výrobcom motorov pre vrtuľníky Safran.

https://www.youtube.com/watch?v=WvSQasD5NXY

Počas parkovania na zemi, budú rotory stroja spočívať vo vodorovnej polohe, pripravené k štartu. Počas letu sa rotory potrebným spôsobom naklonia, aby zabezpečili požadovaný zdvih a rýchlosť letu.

Uber preferuje vo vzduchu elektromobilitu

Tak ako ostatní, aj Bell vidí príležitosť VTOL aerotaxíkov v riešení dopravy vo veľkomestách. „Keďže priestor na zemi je obmedzený, musíme riešiť dopravné výzvy vo vertikálnom rozmere – a to je miesto, kde sa bude realizovať vízia mobility na požiadanie,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Bell Mitch Snyder.

https://www.youtube.com/watch?v=iNfFypyIOIA

Bell je jedným z prvých partnerov Uberu pri tvorbe jeho budúcej služby leteckých taxíkov. V máji Uber predviedol jeden z prototypov leteckých taxíkov na svojom summite Uber Elevate a povedal, že plánuje zaradiť lietajúce stroje do komerčnej prevádzky do roku 2023. Podľa CNBC Uber nazval projekt Bellu „hlavným krokom“ vo svojom úsilí pri budovaní siete aerotaxíkov na požiadanie Uber Air.

Pozrite siUber ukázal uberAIR, odhalil koncepty lietajúcich strojov

V súlade s plánmi spoločnosti Uber uviedol riaditeľ Bellu pre inovácie Scott Drennan  pre magazín The Verge, že firma plánuje zariadenie Bell Nexus uviesť do prevádzky do konca roku 2020. Pritom poznamenal, že „nejde o hračku, ale o lietadlo, v ktorom by ste sa cítili bezpečne a pohodlne, keď sa v ňom poveziete s rodinou“.

ZDROJ | Bell

Uber chce vo svojej sieti aerotaxíkov používať len plne elektrické VTOL prostriedky, čo by malo vylúčiť hybridné stroje, akým má byť aj Bell Nexus. Ako však povedal Mark Moore, technický riaditeľ Uberu pre leteckú dopravu, tento koncept je dôležitým prvým krokom smerom k plne elektrickému, komerčnému aerotaxíku.

Pozrite siRolls-Royce mieša karty na trhu lietajúcich taxíkov

Umožní sa tak testovanie strojov už v blízkej budúcnosti, skôr než budú k dispozícii dokonalejšie batérie pre celoelektrické riešenia. Mimochodom, v minulom roku prezentoval koncept VTOL stroja s hybridným pohonom založenom na svojom turbomotore M250 aj Rolls Royce.

Štart štvor- až päťmiestneho stroja sa má uskutočniť čisto elektricky a vo výške sa spustí motor-generátor, ktorý bude dobíjať batériu.

Či už hybridné, alebo elektrické, zdá sa, že malé lietajúce stroje s kolmým štartom zamiera na oblohu už v najbližších rokoch. Dúfajme, že technológie autopilotov a koordinácie letovej prevádzky dovtedy pokročia natoľko, aby bol tento druh dopravy bezpečný.

ZdrojBell

Komentáre k článku