Batérie InoBat nebudú len inteligentné, ale aj “zelené“

ZDROJ | InoBat

Spoločnosť InoBat Auto zaujala (nielen) slovenskú verejnosť potom, čo v septembri predstavila na GLOBSEC Tatra Summit 2020 prvú inteligentnú batériu pre elektromobily. Po roku výskumu  a  vývoja  to  bola  prvá  fyzická  batéria,  vyrobená procesom kombinujúcim umelú inteligenciu a takzvaný High Throughput Process (HTP).

Pozrite siInoBat Auto predstavil prvú inteligentnú batériu na svete

InoBat Auto bude batérie vyrábať v prvom vývojom centre na svete podporovanom umelou inteligenciou, ktoré stavia na Slovensku vo Voderadoch. Batérie InoBat však budú nielen inteligentné, ale aj zelené a ich výroba bude trvalo udržateľná. Výrobca bude totiž svoje batérie aj recyklovať, čím dáva odpoveď na otázku: „Čo so starými batériami z elektromobilov?“

ZDROJ | InoBat Auto

Za týmto účelom podpísal slovenský výrobca batérií dohodu, presnejšie Memorandum  o porozumení, so spoločnosťou Primobius. InoBat má v pláne vytvoriť rámec pre recykláciu Li-ion batérií v regióne Strednej a Východnej Európy.

Primobius je spoločným  podnikom  nemeckej SMS  group  a austrálskej spoločnosti Neometals a podľa generálneho riaditeľa InoBat-u Mariána Bočeka ide o jednu z najinovatívnejších spoločností na recykláciu batérií na svete.

Pozrite siSK Innovation vyvíja rýchlonabíjacie batérie pre elektromobily

Technológia, ktorú používa Primobius pomáha nielen pri eliminácii odpadu, ale znižuje aj spotrebu surovín. Výrobný proces recyklácie s nízkymi  emisiami  CO2  prináša  čisté materiály späť  do výroby batérií. Pomocou patentovanej technológie sa z odpadových batérií získava kobalt a ďalšie cenné materiály.

ZDROJ | Anesco

V prípade  nesprávnej likvidácie by boli tieto materiály nebezpečné pre životné prostredie.  Ak by boli „zneškodnené“ na  skládke, vytvárali by toxický odpad, alebo by sa museli spracovať v energeticky náročných pyrometalurgických regeneračných systémoch.

To sú práve tie obavy, ktoré u mnohých vyvoláva boom elektromobility bez dosiahnutia konečného riešenia vznikajúceho elektroodpadu. Podobné otázniky vznikajú aj v súvislosti s inými oblasťami „zelených“ technológií, ako sú solárne a veterné elektrárne. Aj tam už ale existujú riešenia v podobe recyklácie.

Pozrite siSolárne panely – život po živote

Súčasný, ale hlavne budúci rast e-mobility významne zvyšuje dopyt po surovinách a primárna ťažba a výroba kovov bude mať problém tento dopyt naplniť. Recyklácia batérií je preto vítaným doplnkovým zdrojom surovín.

Okrem toho, nová legislatíva Európskej komisie o batériách z roku 2020 zadefinuje mieru recyklácie pre väčšinu strategických  materiálov,  ako  je  kobalt,  nikel  a  lítium,  vďaka  čomu  bude  recyklácia  nielen povinná, ale bude musieť byť aj oveľa efektívnejšia ako doteraz. To je zároveň dobrá správa pre životné prostredie.

ZdrojInoBat

Komentáre k článku