Batérie, alebo vodík? Volkswagen má jasno

ZDROJ | Volkswagen

Kým viaceré automobilky pokračujú vo výskume palivových článkov na vodík, spoločnosť Volkswagen dospela k inému stanovisku. Minulý mesiac uverejnila detailné vysvetlenie svojho rozhodnutia, ktoré by sa dalo v krátkosti zhrnúť takto: „Všetko hovorí v prospech batérií a prakticky nič nehovorí v prospech vodíka“.

Pozrite siVW, Porsche a Mazda: spaľovacie motory majú dlhú budúcnosť. Pomôžu biopalivá

Pre portál Electrek to potvrdil aj šéf výskumu  v Porsche Michael Steiner. Všetko sú to elektrické autá, len jedny sú napájané elektrinou z batérií, druhé z vodíka.

Aj automobilka Porsche, ktorá je súčasťou skupiny Volkswagen, pokračuje v skúmaní využitia vodíkových palivových článkov, ale podľa Steinera v súčasnosti táto technológia nie je pre Porsche vhodná.

Trendom je elektrina

Typický výkon palivového článku na vodík je asi 100 kilowattov, čo pre výkonné športiaky nestačí. Ak chcete viac energie, musíte pre zaistenie špičkového výkonu ešte zahrnúť veľkú batériu. To znamená, že na inštaláciu oboch komponentov potrebujete ešte viac miesta. (Bežné vodíkové autá majú len relatívne malú batériu.)

Fungovanie palivového článku na vodík v automobile.ZDROJ | Volkswagen

Druhý aspekt, ktorý hovorí v neprospech vodíka je, že celková energetická účinnosť vodíkového systému je veľmi zlá, pretože elektrolýza vody na vodík, jeho kompresia a distribúcia na čerpacie stanice a nakoniec jeho premena späť na elektrinu vyžaduje veľa energie, dodáva Steiner.

ZDROJ | Tesla

S tým sa dá len súhlasiť. A minimálne v rovnakej miere to platí aj pre ropné, či plynárenské koncerny, ktoré dúfajú, že budú vodík vyrábať – opäť energeticky veľmi neefektívne – z fosílnych palív napríklad z metánu. S týmito výrobnými postupmi sú navyše spojené aj emisie CO2.

Odborníci, aj médiá špekulujú, či je rozhodnutie spoločnosti VW presadzovať elektromobily na batérie správne, alebo či by najväčší európsky výrobca automobilov nemal venovať väčšiu pozornosť technológii palivových článkov na vodík.

ZDROJ | INSIDEEVs

Viacero nových štúdií však dáva tomuto trendu za pravdu. Nemecké spolkové ministerstvo životného prostredia napríklad predpokladá, že vodík a syntetické palivá budú drahšie ako elektrický pohon, pretože na ich výrobu sa spotrebuje viac energie. Vzhľadom na súčasný a predvídateľný energetický mix má elektromobil zrejme najlepšiu energetickú bilanciu.

Pozrite siNafta je „mŕtva“, vodík „zmrazený“. Honda sa zameria na elektromobily

Podľa Fraunhoferovho inštitútu budú syntetické palivá a pohonné technológie, ako sú palivové články na vodík síce hrať dôležitú úlohu, ale nie v oblasti osobných automobilov. Uplatnia sa skôr v diaľkovej a nákladnej doprave, ako aj v železničnej, leteckej a námornej doprave. Nebude to však skôr ako po roku 2030.

Neefektívny vodík

Technológia vodíkových palivových článkov má jednu zásadnú nevýhodu: je neefektívna z hľadiska celkovej energetickej, alebo, ak chcete, uhlíkovej stopy, aj prevádzkových nákladov. Potvrdzuje to aj štúdia Horváth & Partners, ktorá porovnáva oba typy pohonu elektrických vozidiel z pohľadu zákazníka.

Porovnanie energetickej efektivity batériového a vodíkového pohonu – od výroby energie po elektromotor.ZDROJ | Volkswagen

Pri batériových elektromobiloch sa počas distribúcie stratí iba 8% elektriny predtým, ako sa uloží do batérií vozidla. Pri premene na mechanický pohon v elektromotore sa stratí ďalších 18 percent. V závislosti od modelu tak elektromobil poháňaný batériou dosahuje účinnosť 70 až 80 percent.

V prípade vodíkového automobilu sú straty oveľa väčšie, Až 45% elektrickej energie sa stratí už počas výroby vodíka elektrolýzou. Z týchto zvyšných 55 percent pôvodnej energie sa stratí ďalších 55 percent pri premene vodíka na elektrinu vo vozidle. To znamená, že vodíkový elektromobil dosahuje v závislosti od modelu účinnosť iba 25 až 35 percent. Pre úplnosť, účinnosť pri alternatívnych palivách je ešte horšia a pohybuje sa v rozmedzí len 10 až 20 percent.

Pozrite siVodíková superjachta AQUA – hračka pre ekologických milionárov

V praxi to znamená, že vodíkové auto spotrebuje dvakrát až trikrát viac primárnej elektriny na rovnakú vzdialenosť ako auto na batérie. Syntetické a biopalivá sú ešte väčšou pascou. Neznamená to však, že v budúcnosti nebude mať vodík lepšiu pozíciu, hlavne v typoch dopravy, kde batérie ťahajú za kratší koniec – v lietadlách na dlhšie trasy, v nákladných vozidlách a v lodnej doprave. Zvlášť, ak bude využívaný ako úložisko prebytočnej elektriny vyrábanej v solárnych a veterných elektrárňach.

Zatiaľ súboj vodíka a batérií jednoznačne vidia aj zákazníci. Po nemeckých cestách už jazdí viac ako 130 000 elektromobilov na batérie, ale iba 507 vozidiel na vodík, uvádza na svojich stránkach Volkswagen.

ZdrojElectrek,VW

Komentáre k článku