Autonómne kamióny: TuSimple spája sily s Navistar

ZDROJ | TuSimple

TuSimple s ústredím v americkom  San Diegu a v čínskom Pekingu má už podporu od takých hráčov, ako UPS, Nvidia, alebo čínska technologická spoločnosť Sina. Firma dnes prevádzkuje v USA flotilu 40 samojazdiacich nákladných vozidiel, ktoré sa používajú na testovanie a prepravu nákladu medzi Arizonou a Texasom.

Napriek schopnosti autonómnej jazdy sú v kabíne zatiaľ dvaja bezpečnostní technici. S medzimestskou dopravou prostredníctvom autonómnych kamiónov má však TuSimple veľké plány.

Pozrite siAutonómne kamióny zmenia budúcnosť nákladnej dopravy

Pre ich realizáciu získala 15. júla ďalšieho strategického partnera Navistar a obe spoločnosti oznámili plány na vývoj a začatie výroby autonómnych kamiónov do roku 2024.

ZDROJ | TuSimple

Strategické partnerstvo so spoločnosť Navistar vychádza z doterajšej spolupráce. Zámerom je upustiť od dodatočnej montáže úžitkových vozidiel Navistar International, ktoré TuSimple v súčasnosti používa, a namiesto toho vyvinúť kamióny špeciálne určené pre autonómnu prevádzku. V rámci dohody Navistar preberie menšinový podiel v spoločnosti TuSimple, jeho veľkosť však žiadna z firiem nekonkretizovala.

TuSimple nedávno predstavila zámer rozvinúť aktivity v oblasti nákladnej dopravu medzi pobrežiami USA pomocou flotily autonómnych kamiónov triedy 8 vybavených kamerami a LiDAR-mi. V Navistar teraz získala výrobného partnera, ktorý jej pomôže tento zámer realizovať.

ZDROJ | TuSimple

TuSimple, založená v roku 2015, už aj dnes používa nákladné vozidlá Navistar vybavené vlastnou technológiou autonómnej jazdy, ktoré vidia svet prostredníctvom 20 kamier a dvoch laserových senzorov LiDAR. No namiesto toho, aby pokračovala v modernizácii existujúcich nákladných áut Navistar, chce TuSimple postaviť vlastné vozidlo bez vodiča od základov. Takto chce garantovať, že jeho senzory a riadiaci softvér budú dostatočne odolné a spoľahlivé v ťažkých podmienkam diaľkovej dopravy.

Pozrite siHyundai chystá autonómne kamióny. Má za sebou úspešné testy

Expanzia a nová výroba si však vyžiadajú kapitál. TuSimple sa preto obrátil na investičnú banku Morgan Stanley, aby jej pomohla získať ďalších 250 miliónov dolárov od investorov. Od svojho založenia už spoločnosť získala 298 miliónov dolárov, pričom jej hodnota presiahla 1 miliardu dolárov.

TuSimple očakáva, že v autonómnych autách, ktoré bude vyrábať od roku 2024, už nebudú potrební žiadni bezpečnostní vodiči. Zrejme však stále nepôjde o autopilota 5. úrovne, alebo ak áno, tak s istými obmedzeniami.

Ako uviedol prezident TuSimple Cheng Lu, kamióny budú schopné autonómne jazdiť po diaľniciach a miestnych komunikáciách vo väčšine poveternostných podmienok, ale iba po „vopred určených trasách“. Autopilot 5. úrovne má vedieť jazdiť kdekoľvel – po cestách, aj necestách.

Možno je to však len reakcia na kritiku odborárov a profesijných združení vodičov nákladnej dopravy, ktoré sa boja o pracovné miesta. Lu tvrdí, že „ekonomika na vyžiadanie“ v skutočnosti zvýši dopyt po vodičoch, ktorí budú dopravovať tovar na úseku „poslednej míle“ k zákazníkovi. Na zásobovanie „od domu, k domu“ sa údajne autonómne kamióny nehodia.

Ale dá sa to tvrdiť aj o autonómnych dodávkach? Asi áno. Aspoň zatiaľ. Táto koncová logistika a kuriérska práca je logisticky neporovnateľne náročnejšia ako doprava tovaru z bodu A, do bodu B. V dlhodobom horizonte však veľmi optimistické vyhliadky na zachovanie, či dokonca zvýšenie počtu vodičov nákladných áut nevidieť. Umelá inteligencia, ktorá nahradí taxikárov, postihne aj sektor nákladnej dopravy. Otázkou je len, kedy sa tak stane.

ZdrojThe Verge

Komentáre k článku