Autonómne doručovanie? Čoskoro bude vďaka Renaultu a jeho EZ-PRO

Renault, jeden z najväčších výrobcov automobilov v Európe, predstavil už v januári svoj koncept EZ-GO – autonómny automobil na zdieľanie jazdy. Teraz predstavila automobilka nový projekt EZ-PRO. O čo ide?

Ide o logistiku dodávok poslednej míle. Je to posledný úsek distribúcie tovaru medzi firmou a konečným spotrebiteľom tovaru alebo služby, kde príjemca prijíma tovar doma alebo na dohodnutom mieste. Táto posledná časť dodávok tovaru predstavuje veľkú časť nákladov na prepravu, ako aj na celkovú zložitosť operácií. Štúdia krajín EÚ ukazuje, že v 60 % miest sa vyskytujú veľké ťažkosti v oblasti riadenia mestskej logistiky, 55 % emisií spôsobených vozidlom je spôsobené distribúciou tovaru a 40 % tohto tovaru sa dodáva do mestských centier.

ZDROJ | Renault

Mnohé firmy tak riešia túto logistickú krížovku a vidia v nej príležitosť, ako ju zmodernizovať a pripraviť na čoraz väčšie objemy nákladov. Pretože predaj cez e-shopy neustále rastie, je reálny predpoklad, že aj logistika poslednej míle bude pod čoraz väčším tlakom na znižovanie nákladov a času, ktorý musí prepravca do nej investovať.

Spoločnosť Groupe Renault predstavila včera na autosalóne v Hannoveri projekt Renault EZ-PRO. Je to autonómna elektrická, prepojená a zdieľaná koncepcia tzv. robopoda, ktorá by mala pomôcť vyriešiť zložitú logistiku distribúcie na poslednej míli.

„EZ-GO bola prvá kapitola, v ktorej sme ukázali, ako sa môžu služby mobility uplatňovať v osobnej doprave,“ povedal riaditeľ Renault Corporate Design Laurens van den Acker.

ZDROJ | Renault

EZ-PRO sa skladá z autonómneho hlavného vozidla a bezvodičových robopodov. Firma verí, že riešenie poslednej míle nebude úplne automatizované, pretože ľudia zostanú aj naďalej potrební na riadenie dopravných aktivít.

Pozrite siNuro – podarené autonómne autíčko, ktoré doručí tovar až k dverám

V koncepte EZ-PRO je aj hlavné vozidlo pod kontrolou ľudského operátora, ktorý dohliada na dodávku tovarov a služieb, ako aj na činnosť celej flotily. Operátor sa okrem toho môže venovať úlohám s pridanou hodnotou, ako napríklad osobnú VIP dodávku potravín, či krehkých predmetov.

Flotila robopodov sa môže pohybovať buď spoločne, alebo nezávisle. EZ-PRO ponúka prispôsobiteľné moduly, ktoré spĺňajú veľké spektrum špecifických potrieb firemných zákazníkov – a to nielen pre dodávateľov na poslednej míli, ale aj pre maloobchodníkov a remeselníkov.

Chceme poskytnúť zákazníkom jednoduchý život a to platí aj pre úžitkové vozidlá.

Laurens van den Acke

Laurens van den Acker dodáva: „Je to logické rozšírenie našich aktivít, pretože sme boli lídri v úžitkových vozidlách už viac ako 100 rokov. Chceme byť v popredí mestskej mobility a už sme všade, takže budeme mať dobré riešenie.“

Flotila EZ-PRO môže distribuovať rôzne druhy tovaru, každý robopod však bude mať svoj platobný terminál, klientelu a miesto dodania. Budú však prevádzkované rovnakou elektrickou a autonómnou platformou. Podobným spôsobom môže Renault prispôsobiť jednu sériu EZ-PRO pre jeden internetový obchod a inú sériu pre ďalší obchod.

ZDROJ | Renault

Tento koncept bol navrhnutý tak, aby ponúkal ideálne riešenie pre dopravcov ako aj pre spotrebiteľov. Príjemcovia si budú môcť vybrať vhodný čas a miesto dodania, no aj to, či si chcú vyzdvihnúť zásielku od kuriéra, alebo sprístupnením samoobslužnej skrinky. Tieto skrinky (prístupné 24 hodín denne, 7 dní do týždňa) môže príjemca otvoriť pomocou aplikácie v smartfóne. Príjemca bude môcť v reálnom čase sledovať prostredníctvom mobilných služieb pohyb zásielky.

Pozrite siAutonómne kamióny Uber rozvážajú zásielky v Arizone

Dizajn EZ-PRO bol navrhnutý tak, aby minimalizoval jeho vizuálny vplyv a zvýšil integráciu flotily do mestskej krajiny. Od povrchovej úpravy karosérie, krycími otvormi kolies po lesklý vzhľad otváracích panelov chce prispieť k tomu, aby sa zbytočne nezvyšoval vizuálny smog v meste.

Tento koncept Renaultu je bezpochyby zaujímavý a isto k nemu pribudnú ďalšie, od iných výrobcov. K ich realizácii je však ešte pomerne ďaleko, dovtedy si musíme vystačiť so žltými oznámeniami zo Slovenskej pošty a s kuriérmi, ktorí k nám domov zavítajú zásadne vtedy, keď sme v práci a naopak.

ZdrojRenault

Komentáre k článku