Autonómne autá sa nehodám nevyhnú. Waymo zverejnil pokyny ako postupovať

Spoločnosť Waymo z portfólia Alphabet-u, ktorá je aj materskou spoločnosťou Google, patrí v oblasti autonómnych áut k svetovým lídrom. Už dlhšie ich testuje vo vybraných lokalitách aj na verejných komunikáciách.

Autopilot nie je nezraniteľný

Výsledky sú síce diskutabilné – ostatní vodiči majú výhrady voči príliš opatrnej (čítaj pomalej a obmedzujúcej) jazde autonómnych áut v niektorých dopravných situáciách, ale Waymo preferuje bezpečnosť. Argumentuje tiež, že autonómne systémy riadenia sú stále vo vývoji a priebežne sa zdokonaľujú.

Pozrite siAutonómne autá brázdia kalifornské cesty vo veľkom. Na čele je Waymo a GM

Je nepravdepodobné, že umelá inteligencia si bude v blízkej budúcnosti vysvetľovať dopravné predpisy „kreatívne“ ako niektorí vodiči, ale v rámci pravidiel sa určite zdokonalí. Zastať na „stopke“ na celé 3 sekundy? Ostatným vodičom sa to síce môže zdať otravné, rovnako ako čakanie na zelenú bez oranžovej na semafóroch, ale je to bezpečnejšie.

ZDROJ | Waymo

Aj opatrne jazdiace auto sa však môže stať účastníkom nehody, hoci bez vlastného zavinenia. Pre takéto prípady vydala firma Waymo podrobné pokyny pre policajtov, záchranné zložky a aktérov kolízie.

Predpis, ktorý Waymo poskytol už v máji kalifornskému Úradu pre motorové vozidlá (DMV) sa týka testovacích vozidiel Waymo Chrysler Pacifica. Môžete si ho pozrieť vo formáte PDF online.

ZDROJ | Medium

Autonómne autá Waymo sú navrhnuté pre jazdu na cestách a diaľniciach, v mestských uliciach, na vidieckych cestách a na parkoviskách vo dne, aj v noci. Rýchlosť jazdy je však obmedzená maximom 65 míľ/hod ( cca 105 km/hod) a autá môžu v automatickom režime jazdiť aj pri slabom daždi a v hmle.

Pozrite siNemci zavedú etické pravidlá pre autonómne autá

Nemôžu však zatiaľ jazdiť v teréne mimo ciest, v silnom daždi a v snežení, pri poľadovici, po zaplavených a lesných cestách. Bez vodiča môžu autonómne autá Waymo jazdiť len v špecifickovaných geografických oblastiach, kde boli testovacie jazdy povolené. Toto územie sa však na základe podrobných testov a validácie postupne rozširuje.

Pokyny pre záchranárov

V rutinnej prevádzke sa však nutne vyskytnú aj nehody a kolízie, ktoré bude treba riešiť. Preto Waymo publikoval oficiálne pokyny pre policajtov a záchranárov, ktoré im pomôžu reagovať v podobných prípadoch. V autonómnom aute totiž časom nebude za volantom ľudský vodič (počas testov sa tam vyskytuje ako poistka), ktorého budú môcť požiadať o doklady od vozidla a o ďalšie informácie.

ZDROJ | Waymo

Záchranári tiež musia vedieť, ako bezpečne vypnúť samojazdiace auto, ak je posádka v bezvedomí, zranená, alebo inak ohrozená.

Pokyny Waymo preto zahŕňajú množstvo informácií, od núdzového volania na horúcu linku s dispečerom, aktivovaného stlačením tlačidla, identifikácie vozidla, po pravidlá pri hasení požiaru, odpájanie elektrických systémov a batérie hybridného pohonu, ťahanie vozidla, či odporúčané zdvíhacie a rezné zóny na karosérii.

ZDROJ | Waymo

Predpis uvádza ako vypnúť režim autonómnej jazdy, úplne odstaviť vozidlo, alebo ako odpojiť batériu, ak sa záchranári nemôžu dostať do auta. Pri vypnutom autopilotovi môže byť autonómne auto Waymo vlečené rovnako ako bežné vozidlá.

Pozrite siAutonómne autá nie sú všeliekom na dopravné zápchy, tvrdí Audi

Problematika samojazdiacich áut je nová a ich zavedenie do rutinnej prevádzky si vyžiada riešenie mnohých praktických otázok. Keďže sa už objavujú podobné praktické pokyny, aké vypracoval Waymo, dá sa predpokladať, že sme blízko nasadenia prvých autonómnych áut do plnej prevádzky na cestách.

ZdrojAutoblog

Komentáre k článku