Aliancia Ford a VW mení smer, idú po elektrine a autonómnom riadení

Pôvodné plány ponúknuť nový truck a van sa rýchlo zmenili na odvážne vykročenie do budúcnosti. Automobilky naliali šialené peniaze do vývoja elektrických a autonómnych áut.

Automobilky Ford a Volkswagen približne pred siedmymi mesiacmi oznámi aliancu, vrámci ktorej sa chceli venovať výrobe nákladných automobilov a dodávok. Spolupráca mala tiež prebiehať v rovine objavovania možností realizácie sa v elektomobiloch, autonómnych automobiloch a hľadaní nových služieb pre zákazníkov vrámci automobilového sveta.

ZDROJ | Ford

Spoločnosti, vzhľadom na pôvodné plány, prekvapili, keď v týchto dňoch oznámili, že ich spolupráca je o elektrický a autonómnych vozidlách. Dôkazom je investícia 2,6-miliardy amerických dolárov koncernu VW do projektu Argo AI, za ktorým stojí práve Ford.

Argo AI je projekt založený v americkom Pittsburgu a do roku 2017 o ňom nikto prakticky nevedel. Do povedomia sa dostal po tom, čo práve Ford do projektu nalial miliardu dolárov. Mníchovská automobilka svoju gigantickú investíciu rozdelila na dve časti. Miliarda bude v hotovosti a ostatných 1,6-miliardy má byť v aktívach. Okrem iného Argo AI zhltne celý Autonomous Intelligent Driving team, ktorý bol založený v Mníchove. Tržná hodnota projektu Argo AI bude po dokončení investícií niekde okolo 7 miliárd amerických dolárov.

Pozrite siAutonómne Fordy budú rozvážať tovar z Walmartu

Za donedávna neznámym projektom stoja bývalí inžinieri z Uberu, ktorí veľmi úzko spolupracujú s robotickým laboratóriom pittsburskej súkromnej univerzity Carnegie Mellon. Argo AI sa spečatením aliance automobilových gigantov stáva globálnym projektom. Doteraz mohli pod záštitou Fordu testovať autonómne automobily v Pittsburgum Detroite, Miami a Washington, DC. Aktuálne sa s najväčšou pravdepodobnosťou testovacie zóny rozrastú aj na európske cesty, samozrejme pod záštitou Volkswagenu.

Ďalšou novinkou zo vzniknutej spolupráce je prístup Fordu k platforme MEB, teda Modulare E-Antriebs-Baukasten, ktorú vyvíja VW. Spoločnosť na ňu dosť vsádza, pretože verí na tejto matici bude postavených približne 15 miliónov elektrických automobilov, ktoré plánuje predať. Ford vsádza na to, že na architektúre MEB ponúkne európskemu trhu úplne nový plne elektrický model, ktorým chce počas prvých šiestich rokov predaja uspokojiť 600 000 zákazníkov.

ZDROJ | Volkswagen

Podľa portálu The Verge automobiloví giganti z dvoch kontinentov zatiaľ stále nemajú doriešené, ako budú zdieľať náklady na vývoj a prípadnú výrobu autonómnych a elektrických áut. Už teraz však vieme, že príjmy zdieľať neplánujú.

Automobilky si od spolupráce sľubujú najmä urýchlenie zavedenia autonómnych áut a elektomobilov do ostrej prevádzky. VW do elektromobility nalial už okolo 91-miliárd anerických dolárov s vidinou toho, že bude masovo vyrábať autá čisto na elektircký pohon. Ford je o niečo skromnejší, no rovnako ambiciózny, nakoľko v roku 2020 má ísť do predaja ich elektromobil. Investície však neplánuje pozastaviť, v najbližších rokoch má z americkej automobilky do vývoja má ísť ďalších 11,5 miliardy amerických dolárov.

Ford v elektrike a službách zreje jasne vidí svoju budúcnosť pretože okrem samotných automobilov sa angažuje v zdieľanom jazdení, zdieľaní bicyklov a skútrov. Kúpil napríklad startup vyvíjajúci elektrický skúter Spin, do ktorého investoval 100 miliónov amerických dolárov.

ZDROJ | DARPA

Volkswagen približne pred mesiacom rozviazal spoluprácu s Aurora Innovation, startupom pracujúcim na autonomnom pohone, za ktorým stojí Chris Urmson. Ten pôvodne pôsobil v Google. Rovnako za Agro AI stojí bývalý zamestnanec Google, Bryan Salesky. Obaja inžinieri pracovali na projekte DARPA, ktorý je považovaný za prelomový v oblasti autonómneho riadenia.

Zdá sa, že v elektoromobilite a autonómnom riadení ide skutočne do tuhého. Aliancia Ford a VW totiž nie je za ostatnú dobu ničím výnimočným. Apple doslova pohltil startup Drive.ai, Honda začala spolupracovať s General Motor Cruise, Volvo a Uber predstavili spoločné autonómne SUV, Renault a Nissan spojili sily s Wymo, aby mohli nasadiť autonómne automobily do Japonska a Francúzska a Fiat-Chrisler s Hysundai participujú na projekte Amamazonu, Aurora.

Zdrojtheverge.com

Komentáre k článku