Alaska Air a ZeroAvia vyvíjajú lietadlo na vodík so zaujímavým doletom

ZDROJ | ZeroAvia

Spoločnosť Alaska Air Group spolupracuje s firmou ZeroAvia na vývoji vodíkovo-elektrického pohonu pre dopravné lietadlo s kapacitou 76 cestujúcich. Vodíkový elektrický pohon ZA2000 s palivovými článkami by mal dosahovať výkon 2 000 – 5 000 kW a umožňovať dolet 500 míľ (asi 800 kilometrov).

Vodík má podstatne vyššiu energetickú hustotu na jednotku hmotnosti ako Li-ion batérie, takže má potenciál zabezpečiť dostatočnú energetickú kapacitu aj pre väčšie lietadlá a zaistiť dostatočný akčný rádius. Oproti tomu elektrické lietadlá poháňané z batérií sú stále určené len na kratšie, obvykle vnútroštátne lety.

Pozrite siElektrické lietadlo Alice – zmení regionálne lety?

Ako nový investor v ZeroAvia plánuje Alaska Air elektrifikovať svoje letectvo, aby splnila svoj cieľ dosiahnuť nulové čisté emisie do roku 2040.

Technológia vodíkového pohonu lietadiel – od výroby vodíka, po pohon elektromotorov.ZDROJ | ZeroAvia

ZeroAvia je letecká spoločnosť s nulovými emisiami CO2, ktorá sa špecializuje na riešenia vodíkovo-elektrických pohonov pre rôzne letecké aplikácie. S prevádzkou v USA a v Spojenom kráľovstve má ZeroAvia v súčasnosti experimentálne certifikáty pre dva prototypy lietadiel od regulátorov CAA a FAA.

Firma pripravuje komerčné elektrické lietadlá so 600 kW pohonnými jednotkami, ktoré by mali byť dostupné v roku 2024, ako aj s vyššie spomenutou verziou pohonu o výkone 2 000 až 5 000 kW. Alaska Air chce byť nápomocná pri vývoji vodíkovo-elektrickej technológie ZeroAvia a následne ju plánuje využiť v lietadlách pre osobnú dopravu.

Vo videu nižšie môžete vidieť pozemné testy vodíkovo-elektrického pohonu s vrtuľou, ktorý dokáže utiahnuť nákladné vozidlo:

Vodíkový pohon získava ekologicky čistú energiu prostredníctvom palivových článkov. Tie využívajú vodík uložený v krídle a pomocou chemickej reakcie so vzdušným kyslíkom vyrábajú elektrinu a vodnú paru.

Na rozdiel od tradičného spaľovania vodíka, ku ktorému dochádza pri vysokej teplote, palivový článok generuje elektrinu pri oveľa nižšej teplote. Elektrina z palivového článku potom poháňa elektromotory lietadla.

Plány ZeroAvia do budúcnosti.ZDROJ | ZeroAvia

Ako prvé dostane vodíkovo-elektrický pohon ZeroAvia lietadlo De Havilland Q400 plnej veľkosti, ktoré bude schopné prepraviť 76 cestujúcich. Ak sa koncepcia osvedčí, spoločnosť Alaska Air má možnosť získať ďalších 50 pohonných súprav na konverziu svojich regionálnych lietadiel na vodíkovo-elektrický pohon.

Pozrite siElon Musk tvrdí, že do 4 rokov môžeme mať elektrické prúdové lietadlá

Nové zdroje od investora umožnia spoločnosti ZeroAvia pokračovať v rozvoji technológie pohonu vodíkovo – elektrických lietadiel.

ZeroAvia plánuje spustiť komerčné dodávky svojho 600 kW pohonného systému v roku 2024 a v roku 2026 by mali nasledovať dodávky pohonu s výkonom 2 000 – 5 000 kW. Koncom dekády by už teda lietadlá poháňané vodíkom nemali byť raritou. Dúfajme len, že väčšie stopy v podobe kondenzovanej vodnej pary nebudú konšpirátori považovať za nové chemtrails.

ZdrojElectrek

Komentáre k článku