AKO prebiehala inštalácia ZSE Wallboxu v redakcii TECHBOX?

Ako už mnohí viete, naša redakcia má vlastnú nabíjačku pre elektromobily. Vďaka ZSE Drive sme tak naplno pripravení na elektromobilitu! Pozrite sa, ako to vyzeralo pri inštalácii Wallboxu s výkonom 22 kW.

Keďže elektromobilom sa v redakcii TECHBOX venujeme naplno už dlhšiu dobu, bolo otázkou času, kedy príde na rad aj ich nabíjanie priamo v redakcii. Cez klasickú 230V/400V zásuvku to trvá príliš dlho, a tak sme sa rozhodli pre inštaláciu Walboxu od ZSE. Ak by ste taký chceli doma aj vy, vedzte, že musí byť vaša domácnosť pripravená na vyšší okamžitý odber energie.

V našom prípade bolo potrebné vymeniť hlavné 25 ampérové ističe za 40 A. O navýšenie kapacity je potrebné požiadať prevádzkovateľa siete, trvá to niekoľko dní a taktiež je takéto navýšenie spoplatnené. Načo je to dobré? Ak by sme pri pôvodnom nastavení inštalovali Wallbox, mohlo by sa stať, že sieť nebude na vysoký odber pripravená a jednoducho nám v lepšom prípade vyhodí poistky. Navyše by sme nevyužili plný výkon nabíjania.

ZSE Wallbox dorazil úplne nový a musíme priznať, že jeho dizajn je nadčasový. Efektne sa na ňom vyníma aj logo ZSE Drive. Mohli sme sa rozhodnúť, či Wallbox bude obsahovať zásuvku pre konektor typ 2 (Mennekes), alebo jeho súčasťou bude rovno nabíjací kábel s konektorom typ 2 (Mennekes). Rozhodli sme sa pre riešenie s pevným nabíjacím káblom, keďže Wallbox budeme využívať zväčša pre testovacie elektromobily, ktoré sú vo vačšine prípadov vybavené iba adaptérom pre klasickú 230V zásuvku.

Ešte skôr, ako odborníci ZSE inštalovali Wallbox, bolo potrebné vytvoriť poistkovú skriňu pre Wallbox. Tu sú k dispozícii samostatné 32 A ističe s prúdovým chráničom. Ak by sa čokoľvek udialo, najskôr reagujú ističe Wallboxu, až neskôr hlavné ističe poistkovej skrine v našej redakcii.

Výhodou je, že pre ZSE Wallbox máme v redakcii samostatný priestor ku ktorému nebolo nutné natiahnuť dlhú kabeláž. Ak by ste si Wallbox inštalovali doma, môžu vám vzniknúť ďalšie náklady na kabeláž, prípadne výkopové práce od poistkovej skrine k miestu pre Wallbox.

Zatiaľ sa chlapci zo ZSE u nás „hrajú“ približne hodinku a pol, no už sa rozbalil samotný Wallbox a môže sa začať jeho inštalácia. Dôležité je nájsť správne miesto, kam ho umiestnite.

Po navŕtaní dier je možné najdôležitejšiu časť ZSE Wallboxu pripevniť na stenu. Tu je kompletná elektronika, ktorá sa stará ob bezpečné nabíjanie vášho elektromobilu. V našom prípade môžeme nabíjať elektromobily výkonom až 22 kW, avšak takéto rýchle nabíjanie musí podporovať aj palubná jednotka elektromobilu. Napríklad Jaguar I-PACE sme mohli nabíjať len výkonom 7 kW.

ZSE Wallbox už dostáva reálnu podobu, elektronika sa prekryje prvým krytom so sklom pre sledovanie údajov na displeji Wallboxu. Kedykoľvek totiž môžete hlavný kryt Wallboxu posunúť smerom nadol a pozrieť sa na aktuálny výkon nabíjania a spotrebované kWh. Škoda, že displej nevidieť aj bez toho, aby bol hlavný kryt sčasti vysunutý.

 

A sme vo finále. Posledná kontrola všetkých zapojených súčastí a ZSE Wallbox je v redakcii TECHBOX pripravený na používanie.

Podľa farby výraznej kontrolky vidíte, v akom stave je ZSE Wallbox. Ideálny stav je zelené sfarbenie, a teda vtedy môžete nabíjať váš elektromobil. Modrá svieti počas samotného nabíjania elektromobilu.

My sme najskôr vyskúšali nabíjanie elektrického VW up! od ZSE Drive, všetko fungovalo. Samotná inštalácia pritom trvala približne 2 a pol hodiny, čo nie je veľa.

Pozrite siTECHBOX má vlastnú 22 kW nabíjačku pre elektromobily!

Sami sa môžete rozhodnúť, či ZSE Wallbox budete využívať tak ako je, bez nutnosti identifickácie kartou, alebo sa budete musieť pred každým nabíjaním identifikovať čipovou kartou, ktorú vám ZSE poskytne. Kompletná cena zariadenia a inštalácia je individuálna – závisí od viacerých parametrov, preto ak o ZSE Wallbox máte záujem, nechajte si urobiť kalkuláciu priamo u ZSE Drive.

Výhodou domáceho nabíjania cez Wallbox je najmä rýchlosť a samozrejme aj cena. Oproti štandardnému nabíjaniu môžete nabíjať takmer 10x rýchlejšie, ak takéto nabíjanie podporuje aj váš elektromobil. Za 1 kWh platíte rovnako, ako to máte nastavené vo vašej zmluve o odbere energie. Kľudne sa dostanete, v závislosti od spotreby vášho elektromobilu, aj na cenu okolo 2 eur/100 km. Poznáme majiteľov, ktorí dlhodobo jazdia za cenu 1,43 €/100 km, naopak aj takých, ktorí za 100 km aj pri elektromobile zaplatia približne 4,5 eura. I tak sú to skvelé ceny, nemyslíte?

Sme radi, že elektomobilita veľmi prirodzene našla svoje miesto na Slovensku, a že sa budúcnosť u nás tak rýchlo začala udomácňovať. My v TECHBOX, sme ako prvá technologická redakcia na Slovensku, vďaka nášmu partnerovi ZSE Drive na elektromobilitu pripravení!

Komentáre k článku