Ako pandémia zmenila automobilový priemysel?

ZDROJ | Bigstock.com

Pandémia koronavírusu zasiahla väčšinu odvetví a nevyhli sa jej ani automobilky. Mnohé továrne boli zatvorené, iné zaviedli drastické opatrenia.

Automobilky a ich boj o prežitie

V dôsledku zatvorenia automobiliek zostali mnohí ľudia bez práce. Keďže slovenský automobilový priemysel v súčasnosti zamestnáva vyše 177-tisíc ľudí a tvorí až polovicu hospodárstva krajiny, ekonomika bola dočasne paralyzovaná. Tento problém sa však nedotkol iba Slovenska. Výroba áut bola pre pandémiu zastavená na celom svete.

Medzinárodný salón, ktorý sa mal pôvodne konať v Ženeve, bol zrušený. Všetci štyria výrobcovia áut na Slovensku boli nútení odstaviť svoju výrobu. Situácia sa dotkla aj slovenských dodávateľov áut, ktorí zostali závislí od tých zahraničných.

Pokles dopytu po spaľovacích vozidlách

Počas pandémie koronavírusu značne klesol predaj benzínových aj naftových áut. V druhom štvrťroku tohto roku sa prepadol až o polovicu. Trendom sa však stávajú elektromobily, o ktoré je stále väčší záujem. V porovnaní s minulým rokom sa ich predaj v Európskej únii strojnásobil. Ich vyššia cena však stále môže odradiť.

Pri kúpe nového auta sa oplatí zvážiť predvádzacie vozidlá. Sú lacnejšie, zvyknú byť v plnej výbave a jazdilo sa na nich iba zriedka – vždy pod dohľadom. O predvádzacie vozidlá však spravidla býva veľký záujem, preto by ste samotnú kúpu nemali dlho odkladať.

ZDROJ | Unsplash.com

Príchod rôznych opatrení

Vďaka postupnému uvoľňovaniu povinných pravidiel daných štátom sa do predajní opäť vracajú zákazníci. Oproti dobe pred príchodom koronavírusu v nich nachádzajú vozidlá, ktoré sú pravidelne špeciálne dezinfikované, a môžu využiť bezkontaktné testovacie jazdy či doručenie auta až domov. Je veľa ľudí, ktorí si myslia, že tieto opatrenia sú prehnané. Opak je však pravdou. Všetky z nich sú potrebné, keďže bránia ďalšiemu šíreniu nákazy.

Nižšia miera mobility

Nie je prekvapením, že počas karanténnych opatrení klesla potreba mobility. Ľudia sú viac doma a obmedzili aj cestovanie. Zamestnávatelia sa situácii prispôsobili vytvorením vhodných podmienok pre svojich zamestnancov. Mnohí z nich umožnili prácu z domu a odložili prípadné služobné cesty.

Narástol záujem o vlastné auto

U ľudí, ktorí nemajú auto, narástol počas krízy záujem o jeho kúpu. Dôvodom je obava z nakazenia koronavírusom počas cestovania prostriedkami hromadnej dopravy. Nad vlastným automobilom tak premýšľajú aj ľudia, ktorí ho doteraz odmietali. Pri výbere vozidla zaváži aj výbava, ktorá má ochrániť vodiča a posádku – filtre klimatizácie, antibakteriálne materiály a rozličné senzory.

ZDROJ | Unsplash.com

Online nakupovanie je stále obľúbenejšie

Počet nákupov na internete počas krízy rapídne narástol. Rozhodli sa im dať šancu aj konzervatívnejší zákazníci a staršie ročníky. Pri výbere auta na webe si kupujúci môže nakonfigurovať auto podľa seba a k dispozícii má aj náhľad týchto zmien (vrátane novej ceny) v reálnom čase. Počas krízy sa tak webové stránky stali dôležitým nástrojom všetkých predajcov.

Komentáre k článku