Ako je to s recykláciou batérií? Švédi z nich získavajú späť až 95 % materiálov

ZDROJ | Northvolt

Každá debata o elektromobiloch skôr či neskôr dospeje aj k téme recyklácie opotrebovaných batérií. Švédska spoločnosť Northvolt, do ktorej investovala aj skupina Volkswagen Group zmieta akékoľvek obavy spojené s touto témou zo stola.

Tesla koncom leta oznámila, že v rámci jej interných procesov recyklácie sa jej z opotrebovaných batérií darí získavať späť až 92 % použitých materiálov, vrátane niklu, medi a kobaltu. Švédska spoločnosť Northvolt ju teraz prekonáva.

Vo výskumnom a vývojovom stredisku Northvolt Labs vo švédskom meste Västerås sa spoločnosti podarilo vyrobiť prvý lítium-iónový akumulátorový článok zložený z niklu, mangánu a kobaltu získaného výhradne zo starých batérií.

Spoločnosti sa darí v rámci recyklácie použitých článkov zrecyklovať až 95 % vzácnych kovov, z ktorých dokáže vyrábať nové batérie s rovnakou čistotou, akú ponúkajú batérie vyrobené zo surových materiálov. Novým batériám sa tie recyklované vyrovnajú aj po stránke výkonnosti a kapacity.

Princíp takejto efektívnej recyklácie batérií v laboratóriu dlho nezostane. Spoločnosť plánuje už v prvom kvartáli budúceho roku odštartovať výstavbu recyklačnej továrni Revolt Ett vo švédskom meste Skellefteå.

ZDROJ | Northvolt

Northvolt plánuje v novej továrni recyklovať zhruba 125 000 ton batérií ročne, z ktorých získa dostatok materiálov na výrobu batérií v celkovom objeme 30 GWh. Týmito materiálmi bude spoločnosť schopná pokryť presne polovicu výrobnej kapacity vo svojej továrni Northvolt Ett. Recykláciu plánuje spoločnosť spustiť niekedy v priebehu roka 2023.

ZdrojNorthvolt

Komentáre k článku