Aerotaxíky chcú v Paríži už v roku 2024 počas olympijských hier

Paríž chce v roku 2024 poskytnúť návštevníkom olympiády komfort aj vďaka tomu, že im ponúkne vzdušné taxíky na štadióny priamo z letiska. Dnes trvá presun z letiska Charles de Gaulle do mesta vlakom alebo autobusom približne hodinu.

Už dávno je práve kolabujúca doprava nočnou morou pre návštevníkov masových akcií, akými sú kongresy, výstavy a v neposlednej miere aj olympijské hry. Vďaka moderným technológiám to bude už v blízkej dobe zrejme o niečo znesiteľnejšie.

Airbus, Aeroports de Paris (ADP) a Parížsky dopravný úrad skúmajú možnosť využitia autonómnych lietajúcich taxíkov na prepravu návštevníkov z letiska do mesta. Podľa ich simulácií by v ideálnom prípade mohli takéto taxíky štartovať každých šesť minút.

Pozrite siNajnovší prototyp lietajúceho taxíka Lilium sa úspešne vzniesol

ADP bude musieť do 18 mesiacov nájsť vhodné miesta pre takéto taxíky. Využiť by sa mohli už existujúce koridory pre vrtuľníky, i keď tých je oveľa menej ako bude treba pre aerotaxíky.

ZDROJ | Vahana

Ani ostatné veci ešte nie sú stopercentne vyriešené. Autonómne taxíky musia byť v provom rade dostatočne bezpečné, aby mohli lietať a neohrozovať ľudí v taxíku, ani na ulici. Airbus už má dva prototypové modely, jednomiestny Vahana a štvormiestny variant CityAirbus.

Štvormiestny CityAirbus.ZDROJ | Armin Weigel / AFP / Getty Images

Lietajúce autá a aerotaxíky s vertikálnym štartom a pristávaním (VTOL) sa vo svete začínajú čoraz viac testovať a nasadzovať do skúšobných prevádzok. Riešia preplnené diaľnice a rastúce environmentálne problémy. Majú však obmedzenia v kapacite batérií.

Pozrite siSkai: prvý lietajúci taxík poháňaný vodíkom

Tiež bude treba vyriešiť infraštruktúru, rôzne predpisy a všeobecne záväzné nariadenia. Investície do infraštruktúry sa odhadujú na 11,3 miliónov dolárov.

Vyvstáva aj otázka, do akej miery získa táto koncepcia kladnú akceptáciu verejnosťou.

„V roku 2010 žila po prvýkrát viac ako polovica ľudstva v mestských zónach a myslíme si, že do roku 2030 prekonáme 60 percent,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Airbus Guillaume Faury.

Pozrite siBell odhalil Nexus – aerotaxík so sklopnými vrtuľami

Ak sa to však Parížu naozaj podarí, bude môcť byť vzorom pre zavádzanie aerotaxíkov v ostatných veľkomestách. Skeptici však stále tvrdia, že nejde o bezpečný spôsob dopravy, ktorá navyše nebude ani lacná.

ZdrojAFP

Komentáre k článku