A je to tu! Umelá inteligencia sa vám pozrie do očí a prekukne vás

Ďalšia predpoveď z vedecko-fantastických vízií sa napĺňa. Kde sú tie časy, keď sme žasli nad splnenými fantáziami od Julesa Verneho. Let na Mesiac, či úžasná ponorka Nautilus, to boli veci, ktoré vedci a inžinieri dávali dokopy desiatky rokov a ľudia mali čas vychutnávať víťazstvo rozumu a kumštu primerane dlhú dobu. Teraz všetko napreduje šialene rýchlo a medzi generačnou výmenou nášho smartfónu sa toho udeje vo svete technológií viac, ako za celý život našich starých otcov.

Pomocou strojového učenia objavili vedci spojitosť medzi osobnosťou človeka a pohybmi jeho očí. Umelá inteligencia sledovala a analyzovala pohyby očí 42 študentom a zistila koleráciu, ktorá sa dá aplikovať aj na ďalšie osoby.

Táto nová technológia dokáže odhaliť štyri základné osobnostné rysy: príjemnosť, svedomitosť, extraverzia a neurotizmus. K Big five (Veľká päťka) jej chýbala otvorenosť k skúsenostiam. To zatiaľ nedokázala umelá inteligencia „prečítať“ z oči. Big five je model, ktorý sa používa v psychológii na popísanie osobnosti človeka. Táto teória sa rozvíja už od 50-tich rokov minulého storočia.

Takéto jednoduché zistenie o ľudskej osobnosti môže zlepšiť interakciu medzi ľuďmi a strojmi. „Ľudia vždy hľadajú zdokonalené personalizované služby,“ povedal Tobias Loetscher, ktorý sa podieľal na vypracovaní tejto štúdii.

ZDROJ | PEXELS – free photo stock

Tento výskum poskytuje ďalšie možnosti na vývoj nových robotov a počítačov, ktoré dokážu lepšie a pohotovejšie interpretovať sociálne signály ľudí. Teraz vedia stroje reagovať len na verbálne (ústne, alebo písomné) podnety. K sociálnym informáciám sa zatiaľ nevedia dostať a preto ani nemôžu adekvátne reagovať.

Toto je tá lepšia možnosť využitia nových technológií. K tým temnejším stránkam však môže (a pravdepodobne bude) dochádzať tiež. Skúste si predstaviť, že napríklad spoločnosť Facebook si patentuje softvér, ktorý monitoruje oči a tieto získané informácie o svojich používateľoch predáva ďalej. Takýmto využitím získaných informácii o osobnostných črtách zákazníkov sa posunie cielená reklama o celé svetelné roky dopredu. Môžeme sa teda pripraviť, že webové stránky a firmy podnikajúce v internetovom biznise si pridajú k datám, ktoré o nás získali ďalšie a ešte citlivejšie údaje.

Pozrite siFacebook stráca na popularite a mladí si radšej pustia YouTube

Našťastie táto technológia nie je ešte taká vyspelá, aby sa dalo podľa nej stopercentne riadiť, zatiaľ sú to skôr predpoklady založené na predvídateľnosti ľudí. Aj tak si však môžeme pozrieť, aké osobnostné črty súvisia s pohybmi očí. Aspoň podľa spomínaného experimentu.

Zvedavý: Dlho sa pozerá.

Otvorený: Abstraktné obrázky si pozerá dlhšiu dobu.

Neurotický: Rýchle žmurkanie.

Otvorený pre nové skúsenosti: Prechádza očami z jednej strany na druhú.

Svedomitý: Zaznamenané zmeny veľkosti zreničiek.

Optimistický: Strávi menej času pri pohľade na negatívne emocionálne veci v porovnaní s pesimistami.

Ku ktorej kategórii patríte vy?

ZdrojMashable

Komentáre k článku