Volvá bez vodičov sa preháňali španielskymi diaľnicami

volvo-road-train-sartre_ico

Spoločnosť Volvo patrí medzi popredných inovátorov v oblasti bezpečnosti áut samotných, ale aj premávky na cestách. Zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky je jedným z hlavných cieľov automobilky. Okrem rôznych bezpečnostných systémov sa Volvo aktívne podieľa aj na projekte SARTRE, ktorý by nám mal v budúcnosti priniesť bezpečnejšie a komfortnejšie cestovanie.

Volvo Road Train SARTRE

Švédska automobilka Volvo je jednou zo šiestich spoločností, ktoré sa podieľajú na projekte SARTRE. Cieľom tohto projektu je v budúcnosti umožniť bezpečnejšie a pohodlnejšie cestovanie na diaľniciach. Možno ste už o testovaní tohto projektu počuli. Jedná sa o akýsi autovlak, v ktorom sú vozidlá zaradené s odstupom šiestich metrov za sebou, pričom o ovládanie a smerovanie celého vlaku sa stará vozidlo idúce ako prvé. Nie nebojte sa, nebude potrebné na diaľnici vybudovať sieť koľajníc. Slovo „vlak“ je v tomto prípade použité len obrazne, nakoľko obdobný spôsob cestovanie najviac pripomína práve vlak.

V kolóne vozidiel ide auto, ktoré vysiela za sebou idúcim vozidlám bezdrôtový signál o rýchlosti, spomalení, ale aj o tom kedy a ako majú autá zatočiť. Vízia je v tom, že by ste sa v budúcnosti mohli so svojim vozidlom do takéhoto vlaku zaradiť a počas cesty si jednoducho čítať, obedovať, alebo si dokonca pospať, o všetko sa totižto postarajú senzory, radary a množstvo elektroniky. Krásna predstava však?

Volvo Road Train SARTRE

Doposiaľ sa však testovanie projektu SARTRE (Safe Road Trains for the Enviroment) vykonávalo v uzavretých priestoroch. Tomu je však koniec. Nedávno totižto trojica vozidiel Volvo, bez pomoci vodičov zvládla 200 kilometrov španielskych diaľníc a to za plnej premávky. Vozidlá išli za vedúcim autom s odstupom zhruba šiestich metrov a priemerná rýchlosť cesty bola 80 km/h. Podľa vedenia spoločnosti Volvo nie je pre podobný systém nutný žiadny vážny hardvérový zásah do auta, nakoľko väčšina súčasných vozidiel Volvo má už v sebe potrebné vybavenie. Spomeňme si napríklad adaptívny tempomat, alebo systém pre korekciu jazdného pruhu. Samotné zabudovanie systému je teda viac menej na softvérovej úrovni. Vďaka tomu sa môže ľahko stať, že systém samotný nie je až tak vzdialený od reálneho nasadenia. Samozrejme ostáva ešte množstvo hodín a dní tvrdého testovania a dolaďovania. Ale povedzte, nebolo by úžasné, keby ste si mohli počas svojej cesty na dovolenku k moru vo vašom aute aj pospať?

Volvo Road Train SARTRE

Foto: SARTRE, Volvo

Komentáre k článku