Vodíkový kamión Toyota vyráža na cesty

Nie je to dávno, čo sa Toyota rozišla s Teslou a na elektromobily vyslovila nelichotivý názor. Prioritou sa mali stať hybridy, plug-in hybridy a vodíkové autá. Hoci dnes už manažéri Toyoty pripúšťajú, že výroba elektromobilov bude v blízkej budúcnosti nevyhnutnosťou, vodík zostáva medzi prioritami.

Pozrite siToyota opúšťa Teslu, zameria sa na vodíkové autá

A netýka sa to len osobných automobilov. Toyota už od apríla testuje v USA koncept vodíkového kamióna Portal, ktorý by mal zabezpečiť ekologickú prepravu tovarov z nákladných prístavov. Po absolvovaní 4000 testovacích míľ (asi 6 400 km) by sa mal vodíkový kamión od 23. októbra dostať do komerčnej prevádzky v Los Angeles.

ZDROJ | Engadget

Ťahač s výkonom 670 koní (500 kW) poháňajú dva palivové články na vodík z Toyoty Mirai, doplnené batériou s kapacitou 12 kWh. Tá je okrem palivových článkov nabíjaná aj reverzným systémom počas brzdenia. Kamión na jednu nádrž vodíka prejde približne 320 km, takže je určený hlavne na mestské a prímestské zásobovanie.

Hoci má v porovnaní s dieselovými kamiónmi omnoho väčšiu akceleráciu, pomerne krátky dojazd príliš nepresvedčí o výhodách vodíka pred čistým elektromobilom. Na druhej strane zväčšiť nádrž je lacnejšie, ako pridať väčšiu batériu.

Pozrite siNikola Motor a Bosch spájajú sily pri vývoji pohonu vodíkových kamiónov

Pre porovnanie, stredný kamión od Tesly, ktorý má byť predstavený čo nevidieť, by mal na jedno nabitie batérií prejsť 480 km. Úplne iný level je však vodíkový kamión od Nikola Motors Company. Ťahač Nikola One prejde podľa výrobcu na jednu nádrž vodíka až 1200 míľ (asi 1931 km). Pritom výkon motora dosahuje 1000 koní (746 kW).

ZDROJ | Engadget

Výhodou vodíkových pohonov je v každom prípade rýchlosť tankovania. Vozidlá s vodíkovými palivovými článkami môžu nádrž natankovať rovnako rýchlo, ako tradičné vozidlá poháňané plynom CNG, alebo LPG.

Kritickým článkom projektu môže byť, a zrejme aj bude, nedostatočná infraštruktúra v podobe tankovacích portov na kryogenický vodík. S rovnakými výzvami sa však stretávajú aj elektromobily, hlavne tam, kde ich penetrácia vďaka dotáciám a daňovým úľavám stúpa príliš rýchlo. Svoje o tom vedia v Nórsku, kde je podiel elektromobilov najvyšší na svete.

Veľké veci sa však nerodia ľahko. Toyota a ďalší výrobcovia automobilov úzko spolupracujú s tretími stranami na budovaní vodíkových čerpacích staníc v Los Angeles, San Franciscu a v ďalších lokalitách. Veľké plány s budovaním vodíkovej infraštruktúry má aj Nemecko, Japonsko a ďalšie krajiny.

Pozrite siHonda a General Motors spojili sily pre vodíkový pohon

Autá na vodík sa zrejme stanú popri elektromobiloch ďalšou dôležitou ekologickou platformou. Obidva typy pohonov budú pritom pre mestské aglomerácie veľmi pozitívnou alternatívou k súčasným spaľovacím motorom. Patríte k skeptikom? Snáď sa už čoskoro presvedčíme, ktoré trendy sa presadia.

ZdrojEngadget

Komentáre k článku