Tankovanie vo vesmíre je nádejou pre satelity. Získajú všetci

Satelity, hlavne tie na geostacionárnej dráhe, vnímame z pohľadu laika ako „bezúdržbové“ zariadenia, kde starosti končia ich dopravením do vesmíru.

Pozrite siSatelit GOES-16 poslal prvé snímky. Je to revolúcia

Na geostacionárnej dráhe parkuje veľké množstvo telekomunikačných družíc, z ktorých najviac vnímame zrejme televízne satelity, zabezpečujúce vysielanie DVB-S/S2. Ani tieto satelity, o tých, ktoré lietajú na nízkych a stredných obežných dráhach ani nehovoriac, sa však nezaobídu bez zásoby paliva.

ZDROJ | SES

Geostacionárna obežná  dráha (GSO, Geostationary Orbit) je  špeciálny  typ  geosynchrónnej  obežnej  dráhy, pri ktorej satelit visí na kruhovej dráhe nad jediným miestom rovníka. Priemet  dráhy  satelitu  na  Zem  je  rovná  čiara  v rovine rovníka, zvierajúca s ním nulový  uhol.

Bez paliva sa nezaobídeme

Satelity občas potrebujú korigovať svoju polohu , prípadne na nízkych obežných dráhach môžu strácať výšku, takže sa potrebujú vrátiť do pôvodnej polohy. Tieto korekcie vyžadujú zapojenie reaktívneho pohonu, ktorý bez paliva, respektíve hnacieho média fungovať nemôže.

Solárne panely tu palivo nenahradia, maximálne môžu v iónových motoroch pomáhať urýchľovať plazmu. Tieto motory však majú zvyčajne veľmi nízky ťah a na rýchle korekčné manévre nie sú vhodné. Aj ony však na vyrábanie plazmy potrebujú palivo.

Pozrite siPodľa prieskumu SES Astra sme národom HD TV

Z tohto dôvodu si musí satelit so sebou pri lete do vesmíru niesť aj potrebnú zásobu pohonných látok na celú dobu plánovanej životnosti. A tá je preto obmedzená  približne na 15 rokov. Potom sú družice presmerované na zostupnú dráhu, kde časom zhoria vo vrchných vrstvách atmosféry, alebo jednoducho „zaspia naveky“ a pridajú sa tak k narastajúcemu kozmickému odpadu.

Riešením je vesmírne tankovanie

Zvyšok paliva, ktoré satelit využíva na udržiavanie svojej orbitálnej pozície, korekcie kurzu, prípadne na záverečný presun mimo orbitálnu dráhu, je limitujúcim faktorom jeho životnosti. Inžinieri a vývojári kozmických technológií preto plánujú systém, ktorý bude schopný tankovať satelity na obežnej dráhe.

ZDROJ | SES

Pôjde o podstatne zložitejšie riešenie, než to, ktoré používa na vzdušné tankovanie armádne letectvo a dnes je už prakticky rutinou. Mimochodom, o tankovaní na obežnej dráhe uvažuje aj SpaceX pri letoch na Mars. V tomto prípade však pôjde o tankovanie rakiet, prípadne kozmických lodí, nie satelitov. Myšlienku tankovania satelitov na orbite však rozvíja aj NASA.

Pozrite siSpaceX odhalil smelý plán kolonizácie Marsu!

Koncept vesmírnej čerpacej stanice vyvíja spoločnosť SES s kanadskou spoločnosťou MDA, ktorá je známa aj výrobou vesmírnych robotov a manipulátorov. Jej rameno Canadarm využívali raketoplány NASA a manipulačné systémy Canadarm2 a Dextre sú súčasťou vybavenia Medzinárodnej vesmírnej stanice ISS.

Aj vesmírna „benzínová pumpa“ bude dopĺňať palivo satelitom prostredníctvom robotického ramena. Vesmírny tanker príde na konkrétnu orbitálnu pozíciu satelitu a pripojí sa k jeho zadnej časti na dobu približne 9 dní. Satelit počas tohto manévra zostane v prevádzke, pričom automatické a diaľkovo ovládané robotické ramená družicu skontrolujú, odkryjú ventily a doplnia palivo.

Priekopníkom je SES

Prvým zákazníkom využívajúcim vesmírne tankovanie má byť so svojou satelitnou flotilou spoločnosť SES. Známa je najmä vďaka svojim televíznym družiciam Astra, z ktorých vysiela napríklad aj operátor satelitnej TV Skylink.

SES má aktuálne v prevádzke vyše 50 geostacionárnych satelitov a 12 satelitov na strednej obežnej dráhe.

Pozrite siSES otvára cestu k Ultra HD TV zo satelitu

„Servisovanie na obežnej dráhe je najdôležitejším faktorom pre vývoj novej generácie telekomunikačných satelitov. Satelitní operátori budú môcť rozšíriť využitie už existujúcich satelitných zariadení vďaka predĺženiu ich životnosti a ich kontrolám priamo vo vesmíre,” uviedol Carlo Tommasini, viceprezident spoločnosti SES pre oblasť Fleet Engineering.

Spoločnosť SES vyvíja technológiu vesmírneho tankovania s firmami MDA, SSL (Space Systems Loral) a SIS, ktoré majú bohaté skúsenosti s robotickými zariadeniami vo vesmíre. Spolupráca by mala priniesť robotickú družicu na tankovanie paliva, ktorej štart do vesmíru je plánovaný na rok 2021.

ZdrojSES

Komentáre k článku