NPTS | Apple iPhone 5c – bol farbičkový iPhone skutočne prepadákom?

iPhone 5c sa na trhu objavil pred štyrmi rokmi. Nikdy predtým ani potom sme už nič podobné nevideli. Prečo je tomu tak a bolo vôbec 5céčko prepadákom?

Steve Jobs, jeden z troch pôvodných zakladateľov Apple, vždy presadzoval ideológiu, že jeho spoločnosť nebude vyrábať lacné veci. Kaliforsnký výrobca si tak od začiatku budoval imidž značky, ktorej sa za kvalitu platí. Tento prístup prevzali i Jobsovi nástupcovia v ďalších rokoch.

iPhone nebol výnimkou. Išlo o jeden z prvých dotykových smartfónov, za čo si Apple nechal zaplatiť. Steve Jobs sa však dožil len piatej generácie jeho dieťaťa. Aj napriek tomu sa povráva, že Jobs so svojím tímom navrhol iPhone 5 ešte predtým, ako umrel. To síce pravda byť môže, ďalšie generácie už však pocítili vplyv jeho pokračovateľa, Tima Cooka.

Najprv si ale musíme vysvetliť, ako funguje predaj iPhonov. Apple na svojej stránke momentálne ponúka tri generácie, a to iPhone X/iPhone 8, iPhone 7 a iPhone 6s/iPhone SE. Túto stratégiu spoločnosť využíva už od začiatku. Každý rok príde nový model, ktorý obsadí prvú pozíciu. V tomto prípade iPhone 8/iPhone X. Druhé miesto patrí staršiemu iPhonu, a teda iPhonu 7. Poslednú priečku obsadí dvoj-ročný model, iPhone 6s, ktorý Apple ponúka minimálne v Amerike zadarmo na dvoj-ročnú zmluvu.

iPhone 5c prišiel s iPhonom 5s. Ako už teda možno viete, 5s-ko malo obsadiť prvú pozíciu, nasledovať mal iPhone 5 a 4s. S príchodom lacnejšieho modelu 5c sa však hierarchia zmenila a namiesto iPhonu 5 sme sa dočkali lacnejšieho a plastového iPhonu 5c. Kombinácie, ktorú by Steve Jobs nikdy nepripustil.

Tento krok ale spoločnosti nemôžeme zazlievať a v skutočnosti išlo o zaujímavý postup. iPhone 5c oproti staršej päťke ponúkal podporu LTE aj o trochu lepšiu kapacitu batérie. Navyše svet chcel lacnejší iPhone, ktorý by si mohla dovoliť väčšia skupina ľudí. Nečakane nakoniec Apple požiadavkám zákazníkov vyhovel.

Pozrite siRECENZIA Apple iPhone 5C: Aké je „ľudové“ jablko?

iPhone 5c mal ale niekoľko háčikov, pričom prvým bola cena. I napriek tomu, že céčko malo byť dostupným smartfónom Apple cenu neznížil o takú časť, ako sa čakalo. Pri viazanosti používateľ za iPhone 5s platil len o sto dolárov viac ako pri „dostupnom“ variante. Za túto sumu dostal krajšie hliníkové telo, výkonnejší procesor, lepší fotoaparát, rýchlejšie Wi-Fi, ale aj čítačku odtlačkov prstov. Posledná menovaná funkcionalita patrila medzi ťahúňov novej generácie smartfónov spolu so 64-bitovým procesorom.

Dávalo preto väčší význam, že väčšina kupujúcich uprednostnila práve drahšiu alternatívu, ktorá sa v konečnom dôsledku oplatila viac. Tým, ktorých mal lacnejší iPhone zaujať sa cena zdala stále privysoká, a tak kúpu prehodnotili.

Spoločnosť chcela neskôr spraviť iPhone 5c znova atraktívnym. Neznížil však cenu, ale pridal 8 GB pamäťový variant. Ten bol síce o 50 € lacnejší, no 4,9 GB zostávajúcich pre používateľa nebolo zrovna najšťastnejším riešením.

Farbičkovému smartfónu nepomohla ani reklamná kampaň. Tá sa zameriavala práve na fakt, že nový iPhone je plastový. Neskôr sa slogan unapologetically plastic alebo neospravedlňujúco plastový stal posmechom.

Apple iPhone 5c ale ku koncu nebol takým prepadákom, ako by sa mohlo zdať. Spoločnosť na ňom zarobila nadpriemerne z dôvodu jednoduchej výmeny komponentov zo staršieho modelu. Čísla navyše hovoria, že modelu 5c sa len za zimný kvartál predalo 12,8 milióna kusov. To nie je zlé číslo, no iPhone 5s bol predaný viac ako 51 miliónkrát. Apple sa však poučil a vyzerá to tak, že plastový iPhone už neuvidíme.

ZdrojForbes

Komentáre k článku