Reklama

Klipsch - 70 rokov legendy

Zdroj | Klipsch
Juraj Procházka
Zdroj | Klipsch
Zdroj | Klipsch

V roku 1946, tesne po 2. svetovej vojne, založil vtedy 42-ročný Paul Wilbur Klipsch v meste Hope v americkom Arkansase jednu z najstarších spoločností vyrábajúcich špičkovú audiotechniku – Klipsch & Associates.

Pozrite si

Klipsch R-15PM – malé, ale výkonné monitory s bohatou konektivitou

Bol to už jeho piaty profesionálny post, ako vášnivý rádioamatér už v 30. rokoch hľadal a vyvíjal dokonalejšie reproduktory. V tých časoch bol údržbárom elektrických lokomotív v Chile.

Zdroj | Klipsch

Z rádioamatéra konštruktér

Po založení firmy začal P.W. Klipsch na základe svojho patentu na Klipschorn z roku 1945 sám ručne vyrábať reproduktory pre milovníkov hudby. Trvalo to až do roku 1948, kedy získal prvého zamestnanca. Dôležitý patent získal vtedy 41-ročný Klipsch na dizajn a technológiu reproduktorov Klipschorn.

Pozrite si

Klipsch Reference RW-1 Wireless Speaker – cenovo dostupný multiroom reprák

Korene tejto technológie vylepšujúcej reprodukciu hudby siahajú až do roku 1938 a neúnavný perfekcionista Paul Klipsch stál pri samotnom vzniku koncepcie a hnutia Hi-Fi. Reproduktory s technológiou Klipschorn sú odvtedy nepretržite vyrábané už 70 rokov.

Klipschorn

Počas rozhovoru v roku 1999 Paul W. Klipsch prezradil, že názov Klipschorn v skutočnosti nevymyslel sám. Povedal, že na začiatku existencie spoločnosti Klipsch & Associates mal obchodný telefonát s mužom z New Yorku, ktorý vedel o novej revolučnej koncepcii jeho reproduktorov. „Počuli sme všetko o vašej „rohovej trúbe“ (corner horn)“ , povedal muž. „Tak sme to nazvali Klipschorn“, prezradil P.W. Klipsch.

Začiatky boli spojené s malosériovou výrobou reproduktorov, ale Klipsch vždy akcentoval kvalitu. V roku 1957 vyvinul celosvetovo prvý reproduktor pre centrálny kanál s názvom Heresy, ktorý v roku 1958 predviedol na Svetovej výstave v Bruseli.

V tom čase ale nebol určený pre domáce kino, ale pre veľké kinosály. Nasledujúce roky priniesli rad ďalších technologických úspechov značky.

Od Rockefellera po domáce kino

V roku 1963 bol uvedený reproduktor La Scala. Pôvodne bol určený pre umelcov, ale pri verejných prejavoch ho používal počas kampane na guvernéra Arkansasu aj Winthrop Rockefeller.

Pozrite si

Bowers & Wilkins – cez prekážky až k diamantom

Rad profesionálnych reproduktorov posilnil Klipsch & Associates v roku 1977 uvedením 250-kilogramových MCM pre kinosály.

Zdroj | Klipsch

Paul W. Klipsch zanechal v histórii Hi-Fi nezmazateľnú stopu a jeho prínos bol patrične ocenený. V roku 1978 získal prestížnu cenu Silver Medal Award od Asociácie zvukových inžinierov za prínos ku konštrukcii reproduktorov a meraniu skreslenia a v roku 1984 bol uvedený do Siene slávy audio.

Pozrite si

Canton – nemecký zvuk zajtrajška

Firme sa venoval takmer do konca života. V roku 1989 vo veku 85 rokov P.W. Klipsch predal firmu Klipsch & Associates svojmu mladšiemu bratrancovi a podnikateľovi z Indianapolisu Fredovi S. Klipschovi a jeho manželke Judy.

Noví majitelia premenovali firmu na Klipsch, Inc. a marketingové aktivity presunuli do Indianapolisu v Indiane. Výroba naďalej zostala v arkansaskom Hope.

Pozrite si

Loewe Technologies GmbH – takmer 100 rokov na trhu

Firma Klipsch zohrala veľkú úlohu pri vývoji audiotechniky nielen pre kinosály, ale neskôr aj pre domáce kino. V roku 1992 uvádza okrem nástenných reproduktorov IW 100 a IW 200 aj reproduktor Academy pre centrálny kanál domáceho kina a v roku 1993 prináša aj prvú líniu aktívnych subwooferov.

Zdroj | Klipsch

Výbavu pre domáce kiná zavŕšili v roku 1996 prvé kompaktné satelity Rebel „8“. Tento model o dva roky neskôr nahradili výkonné kompaktné reproduktory Quintet.

V roku 1997 predstavil Klipsch sériu monitorovacích a stojanových reproduktorov Synergy Series a zakladateľ firmy Paul W. Klipsch bol uvedený do Siene slávy vedy a techniky. Jeho prínos k technickému rozvoju tak ocenili postavením vedľa osobností ako bol Thomas A. Edison či bratia Wrightovci.

Domáci zvuk vo všetkých segmentoch

Klasické audio zostavy so zdrojovými komponentmi, zosilňovačom a reproduktormi pre stereo, alebo multikanálový zvuk sú síce stále solídnym základom Hi-Fi, ale príchod počítačov, vreckových prehrávačov, a najmä smartfónov užívateľské preferencie výrazne zmenil.

Pozrite si

Devialet – francúzski osvietenci nerešpektujúci dogmy

Klipsch sa však týmto trendom nenechal zaskočiť. Už v roku 1999 predstavil prvé počítačové reproduktory s certifikátom THX – ProMedia v.2-400. V tom istom roku uviedol na trh aj high-endové reproduktory Reference Series.

V roku 2002 zakladateľ firmy Paul W. Klipsch v úctyhodnom veku 98 rokov zomrel, ale už počas života sa stal audiofilskou legendou. Autor 23 patentov bol na medzinárodnej výstave a veľtrhu Consumer Electronics Show CES 2004 uvedený do Siene slávy spotrebnej elektroniky in memoriam.

Zdroj | Klipsch

Klipsch však prosperuje aj pod novým vedením, reaguje na trendy a expanduje. V roku 2005 uviedol stereo dokovaciu stanicu pre iPod a kúpil dánsku značku Jamo. O rok nato získal aj experta na reproduktory, firmu Audio Products International (API).

Pozrite si

McIntosh Laboratory – silný pilier WOM

Po akvizíciách začal Klipsch intenzívne rozširovať svoje portfólio. Výrobe slúchadiel sa venuje od roku 2007 a hneď zožal úspech s modelovými radmi Image a Custom.

Zároveň získal patent na dizajn skoseného rohu v zabudovateľných reproduktoroch R-5650-S a KS-7800-THX. Na výstave IFA 2007 v Berlíne uviedol high-endové stĺpy Palladium P-39f, ktoré sa stali jeho vlajkovou loďou pre domáce kino.

V duchu hesla „HD obraz si zaslúži HD zvuk“ Klipsch uviedol v roku 2009 na trh rad ozvučovacích systémov pre TV s názvom HD Theater. Zahŕňal soundbar s horn technológiou SB 120 TV, výkonný soundbar s bezdrôtovým subwooferom HD Theater SB 3 a dvojicu domácich kín HD Theater 500 a HD Theater 600.

Pozrite si

Koss – zvuk, ktorý je súčasťou Hi-Fi revolúcie

Klipsch je čoraz úspešnejší v segmente slúchadiel. V roku 2009 uvedené slúchadlá S4 a ich verzia pre iPhone S4i patrili v danej dobe k najlepšie predávaným produktom značky Klipsch. Slúchadlá S4i sa stali prvým produktom tretej strany plne kompatibilným s Apple iPhone 3GS, iPod touch a iPod.

Zdroj | Klipsch

Pod vlajkou Audiovox

Významným míľnikom v histórii firmy Klipsch bol rok 2011. Klipsch Group sa stáva súčasťou spoločnosti Audiovox, kontinuita však zostáva zachovaná. Fred S. Klipsch bol ustanovený za člena správnej rady Audiovoxu a generálnym riaditeľom Klipschu bol menovaný jeho dlhoročný vrcholový manažér Paul Jacobs.

Akvizícia priniesla do spoločnosti Klipsch novú energiu, ktorú reprezentuje množstvo inovácií v rôznych oblastiach ich portfólia.

Pozrite si

Marantz – legendárna značka stále na vrchole

Pripomeňme aspoň prvé slúchadlá s aktívnym potláčaním šumu Klipsch Mode M40, priestorovo úsporné reproduktory a soundbary k plochým TV panelom série Klipsch Gallery, alebo slúchadlá Klipsch Image S4 pre Android.

Pre smartfóny, tablety i notebooky vyvinul Klipsch viacero zaujímavých bezdrôtových hudobných systémov – Klipsch GiG, KMC1, KMC3, alebo aktívne monitory radu Reference Series R-15PM.

Ponuka špičkových reproduktorov, slúchadiel, hudobných systémov a systémov domáceho kina Klipsch je dnes mimoriadne široká a reprezentuje tú najlepšiu tradíciu a kvalitu v segmente Hi-Fi a high-end. Dobrou správou je, že tieto zaujímavé produkty sú dostupné aj na Slovensku. Ich distribúciu a podporu zabezpečuje spoločnosť BIS audio.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.