IAA 2017 – Stojíme na prahu novej éry ľudskej mobility?

Ubehlo iba pár mesiacov od prestížneho automobilového podujatia Auto Shanghai a máme tu ďalšie podujatie svetového významu, tentokrát v Európe. 67. ročník IAA (Die Internationale Automobil-Ausstellung), ktorý sa koná v dvojročnom intervale vo Frankfurte nad Mohanom, priniesol množstvo zaujímavých technických noviniek a svetových premiér.

Zdá sa, že informácia o úplnom zákaze vjazdu automobilov s naftovým motorom do centier veľkomiest, ktorá nedávno zarezonovala médiami, jasne určila, ako má v budúcnosti vyzerať koncept ľudskej mobility. Automobilky túto informáciu neberú na ľahkú váhu, o čom svedčia aj ich novinky prezentované na IAA 2017.

Pozrite siČína pošle spaľovacie motory k dinosaurom

Vízia budúcnosti je jasná – výrazne obmedziť množstvo výfukových plynov v centrách veľkomiest a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Koncept, ako to efektívne docieliť, ale nie je až taký jednoznačný. Konceptov je hneď niekoľko od hybridných pohonov, cez elektromobily až po automobily poháňané vodíkovými palivovými článkami.

To, ktorý z týchto konceptov sa rozšíri natoľko, že plne nahradí spaľovacie motory, je zatiaľ ešte vo hviezdach, svoj názor si však môžete urobiť prostredníctvom malej ochutnávky toho najlepšieho, čo uplynulý ročník frankfurtského autosalónu priniesol.

Trojcípa hviezda zo Štutgartu vo veľkom štýle

Jednoducho bombastické – vhodnejší výraz opisujúci expozíciu štutgartskej automobilky Mercedes snáď neexistuje. Niekoľkoposchodová expozícia, ktorej samotná výstavba trvala 3 mesiace, dáva svetu jasne najavo svoju výnimočnosť a silné postavenie na domácom trhu.

Pozrite siDaimler investuje do rekordných batérií. Elektromobil „natankujete“ za 5 minút

Výnimočné sú aj technické novinky, ktoré v nej prezentovala počas uplynulých dní. Najväčším lákadlom pre technických nadšencov bol koncept hybridného pohonu, ktorý kombinuje elektromotory s vodíkovými palivovými článkami ukrývajúcimi sa pod príznačným názvom F CELL.

Energia pre pohon vozidla je vyrábaná v kompaktnom vodíkovom palivovom článku a pomocou nej je poháňaná štvorica elektromotorov umiestnených v nábojoch kolies, ktoré disponujú výkonom 147 kW a krútiacim momentom 350 Nm. Súčasťou systému je aj lítium – iónová batéria s veľkosťou 13,8 kWh, ktorá dokáže uchovávať energiu získanú z palivového článku a zaručiť tak plynulú prevádzku.

Problém s uskladnením kvapalného vodíka vyriešili konštruktéri pomocou dvoch nádrží vyrobených z vrstvených uhlíkových vlákien umiestnených v spodnej časti automobilu. Nádrže dokážu pojať 4,4 kg paliva, ktoré poskytne úctyhodný dojazd 437 km. Batérie je navyše možné dobíjať aj priamo z elektrickej siete a na čisto elektrický pohon je automobil schopný prejsť 49 km.

Technológia bola zastavaná do modelu GLC pod označením GLC – F Cell Concept, čo značí, že automobilka má s touto koncepciou smelé plány a v blízkej budúcnosti by sme sa mohli dočkať sériovej výroby. Otázkou zostáva už len dobudovanie siete čerpacích staníc na kvapalný vodík.

Ďalším lákadlom bola premiéra konceptu AMG Project ONE, technológia z dielne Mercedes-AMG High Performance Powertrains sídliacej v Brixworte prenesená zo závodného okruhu priamo na cesty. Technológia kombinuje vysokovýkonný spaľovací motor s niekoľkými elektromotormi.

Koncept je zaujímavý hlavne tým, že elektromotory poháňajú iba predné kolesá, zatiaľ čo tie zadné sú poháňané prostredníctvom spaľovacieho motora. Výkonný 6-valec s konštrukčným rozmiestnením do V s objemom 1,6 litra a výkonom 986 koní umiestnený hneď za zadnými sedadlami sa dokáže roztočiť do úctyhodných až 11 000 ot./min, čo je pre vozidlo určené pre komerčnú prevádzku naozaj slušné.

Navyše sa konštruktérom podarilo úplne odstrániť efekt “Turbo diery“, a to použitím vysokootáčkového elektromotora s výkonom 90 kW, ktorý dokáže roztočiť plniacu turbínu na sacom potrubí v rozsahu otáčok 0 – 100 000 ot./min. Preto je odozva na zošliapnutie plynového pedála ešte rýchlejšia, ako u atmosférického osemvalca.

Konštrukcia je unikátna aj tým, že plniaca turbína nie je priamo spojená s hnacou, ale každá z týchto turbín má svoje ideálne miesto na sacom či výfukovom potrubí. Turbíny sú spojené dlhým hriadeľom, ktorý tvorí zároveň rotor vysokootáčkového elektromotora.

Pri bežnej prevádzke sú v činnosti iba elektromotory na prednej náprave, avšak v prípade, že je potrebná rýchla akcelerácia iniciovaná rýchlym zošliapnutím pedála, v priebehu niekoľkých milisekúnd je aktivovaný spaľovací motor, ktorý dodá vozidlu maximálnu akceleráciu.

Výkon je na zadné kolesá prenášaný prostredníctvom 8-stupňovej robotizovanej prevodovky, ktorá je schopná pracovať v automatickom, alebo poloautomatickom režime. Maximálna rýchlosť vozidla na úrovni 350 km/h a zrýchlenie z 0 na 200 km/h za menej ako 6 sekúnd sú naozaj úctyhodné výkony, navyše pred pár rokmi by ešte vyzerali ako údaje zo sci-fi filmu.

Ak vás toto auto zaujalo, poponáhľajte sa, vyrobí sa totiž v limitovanej sérii iba 275 ks a treba si pripraviť aj slušný balík peňazí, cena začína na 2 275 000 €.

Mníchovský gigant vracia úder

Mníchovská automobilka BMW nenecháva svojmu štutgardskému rivalovi nič dlžné a predstavuje svoju víziu budúcnosti. Automobilka vidí svoju budúcnosť jasne – ubrala sa cestou hybridných technológií a elektromobility. Toto smerovanie cítiť na každom kroku.

Pozrite siBMW i Vision Dynamics – nový konkurent pre Teslu?

Nie je tomu tak dávno, keď sme s otvorenými ústami obdivovali majestátny koncept hybridnej štúdie BMW i8 ako víziu super auta budúcnosti a na uplynulom ročníku IAA sa prezentuje už ako sériovo vyrábaný model, po boku ktorého stojí jeho menší, avšak o nič menej úspešný brat BMW i3.

Vo vývoji elektromobilov sa posúva ešte ďalej a svoje najnovšie technológie prezentuje na pútavom prototype s označením BMW i Vision Dynamics Concept. Čo sa týka technických parametrov, na tie je zatiaľ automobilka skúpa.

Pochválila sa iba základnými informáciami, a to že ide o pohonnú jednotku poháňanú čisto elektrickou energiou, ktorá je napájaná z akumulátorov umiestnených v podvozku automobilu.

Výkonnostné parametre by mali byť tiež veľmi slušné, avizované zrýchlenie z 0 – 100 km/h za menej ako 4 sekundy, maximálna rýchlosť na hranici 200 km/h a dojazd okolo 600 km dávajú svetu na známosť zrodenie vážneho konkurenta pre súčasný obľúbený model Tesla Model S.

Prezident spoločnosti Harald Krüger pri predstavení konceptu potvrdil, že automobilka plánuje mať do roku 2025 vo svojom portfóliu 25 elektromobilov, z ktorých 12 bude výhradne na elektrický pohon.

Mladší brat nezaháľa

Automobilka Mini sa podobne, ako jej materská spoločnosť BMW, snaží držať trendov a predstavuje svoj prvý (ak nepočítame 600-kusovú sériu modelu Mini E z roku 2009) elektromobil označený ako Mini Electric Concept. Tento koncept už na prvý pohľad zaujme veľmi podareným a čistým dizajnom.

Autíčko má skrátka štýl, ktorý je naozaj neprehliadnuteľný. To, aká krv v ňom prúdi, dáva najavo svojmu okoliu na každom kroku prostredníctvom lôg a nápisov decentne umiestnených po jeho obvode.

Zaujímavosťou je, že niektoré prvky exteriéru (predný difúzor nárazníka a aerodynamické plastové vložky v diskoch kolies) boli vyrobené metódou 3D tlače. Svoje britské korene nezaprie, čo je možné pozorovať aj na veľmi podarenom dizajne zadných LED svetlometov, diódy ktorých sú rozmiestnené v tvare britskej vlajky.

Technické parametre doposiaľ nie sú úplne jasné, výrobca však hovorí o použití mnohých prvkov z aktuálneho veľmi úspešného modelu BMW i3. Avizovaný výkon na úrovni 130 kW, maximálna rýchlosť elektronicky obmedzená na 150 km/h a 94 Ah batéria umožňujúca dojazd na jedno nabitie až 300 km dávajú vozidlu dostatočné predpoklady stať sa ideálnym spoločníkom na krátke a stredne dlhé prímestské trasy.

4 kruhy pod taktovkou autonómnych elektromobilov

Audi predstavilo popri štandardných elektromobiloch aj niekoľko zaujímavých technických noviniek. Snáď najzaujímavejšou je luxusný koncept Aicon 2, ktorý prezentuje svoju víziu luxusného dopravného prostriedku v blízkej budúcnosti.

Pozrite siAudi Aicon – plne autonómny elektromobil snov, v ktorom vám netreba pásy

S dĺžkou 5,3 m je automobil o niečo dlhší, ako súčasný luxusný model A8. Automobil nemá napodiv žiadne pedále ani volant, čím dáva jasne najavo, že všetko zvládne sám. Jediné, čo pasažier musí urobiť, je nasadnúť a zadať cieľ cesty. Obrovský interiér dáva človeku pocit, akoby sedel v obývačke a bez problémov pojme 4 až 5 pasažierov.

Ovládanie pomocou hlasových príkazov, gest a dotykových displejov či otváranie dverí pomocou očného kontaktu sú naozaj zaujímavé technické riešenia, ktoré by sa mohli v blízkej budúcnosti dostať do sériovej výroby.

Jazdný komfort je podporený aj prepracovaným vzduchovým odpružením, ktoré eliminuje akékoľvek náklony karosérie počas jazdy a možnosť stmavovania okien v prípade, že pasažier nechce byť rušený okolitým prostredím.

Môžete si všimnúť, že automobil taktiež nemá žiadne bezpečnostné pásy ani airbagy, nakoľko ich údajne nepotrebuje. Autonómna jazda údajne dokáže úplne eliminovať riziko dopravných nehôd.

Japonský rekordér

Japonskí nadšenci zo spoločnosti Aspark sa v roku 2014 rozhodli, že postavia najrýchlejší elektromobil sveta. Zdá sa, že sa im to podarilo.

Spoločnosť je zatiaľ skúpa na detaily, ale podľa nedávno zverejneného videa, na ktorom prezentujú svoje zrýchlenie, je zrejmé, že ich koncept funguje aj napriek tomu, že na videu vidieť iba neopláštený podvozok, ktorého nosnú časť tvorí rúrkový rám.

Zatiaľ sú svetu známe len základné údaje – je superľahký (celková hmotnosť je úctyhodných 861 kg vrátane akumulátorov), superrýchly (maximálna rýchlosť atakuje hranicu 280 km/h) a supernízky (v najvyššom bode má iba 99 cm).

Navyše údaj o zrýchlení vyráža dych, z pokoja zrýchli na hranicu 100 km/h za menej ako 2 sekundy, čo z neho robí absolútneho víťaza a označenie super auto si zaslúži právom. Všetky tieto parametre sú výsledkom štvorice elektromotorov s celkovým výkonom 429 koní (320 kW).

Avizovaný dojazd necelých 150 km nie je nejako závratný, asi sa však zhodneme na tom, že ten pri tomto type vozidla nie je až taký podstatný.

Veľký tresk čínskeho hromu

Mladá čínska automobilka Thuner Power je obrazom rastúceho dopytu o elektromobily vo svete. Začali ako start-up projekt vytvorením modulárnej platformy elektromobilu, ktorá zožala veľký úspech a stála za zrodom tejto značky.

Na uplynulom ročníku IAA predstavuje svoj nový model SUV postavený na tejto platforme. Dizajn karosérie navrhnutý talianskymi dizajnérmi je trošku rozpačitý, všetko však bolo podmienené požiadavke na minimalizáciu koeficientu odporu vzduchu.

Interiér však pôsobí na pohľad aj na dotyk veľmi príjemným a solídnym dojmom. Zaujme najmä veľký širokouhlý displej, ktorý sa tiahne pozdĺž celej šírky palubnej dosky. Väčšina základných ovládacích prvkov je umiestnená na multifunkčnom volante, všetko je však možné nastaviť pomocou dotykových plôch a obrazoviek.

Na pohodlie pasažierov bol pri návrhu kladený veľký dôraz, o čom svedčí aj veľa priestoru v oblasti nôh aj hlavy a veľmi pohodlné sedadlá. Prezident spoločnosti Willem Sham zatiaľ bližšie technické informácie pri predstavení neuviedol, môžeme ale predpokladať podobné výkonnostné parametre, ako u nedávno predstaveného sedanu, keďže toto SUV je postavené na rovnakej platforme.

Rozkvet ľudského pohonu

IAA 2017 nebolo iba o automobiloch, ale aj o ďalších moderných technológiách v oblasti mobility. Zdalo sa, že bicykle sa postupne z našich ciest vytratia, no podľa posledných trendov je opak pravdou. Svedčí o tom aj veľa technických noviniek v tejto oblasti.

Spoločnosti Brose, Bosch či ZF investovali veľa prostriedkov na vývoj hybridných elektrobicyklov, ktoré kombinujú ľudský pohon s elektromotorom. Svoj koncept predstavila aj spoločnosť ZF, ktorá chce vstúpiť do tohto segmentu v spolupráci s partnermi Break Force One a Unicom Energy.

Všetky parametre doposiaľ nie sú známe, avšak za zmienku stojí elektromotor umiestnený v náboji pedálov, ktorý by mal pomáhať cyklistovi výkonom v rozmedzí 250 – 350 W a krátkodobo až výkonom 650 W. Je založený na 48 V technológii používanej v niektorých aplikáciách v automobilovom priemysle.

Celková hmotnosť motora 2,5 kg a malé rozmery umožňujú motor bezproblémovo implementovať do rámu bicykla. Zaujímavo je vyriešený aj pohon zadného kolesa, ktorý nie je realizovaný prostredníctvom reťaze, ale ozubeného klinového remeňa.

Čerešničkou na torte je systém ABS, ktorého ovládacie prvky a riadiaca jednotka sú integrované do rámu bicykla a snímače otáčok sú integrované priamo do brzdových strmeňov. Sériovej výroby by sme sa mali dočkať v roku 2019.

Japonský hipster je naozaj štýlový

Svoju víziu budúcnosti predstavila úspešná automobilka Honda veľmi vydareným konceptom Urban EV. Už pri prvom pohľade na toto autíčko človek zatúži do neho nasadnúť a previezť sa centrom niektorého z európskych veľkomiest.

Pozrite siHonda Urban EV Concept – koncept elektrického autíčka v retro štýle

Ide o elektromobil nabitý modernými technológiami. Auto pôsobí zvnútra aj zvonku čistým a uhladeným dojmom, interiér je štýlový a informačný displej tiahnuci sa celou šírkou palubnej dosky veľmi pôsobivý. Technické parametre zatiaľ nepoznáme, pri tomto type vozidla však nie sú až tak podstatné.

Oveľa podstatnejšie sú technické vymoženosti, ktoré ulahodia každému, kto má rád život vo veľkomeste. Plná konektivita s mobilnými zariadeniami, ovládanie gestami, zobrazovanie správ a hovorov priamo na širokouhlom paneli, absencia spätných zrkadiel, ktoré sú nahradené malými kamerami, pričom obraz je prenášaný priamo na displeje umiestnené v bočnom paneli dverí, displeje v prednej maske a na veku dverí kufra, ktoré dokážu zobrazovať gestá a krátke správy zadané užívateľom.

Predné sedadlá v štýle veľkého kresla pre dvoch síce nemajú žiadne bočné vedenie, avšak poskytnú miesta na rozdávanie a človek sa cíti skôr ako doma v obývačke, než za volantom automobilu. Pocit umocňuje aj koberec na podlahe s extra dlhým plyšovým vláknom.

Množstvo dizajnových a technických prvkov ocení každý milovník mestského životného štýlu. Podľa predstaviteľov automobilky tento koncept údajne neskončí zapadnutý prachom, ale mal by sa v budúcnosti v mierne modifikovanej podobe dostať do sériovej výroby. Nechajme sa teda prekvapiť, či bude o pár rokov jazdiť tento model aj po našich mestách.

Slovenský unikát púta pozornosť aj v zahraničí

Aeromobil, ktorý nedávno vznikol pod taktovkou slovenských nadšencov a konštruktérov, vám určite nemusíme predstavovať. Jeho premiéru sme vám priniesli v živom prenose. Vidieť tohto unikátneho kríženca pútajúceho pozornosť náročných zahraničných pozorovateľov je naozaj dobrý pocit.

Pozrite siVideli sme AeroMobil 4.0, svetový unikát zo Slovenska

O koncept sa už začínajú zaujímať prví vážni záujemcovia a vyzerá to tak, že nezostane iba pri prototype, ale dočkáme sa aj malosériovej výroby. Želáme veľa šťastia v ďalšom rozvoji!

Čo môžeme očakávať od interiéru budúcnosti?

Čínska firma Yanfeng Automotive Interiors, globálny líder v oblasti výroby automobilových interiérov, predstavila svoj koncept interiéru budúcnosti pod názvom eXperience in motion (XiM18).

Svoje bohaté skúsenosti v oblasti dizajnu a konštrukcie interiérov osobných vozidiel zhmotnila v tomto koncepte s viac ako 30 inovatívnymi prvkami, ktoré by mali byť súčasťou interiérov elektrických a autonómnych vozidiel ďalšej generácie.

Tie sa totiž čím ďalej viac približujú reálnej prevádzke. Šéf konštruktér Han Hendriks vysvetľuje, že prostredníctvom tohto konceptu firma odpovedá na zásadnú otázku, čo s voľným časom v automobile, keď už nebude potrebný vodič.

Ak totiž odpadne nutnosť riadiť motorové vozidlo, z automobilu sa jednoducho stane ďalší životný priestor, ktorý je potrebné prispôsobiť tak, aby sa pasažier cítil čo najlepšie. Predstavenie jednotlivých režimov interiéru demonštruje všetky vymoženosti, ktoré tento koncept poskytne.

Či už je to široká škála flexibility vedúca k naplneniu životných potrieb, viac osobného priestoru pre jednotlivých pasažierov, viac času pre relax, prácu, alebo realizáciu niektorého zo svojich koníčkov vo forme sledovania dobrého filmu, počúvania obľúbenej hudby, alebo čítania knihy.

Predstava, že nasadnete do auta, stlačíte režim “rodina“, predné sedadlá sa vám automaticky otočia o 180° a vy si budete môcť so svojimi deťmi zahrať obľúbenú hru, zatiaľ čo autopilot vás odvezie na výlet do hôr, je naozaj veľmi príjemná predstava, ktorá by sa aj vďaka spoločnosti Yanfeng mohla stať v priebehu niekoľkých desiatok rokov realitou.

Toto bola len malá ochutnávka toho, čo uplynulý ročník IAA priniesol. V galérii nižšie nájdete množstvo ďalších kúskov, ktoré sme počas výstavy mohli vidieť naživo:

 

Komentáre k článku