Daimler investuje do rekordných batérií. Elektromobil „natankujete“ za 5 minút

Voči správam o prevratných technológiách, ktoré prinesú radikálne vylepšené akumulátory sme už do veľkej miery imúnni, alebo minimálne opatrní. Málokedy sa totiž dopracujú až do reálneho nasadenia a sériovej výroby.

Česť výnimkám, akou je napríklad česká batéria HE3DA, ktorej (malo)sériová výroba už beží.

Pozrite siV Česku spustili výrobu unikátnych batérií HE3DA

Podobnú nádej, že nepôjde len o nafukovanie marketingovej peny za účelom získania výskumných grantov, vzbudzuje aj izraelský startup StoreDot. Táto firma tvrdí, že vyvinula nové zloženie Li-ion batérií, ktoré spôsobí revolúciu v používaní prenosnej elektroniky, náradia, aj elektromobilov.

ZDROJ | StoreDot

Technológia FlashBattery má údajne umožniť nabite batérií elektromobilu na dojazd 480 kilometrov (300 míľ) len za 5 minút. To je takmer rovnako rýchlo, ako natankovanie paliva do nádrže bežných áut.

K nabíjačke aj elektráreň?

Z technického hľadiska môže ísť ale o problém, pretože uvedenému dojazdu zodpovedajú batérie s kapacitou cca 70-80 kWh. Aby sme do nich dokázali dostať plné množstvo energie za 5 minút, potrebovali by sme skutočne enormný výkon.

Také čosi nezvládne ani najvýkonnejší Supercharger od Tesly (tieto rýchlonabíjačky pracujú s výkonom 120 kW, ich inovované zmenšené verzie dodajú 72 kW). Boli by totiž potrebné stovky kW, rádovo až 1 MW a určite aj nový nabíjací štandard pracujúci s oveľa vyšším napätím, aby bolo možné znížiť veľkosť nabíjacieho prúdu.

Pozrite siTesla zmenší rýchlonabíjačky Supercharger. Zamieria do centra miest

Ale nejde o zásadnú prekážku. Pokiaľ nová technológia batérií naozaj funguje, otázka vybavenia a infraštruktúry je skôr v kvantitatívnej rovine. Zásadné inovácie nevyžaduje.

Technológia získava dôveru investorov

„Bleskové batérie“ sa zatiaľ v žiadnych elektromobiloch neobjavili, no StoreDot uvádza, že revolučná úprava stojí na nanotechnológii s „chemicky syntetizovanými organickými molekulami nebiologického pôvodu“.

Hmlisté vyjadrenie? Isteže áno. Nejasnosti okolo technológie však neodradili viacerých investorov, aby poskytli startupu významné finančné injekcie. Medzi investormi figuruje napríklad Samsung, ktorý sám pred pár dňami prezentoval vylepšené Li-ion batérie, alebo majiteľ futbalového klubu Chelsea, ruský multimilionár Roman Abramovič.

Že v tomto prípade nejde o hru s guličkami, ale o vážny biznis, však naznačuje záujem nemeckého Daimleru. Matka značky Mercedesu-Benz a ďalších totiž do StareDot zainvestovala tiež, takže sa firme podarilo získať kapitál až 60 miliónov USD.

Pozrite siSamsung SDI má nové batérie pre elektromobily. Zvýšia dojazd až na 700 km

Mercedes-Benz udrel na strunu elektromobility so všetkou vážnosťou, veď do piatich rokov chce vyrábať elektrické verzie všetkých svojich modelových rád. Batérie so superrýchlym nabíjaním by sa mu preto hodili, rovnako ako ostatným automobilkám.

Pozrite siMercedes-Benz plánuje do roku 2022 elektrickú verziu všetkých vozidiel

StoreDot sa zrejme inšpiruje Gigafabrikou na batérie, ktorú dokončuje Tesla, keďže do roku 2022 chce spustiť masovú výrobu vo vlastnej továrni s názvom „OneGiga“. Fabrika by mala stáť v čínskom Shenzhene a jej pomenovanie je v tomto prípade zrejme odvodené od výrobnej kapacity. Tá by mala dosiahnuť impozantných 1 až 10 GWh ročne.

Komentáre k článku