Audi TechDay Connectivity – náskok očami Audi

Tešíte sa na budúcnosť? Budúcnosť, kedy bude cestovanie bezpečnejšie, parkovať pôjdete na istotu, alebo budete auto ovládať cez mobil? Automobilka Audi má v tom jasno a svoj pohľad na budúcnosť onedlho predstaví aj svetu.

audi-techday-connectivity-2

Spomeňte si na každodennú realitu väčšiny slovenských ciest. Dopravné správy omieľajú upchatý Prístavný most, nehodu pred tunelom Sitina, pod Strečnom pracujú (ako vždy) cestári, na Čertovici pobehujú v kraťasoch uviaznutí tureckí kamionisti a v Strážskom si to šinie stredom cesty podgurážený chodec.

A teraz si predstavte, že o tom všetkom viete nielen vy, ale aj vaše auto. Nie od vás, ale od iných áut. A to je len jedna z mnohých vecí, ktoré automobilka Audi ako líder v oblasti technológií koncernu Volkswagen vyvíja.

No čo je tiež podstatné, chce to pretaviť do bežného života ľudí, áut a vecí. Internetu vecí. Audi nás to všetko nechala odskúšať si na vlastnej koži. Jazdili sme po runway mníchovského letiska, nazerali do súčiastok auta či parkovali mobilom.

audi-techday-connectivity-8

Tvrdá virtuálna realita

Audi to zobralo vážne a použilo to najlepšie, čo vo svete informačných technológií nájdeme. Ako najdokonalejší prezentačný prostriedok využili projekciu virtuálnej reality.

Koľkokrát sa vám počas šoférovania stalo, že ste mrkli pohľadom na rádio a auto pred vami z ničoho nič zastalo a púšťalo vychádzajúci autobus? Automaticky plné brzdy a modlenie, nech to brzdový asistent zvládne. V horšom prípade poistná udalosť.

audi-techday-connectivity-3

Vývojári z Audi nám chceli demonštrovať okrem iného aj inovovaný Audi Pre-Sense systém, ktorý sleduje návyky vodiča, skenermi monitoruje pohyb nielen hlavy, ale aj očí a snaží sa zabrániť kolíznym situáciám.

Týmto sa síce môžu pochváliť viaceré automobilky, no spôsob, akým to odprezentovali, bol skutočne jedinečný. V Audi Virtual Experience použili reálne AUDI A4 s agregátom 2.0 TDI (110kW), plné kamier, senzorov a obrovského počítača, ktorý bol na mieru vložený do batožinového priestoru.

audi-techday-connectivity-6

Procesor s frekvenciou 3,9 GHz a obrovská grafická karta bežali na kombinácii Linuxu  a Windows 10. Polohu vozidla monitorovali GPS snímače, ktoré zabezpečovali súhru vozidla s VR na 2 cm.

Vodič mal nasadené VR okuliare Oculus. Do nich sa premietala počítačová realita ulice s nádychom GTA, dokonale graficky vykreslení chodci, autá či semafory.

Nemci sa aj napriek tomu nespoľahli len na technológie. Dozorujúci spolujazdec sledoval „mesto“ na monitore a bol pripravený kedykoľvek zasiahnuť.

audi-techday-connectivity-7

V mojej hlave sa medzitým odohrávala zaujímavá bitka zmyslov. Je to vskutku netradičné cítiť zrýchlenie či preťaženie z jazdy v kombinácii s tým, čo človek vidí.

Ten strach, že hocičo zostrelíte (hoci senzormi prešpikovaným) autom, pretože máte zakryté oči, je ťažké prekonať. Najmä ak sa pohybujete v blízkosti pristávacej dráhy medzinárodného letiska.

Prekonal som ho až po uistení, že auto mi nedovolí opustiť vyhradený polygón.

audi-techday-connectivity-1

Po „meste“ som prešiel predpísanú trať, otáčal (reálne) hlavou, obzeral baby pri výkladoch, až pokým vozidlo prudko nezabrzdilo.

Tým, že som nevenoval pozornosť riadeniu, systém demonštratívne poslal popred auto cyklistu, a to samozrejme okamžite zareagovalo a zabránilo zrážke. Niečo neskutočné.

Ani nie preto, že auto zastalo. Ale okamžite mi v hlave prebehla myšlienka, že toto by bol skvelý nástroj pre autoškoly na výcvik vodičov. Simulácie krízových situácií a ich zvládanie, parkovanie či jazda po meste by určite prispeli k bezpečnejším šoférskym návykom.

audi-techday-connectivity-33

 

Nakupujte online, doslova

Audi však s virtuálnou realitou zašlo ešte ďalej a chce sa potenciálnemu zákazníkovi priblížiť tak, ako ešte nikdy predtým. Prémiovosť automobilke nedodávajú len technológie či komfort ponúkaných modelov.

Dojem má v zákazníkovi zanechať aj samotný showroom a spôsob prezentácie modelov. Po nakonfigurovaní konkrétneho modelu si budúci majiteľ môže obzrieť svoje auto pomocou VR okuliarov, kde si dokáže detailne preštudovať celý interiér vrátane doplnkov, farebných kombinácií či prešitia čalúnenia.

audi-techday-connectivity-34

To všetko v rozlíšení 4K Ultra HD. V zásade je to veľký krok vpred v oblasti predaja (aj) vozidiel, pretože možnosť pre zákazníka nielen nahliadnuť na budúci produkt, ale ho aj operatívne meniť a prekonfigurovať podľa chuti, je bezkonkurenčná.

Podobnosť s realitou je totiž veľmi vysoká. Čo mňa ale posadilo do sedačky, bola možnosť nahliadnuť s okuliarmi do jednotlivých dielov vozidla vrátane motora a jeho súčastí.

Perfektne namodelované prierezy dielov so skutočnými detailmi ako sú sviečky či ojnice ohromujú aj ostrieľaných novinárov. Keď máte dostatok času, pokojne môžete porátať počet zubov na rozvodovom remeni motora, alebo si pozreť detail lopatiek turba.

audi-techday-connectivity-30

Táto vecička má obrovský potenciál aj niekde inde. Pokojne by mohla slúžiť v autoservisoch ako inštruktáž k jednotlivým náhradným dielom, respektíve ich umiestneniu, uloženiu či ako presný zdroj sériových čísel náhradných dielov.

 

Miesto pohybu s okuliarmi je monitorované kamerami a senzormi, ktoré sledujú pohyb a polohu tela aj hlavy. Sedačka v miestnosti bola nakonfigurovaná vždy ako sedadlo vodiča a použité boli okuliare HTC Vive.

A aby toho nebolo málo, tak na výber bude aj možnosť zvoliť si vlastné pozadie vozidla. To len ak ste náhodou chceli vedieť, ako sa bude vynímať vaša nová Audi R8 V10 5.2 FSI pred kasínom v Monaku.

audi-techday-connectivity-29

Ak by si niekto myslel, že ide o koncept či projekt ďalekej budúcnosti, je na omyle. Audi spustí do konca roku 2016 VR Car Showroom Experience v najväčších vlajkových predajniach na svete.

Ide o exkluzívne showroomy AUDI City, ktoré sa vyznačujú najmodernejšími technológiami či inovatívnym prístupom k predaju a nachádzajú sa len vo vybraných lokalitách ako Londýn, Paríž, Peking, Berlín, Istanbul a Moskva.

Aby to však nemrzelo aj bežných smrteľníkov, Audi plánuje rozšíriť VR po celej predajnej sieti na svete a verím, že v dohľadnom čase teda aj na Slovensku.

audi-techday-connectivity-28

Sociálna sieť áut

Ďalšou z noviniek je tzv. Swarm intelligence. Ide o akúsi sociálnu sieť vozidiel, ktoré sú schopné komunikovať s riadiacim strediskom a s vozidlami navzájom.

Audi tým definuje svoju koncepciu autonómnej premávky s minimálnymi zásahmi vodiča a po vzore roja včiel. Tak by mala vyzerať budúcnosť celej premávky.

Hlavným pilierom by malo byť riadiace centrum, ktoré by zbieralo dáta od užívateľov, vyhodnocovalo ich a na základe analýz určovalo plány celej premávky tak, aby to bolo čo najefektívnejšie a najrýchlejšie pre všetkých členov roja.

audi-techday-connectivity-16

Autá by mali byť vybavené sústavou kamier, ultrasonických laserov či radarových senzorov, a v neposlednom rade SIM kartou s podporou dát.

Ďalšou z výhod by mala byť komunikácia áut navzájom, čo by prinieslo real-time oznámenia o nepredvídateľných situáciách, ako sú dopravné nehody, zlé poveternostné podmienky či kolóny.

Mnohí z vás si poviete, že predsa tu máme Waze či Google maps. Tie v podstate tiež dokážu vyhodnocovať či oznamovať real-time premávku, no nedokážu to okamžite. Google algoritmom trvá pár minút, kým sa k ním dostanú GPS údaje vodičov a vyhodnotia premávku ako zápchu.

audi-techday-connectivity-18

Riešenie od Audi však počíta len s niekoľko sekundovým prenosom medzi účastníkmi „roja“ a okamžitým oznámením na palubnom displeji.

Veľkou výhodou môže byť Audi Traffic Assist, ktorý sa dokáže autonómne pohybovať v kolóne bez najmenšieho zásahu vodiča, sledovaním čiar dokáže zaradiť auto do takej polohy, aby popri ňom dokázali prejsť potrebné záchranné zložky, či dokonca v prípade nehody ich vie sám privolať.

Ako nápad to neznie zle, no vynárajú sa otázky bezpečnosti, keďže anonymné dáta sa predsa budú ukladať niekde na cloud a každá automobilka vie spárovať palubný počítač s VIN kódom vozidla.

A ak budú v roji jazdiť autonómne vozidlá, bezpečnosť riadiacich serverov sa môže stať lákavým terčom počítačových hackerov. Audi však tvrdí, že dáta budú anonymné a nebudú poskytované žiadnej vláde.

Systém už naplno beží, no zatiaľ len v testovacej prevádzke. Špeciálne upravené vozidlá dostali všetci manažéri tejto ingolstadtskej automobilky a postupne testujú autonómnosť systému. Okrem polohy či cieľovej destinácie vozidlo meria aj návyky šoféra, sleduje dopravné značky, no zbiera aj počty dopravných nehôd a kolón.

Vybrané údaje o premávke a nehodovosti Audi následne poskytuje lokálnym bavorským rádio staniciam. Systém odosielania dát funguje na báze jednoduchých textových logov, no aj napriek tomu počet nazbieraných dát z testovania odhadujú v stovkách gigabajtov.

audi-techday-connectivity-13

Autonómnu jazdu, ako aj Swarm Intelligence nám demonštrovali na zmenšených modeloch AUDI Q5, ktoré boli prepchaté spomínanými kamerami či ultrasonickými lasermi.

Kamery rozoznávajúce čiary či dopravné značky dokázali smerovať model podľa vyznačenej trasy. Skvelou vychytávkou bolo sledovanie parkovacích miest, kde autá navzájom komunikovali o počte a polohe voľných miest.

Predstavte si, že vám v sobotu poobede autá v podzemnej garáži pri Dunaji dajú echo o polohe voľného miesta. V tej chvíli nie je nič užitočnejšie.

audi-techday-connectivity-25

Pia – váš novodobý Kitt

Audi svoju prezentáciu zavŕšilo predstavením akéhosi pomocníka na báze umelej inteligencie, PIA – Personal Intelligent Assistant. Učením sa dokáže prediktívne zasiahnuť a ovplyvniť váš bežný deň.

V obvyklom čase odchodu do práce vám napríklad pošle do mobilu notifikáciu, aby ste ešte počkali doma pri káve, pretože na trase cesty do práce je zápcha. Nastavenie sedadla, klímy či výšky volantu pred nastúpením je samozrejmosťou.

audi-techday-connectivity-45

Do úvahy prichádza aj spárovanie kalendára a zobrazenie pripomienok na palubnom displeji. A ako čerešnička na torte vám auto v kombinácii s Audi Parkpilot po príchode do práce samé autonómne zaparkuje do garáže na vybrané parkovacie miesto. Tak čo? Tešíte sa na budúcnosť? Ja áno.

audi-techday-connectivity-46

Audi nám v Mníchove ukázalo, že nespí na vavrínoch, ale snaží sa nastavovať trend. A to nielen v technológiách, ale aj vo filozofii vnímania premávky ako takej. Aktuálnymi prvkami bezpečnosti a komfortu vozidiel si táto automobilka utvorila pred ostatnými prémiovými značkami zaujímavý náskok. Náskok vďaka technike.

audi-techday-connectivity-35

ZdrojAUDI

Komentáre k článku