Reklama

94-ročný vynálezca Li-ion batérií pomáha vytvoriť lepší svet

Zdroj | University of Texas at Austin
Juraj Procházka
Zdroj | University of Texas at Austin
Zdroj | University of Texas at Austin

Na objavení a zdokonaľovaní Li-ion batérií má veľkú zásluhu dnes už 94-ročný Prof. John Bannister Goodenough, ktorý pôsobí na University of Texas v Austine. Stále je však aktívny a spolu s vedúcou výskumnou pracovníčkou Mariou Helenou Braga a tímom spolupracovníkov vyvinuli lacný akumulátor s pevným elektrolytom, ktorý je bezpečnejší než Li-ion batérie.

Pozrite si

Prietokové batérie budú výhodným úložiskom energie

Iste, senzačnými správami o nových prevratných technológiách batérií sme zásobovaní tak zhusta, že máme voči nim už akúsi informačnú rezistenciu. Hlavným dôvodom je, že len zriedka ide o životaschopné riešenia, zrelé pre praktické nasadenie, hoci existujú aj výnimky – viď česká batéria HE3DA.

Pozrite si

V Česku spustili výrobu unikátnych batérií HE3DA

Spolutvorca technológie Li-ion batérií má však dosť vysoký kredit na to, aby sme jeho výskum a vyjadrenia brali vážne.

Nový akumulátor používa pevný elektrolyt na báze skla, čím eliminuje prenikanie dendritov lítia z elektród, ku ktorému môže dochádzať pri dnešných Li-ion batériách. Tie používajú tekutý elektrolyt. Pokiaľ takýto výbežok spôsobí skrat medzi elektródami, dôsledkom veľkého prúdu bývajú požiare, aj výbuchy Li-ion batérií.

Pozrite si

Vyvinuli Li-ion batérie, ktoré nevybuchnú

Nový akumulátor navyše uloží trojnásobok energie na jednotku objemu a dokáže sa výrazne rýchlejšie nabíjať a ak treba, aj vybíjať. O čom inom snívajú majitelia a výrobcovia elektromobilov?

„Náklady, bezpečnosť, hustota energie, rýchlosť nabíjania a vybíjania a doba životnosti sú rozhodujúce parametre pre batérie v elektromobiloch. Veríme, že náš objav rieši veľa problémov, ktoré sprevádzajú dnešné akumulátory“, uviedol Goodenough. Zároveň si myslí, že nové akumulátory môžu napomôcť pri rozvoji elektromobility.

Zdroj | Brendan Hoffman/Getty Images

Nové batérie so skleneným elektrolytom navyše vykazujú solídnu životnosť – zatiaľ bez problémov zvládajú 1200 nabíjacích cyklov. Dokážu tiež pracovať v širokom teplotnom rozsahu od -20 °C do 60 °C

Zdroj | University of Texas at Austin

Ďalšou výhodou je, že batériové články môžu byť vyrobené z materiálov priateľských voči životnému prostrediu. „Sklenený elektrolyt umožňuje nahradiť lítium lacným sodíkom. Ten je široko dostupný a dá sa získavať napríklad aj z morskej vody“, uviedla M.H. Braga.

Pozrite si

Diamanty z jadrového odpadu prinesú „večné batérie“

Vedci teraz pripravujú niekoľko patentov v súvislosti s novou technológiou a batérie chcú otestovať priamo v reálnych podmienkach v elektromobiloch a záložných zdrojoch. Za týmto účelom chcú spolupracovať priamo s výrobcami tejto techniky.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.