SpaceX vybrala tri verzie podov pre Hyperloop

V rámci súťaže Hyperloop Pod Competition vyberá SpaceX najlepšie návrhy kapsúl, či strukov (angl. pod), ktoré by mali slúžiť ako vozidlá pre potrubnú dopravu Hyperloop. Hoci Elon Musk stál v roku 2013 pri samotnom zrode myšlienky Hyperloop, SpaceX, ani ďalšie jeho firmy sa pri výstavbe trate priamo neangažujú.

Pozrite siVýstavba prvej trate Hyperloop je skutočnosťou

SpaceX však financuje uvedenú súťaž a na testovanie vozidiel postavila vo svojom kalifornskom areáli aj skúšobnú dráhu. Vákuové potrubie má dĺžku 1 míle (cca 1,6 km).

Súťaž, ktorá má inšpirovať vývojárov a univerzity na vývoj a zdokonalenie technológie dopravných kapsúl pre Hyperloop, mala mať pôvodne dve časti.

Po dizajne ostré testy

Dizajnové kolo, ktoré bolo vyhodnotené v januári 2016, a testovacie kolo, uskutočnené len pred pár dňami. Dodatočne sa SpaceX rozhodol túto časť súťaže rozšíriť o ďalšie kolo v lete 2017.

Pozrite siHyperloop One má pred sebou rušný rok, ostrý test chce už do jari

Prvé z dvoch kôl súťaže Hyperloop podov sa uskutočnilo 27. až 29. januára 2017 a prinieslo tri víťazné riešenia. Medzi finalistov, ktorí dostali svoje pody do testovacieho potrubia, patrí holandský tím Delft Hyperloop z Technickej univerzity v Delfte, nemecký tím Warr z Technickej univerzity v Mníchove a favorizovaný tím z MIT, ktorý získal aj pred rokom cenu za najlepší celkový dizajn a konštrukciu.

Hyperloop-pod-competition-dráha
ZDROJ | Ars Technica

Testovacia dráha Hyperloop s dĺžkou 1 míle bola navrhnutá v roku 2015 a postavená v októbri 2016. V potrubí s priemerom 180 cm je možné vytvoriť 99,8% vákuum, čo je prostredie, s akým sa počíta aj v reálnej prevádzke Hyperloop.

Nie všetkých 27 tímov dostalo šancu testovať svoje vozidlo v potrubí. Každá kapsula musela prejsť radom testov. Po štrukturálnej, funkčnej, mechanickej, navigačnej a vákuovej kontrole a jazde pod holým nebom sa len tri tímy kvalifikovali do finále.

Hyperloop-pod-competition-Delft
ZDROJ | Ars Technica

Toto kolo súťaže sa malo pôvodne konať už koncom leta 2016, dodatočný čas dal preto tímom možnosť lepšie otestovať a vyladiť svoje vozidlá. Úpravy pokračovali až do testovacích jázd.

Holanďania na čele

Tím Warr sa rozhodol vynechať magnetickú levitáciu vo svojom prototype a na zníženie trenia použiť kolesá. Vozidlá z MIT a Delft Hyperloop sa naopak spoľahli na magnety. Elon Musk pritom predpokladal, že vozidlá Hyperloop sa budú vznášať na vzduchovom vankúši.

Hyperloop-pod-competition-Musk
ZDROJ | Ars Technica

Reálne kapsule Hyperloop by sa mali na dlhých tratiach pohybovať rýchlosťou blízkou rýchlosti zvuku (asi 1200 km/hod), no testovacie prototypy dosahovali rýchlosť podstatne nižšiu. Najrýchlejšie sa pohybovali mierne nad 90 km/hod. Limitom však bola hlavne malá dĺžka testovacej dráhy, čo skrátilo priestor na brzdenie.

Pozrite siHyperloop chce spojiť Bratislavu, Brno a Prahu. Cesta potrvá pár minút

Hoci tím z MIT bol pred rokom absolútnym víťazom súťaže dizajnu v Texase, v prvom kole ostrých testov získala najvyššie bodové skóre kapsula tímu z Delft Hyperloop. Tím MIT si však odniesol ocenenie za bezpečnosť a spoľahlivosť.

Ďalšie testovacie kolo sa uskutoční v lete a aj keď ide o testy prototypov a štúdií vozidiel, môžu byť cenným príspevkom k urýchleniu vývoja nového, „piateho“ typu dopravy.

ZdrojEngadget

Komentáre k článku