Elon Musk odhalil plány s opakovaným využívaním rakiet

Lety do vesmíru sú aj preto také drahé, že väčšina komponentov – od nosných rakiet, po kozmické lode – je len na jedno použitie. Ich ceny sa premietnu do nákladov na vynesenie kilogramu užitočného zaťaženia.

Pozrite siSpaceX ukazuje svoju silu, za víkend letela do vesmíru 2x

Jedinými opakovateľne použiteľnými prostriedkami kozmickej dopravy boli doteraz americké raketoplány, ale aj tie štartovali pomocou jednorazových nosičov. Navyše doprava kozmonautov bola údajne drahšia, než pri použití (jednorazových) kozmických lodí Sojuz.

Obnovovať viac a rýchlejšie

Na 6. ročníku konferencie International Space Station Research & Development (ISSR&D), ktorá sa v dňoch 17. až 20. júla konala vo Washingtone, vystúpil aj šéf SpaceX.

Elon Musk prezradil, že jeho súkromná vesmírna spoločnosť sa ešte viac zameria na rýchlu obnovu a opätovnú plnú využiteľnosť rakiet a ďalších komponentov.

Šéf SpaceX Elon Musk ukazuje na kozmickú loď Dragon V2.ZDROJ | SpaceX

SpaceX patrí k priekopníkom, ktorí dokážu po štarte s prvým stupňom rakety mäkko pristáť. Zároveň je prvou firmou, ktorá úspešne odštartovala do vesmíru s recyklovanou raketou (Falcon 9), keď 23. júna vyniesla na orbitu bulharskú družicu BulgariaSat-1.

Pozrite siVýznamný úspech SpaceX, o ktorom sa veľa nehovorí

SpaceX dúfa, že v priebehu budúceho roka zvládne opakované nasadenie použitých rakiet Falcon 9 počas 24-hodinového štartovacieho okna. Údajne už existuje „technická cesta“ k dosiahnutiu tohto cieľa. Cena použitého prvého stupňa Falcon 9 je menej ako polovica ceny novej rakety, čo významne zlacňuje štarty.

Elon Musk pred nosnou raketou Falcon 9ZDROJ | SpaceX

Niektoré pokusy o opätovné využitie komponentov kozmickej dopravy však zatiaľ neprinášajú očakávané ovocie. SpaceX už letela k ISS aj s recyklovanou nákladnou loďou Dragon. Cena renovovanej lode je však dokonca vyššia, ako cena novej.

Časom by sa to malo zlepšiť, keď zdokonalenie technológií pre renováciu umožní znížiť náklady.

Dôvodom sú (aj) lety na Mars

Podľa šéfa SpaceX je ďalším cieľom renovácia a opakované použitie aerodynamického krytu, ktorý počas štartu chráni náklad. SpaceX už dokázala tento kryt úspešne dopraviť na zem.

Cena tohto krytu vrátane všetkých integrovaných systémov predstavuje 5 až 6 miliónov dolárov, poznamenal Elon Musk.

Pozrite siSpaceX odhalil smelý plán kolonizácie Marsu!

Let s renovovaným aerodynamickým krytom sa podľa Muska uskutoční buď koncom tohto, alebo začiatkom budúceho roku.

Cieľom SpaceX je opakované využívanie až 80% vybavenia rakiet a kozmických lodí. Pri niektorých misiách dokonca existuje možnosť znovu použitia kompletného zariadenia. Už pri prvých úspešných testoch s mäkkým pristátím nosiča Falcon 9 SpaceX uviedla, že plánuje ich desaťnásobné opakované použitie.

Rýchla a plná využiteľnosť rakiet je základným predpokladom pre (hlavne ekonomickú) dosažiteľnosť misií na Mars, ktoré patria ku kľúčovým zámerom SpaceX. Firma vlani oznámila, že plánuje uskutočniť prvý pilotovaný let k Marsu v období 2020 až 2025. Prvý bezpilotný let s loďou Red Dragon by sa mal uskutočniť už v roku 2018.

ZdrojTechCrunch

Komentáre k článku