Sony chystá nástupcu Li-ion batérií. Vydrží o 40% dlhšie

Už vás nevzrušujú senzačné správy o ďalších prevratných batériách? Niet sa čomu diviť. Často ohlasované novinky, z ktorých sa prakticky nijakej (zatiaľ) nepodarilo preraziť do praxe, sprevádza už akási informačná inflácia. V prípade Sony by sme však mali zbystriť pozornosť. Práve táto firma sa totiž v minulosti veľkou mierou zaslúžila o komercionalizáciu Li-ion batérií.

Pozrite siTesla vie o batériach všetko, na zázraky neverí

Najnovšie Sony uvádza, že do roku 2020 plánuje priniesť na trh batérie, ktoré budú „zabijakom“ lítium-iónových batérií. Batérie s anódou zo zlúčenín síry by mali mať až o 40 percent vyššiu objemovú hustotu energie oproti súčasným Li-ion batériám, teda 1000 Wh/l, namiesto 700 Wh/l. Z toho zároveň vyplýva, že nová batéria o rovnakej veľkosti bude mať oproti tej súčasnej o 40% vyššiu kapacitu, informoval portál Nikkei Technology.

Sony-Li-S
ZDROJ | ExtremeTech

Sony vyvíja lítium-sírové (Li-S) batérie a horčíkovo-sírové (Mg-S) batérie. Li-S batéria používa zlúčeninu síry pre kladnú elektródu a kovové lítium (a iné komponenty) pre zápornú elektródu. Hoci pozitívna elektróda na báze síry má nízke napätie, teoretická hodnota kapacity na jednotku hmotnosti elektródy je veľmi vysoká. Umožní vytvoriť batérie s hustotou energie viac ako 1000Wh / l. Pre zápornú elektródu používa kovové lítium, nazývané aj „materiálom snov.“ Aj keď však mnoho technológií skúšalo použitie kovového lítia, prakticky žiadna z nich nebola použitá pri dobíjacích batériách. Kovové lítium v dobíjacích batériách je totiž zdrojom značných problémov.

Počas cyklov nabíjania a vybíjania vytvára dendrity (výrastky lítia) na zápornej elektróde a v prípade, že dendrity spôsobia skrat v dôsledku porušenia izolačnej vrstvy, oddeľujúcej pozitívnu a negatívnu elektródu, môže to spôsobiť prehriatie, ba až vznietenie. Tento problém nebol doteraz vyriešený.

Pozrite siLi-air batérie sú nádejou (nielen) pre elektromobily

Aj napriek týmto ťažkostiam sa Sony domnieva, že ide o sľubnú technológiu. Pracujú na nej aj iní výrobcovia, takže bude zaujímavé sledovať konkurenčný boj. Tesla Motors síce hovorí, že žiadne alternatívne technológie schopné nahradiť Li-ion batérie nie sú v súčasnosti zrelé natoľko, aby sa dali použiť, o pár rokov to môže byť inak. Sony chce batérie na báze Li-S komerčne sprístupniť do piatich rokov. Spočiatku by mali byť používané v smartfónoch a v robotoch, neskôr majú prísť na rad ďalšie aplikácie. Dúfajme, že sa to podarí.

ZdrojNikkei Technology

Komentáre k článku