Slováci a Rusi budú spolu vyrábať vodíkom poháňané drony

Leteckí modelári veľmi dobre vedia, aký „prievan“ v technológii pohonov spôsobil nástup elektromotorov. Spaľovacie motorčeky zostali zrazu mimo hry a sami sa zmenili doslova na „fosílie“. Takto zvyknú priaznivci elektromobility označovať motory spaľujúce fosílne palivá.

Pozrite siSolar Impulse 2 – Bude letecká doprava poháňaná slnkom?

Veľké lietadlá si s elektromotormi príliš nerozumejú, hoci prvé lastovičky sa objavujú aj tu. Nakoniec aj slávny Solar Impulse 2 preletel naprieč zemeguľou poháňaný elektrinou zo solárnych panelov.

ZDROJ | AT Energy

Batérie nie sú pre lietanie ideálne

Solárne batérie ale nebudú tou pravou cestou na získanie dostatočnej energie na pohon komerčných lietajúcich strojov. Možno pre špeciálne drony, s akými experimentuje Google, aj Facebook, by to stačilo, ale preprava nákladov vyžaduje silnejšie pohony.

Lietadlá síce môžu čerpať elektrinu s dostatočným výkonom z batérií, ktoré sa nabijú na zemi, problémom je však, podobne ako u elektromobilov, akčný rádius. Dolet pre elektrinou poháňané lietadlá a drony však môže podstatne zvýšiť hybridný pohon.

Elektrina sa v tomto prípade vyrába v palivových článkoch, napríklad z vodíka, pričom zásoba paliva poskytne podstatne dlhší dolet ako na čisté batérie.

Pozrite siNASA pripravuje elektrické lietadlo – prekvapí množstvom motorov

Z rovnakého dôvodu sa k vodíku pozitívne stavajú aj automobilky. Niektoré sú presvedčené, že vodík je perspektívnejšou alternatívou, ako čisté elektromobily.

Do vzduchu s Rusmi

Pre nás je zaujímavou správa, že slovenská spoločnosť Litech podpísala 9.februára 2017 v Liptovskom Mikuláši memorandum o spolupráci s ruskou spoločnosťou AT Energy. Majú spolupracovať na projektoch technológii pre autonómnu leteckú dopravu a ostrovnú energetiku.

Litech sa plánuje venovať vývoju a výrobe energetických zdrojov na báze vodíkových palivových článkov pre letecký priemysel a chemickej výrobe vodíka. Ďalšou oblasťou majú byť špecializované drony poháňané energiou z vodíkových palivových článkov. Na jednu nádrž majú absolvovať až 4. letové hodiny prevádzky.

Vodíkový palivový článokZDROJ | AT Energy

Ako je zrejmé zo stránok AT Energy, ruská spoločnosť už má s výrobou vodíkových dronov bohaté skúsenosti. Ich pohonná jednotka dosahuje energetickú hustotu až 1000 Wh/kg a dokáže pracovať aj v extrémnych tepelných podmienkach (-40 0С / +40 0С).

Systém pozostáva zo sústavy palivových článkov s nádržou na stlačený vodík, elektronickej riadiacej jednotky a záložnej Li-Pol batérie, ktorá pokrýva krátkodobé zaťaženie počas špičky.

Verme, že spoluprácu sa podarí úspešne rozbehnúť a na Liptove budeme mať fabriku produkujúcu technologickú špičku.

ZdrojAT Energy

Komentáre k článku