Slováci mieria na preteky Shell Eco-marathon Europe 2017

Jediný stredoškolský tím konštruktérov zo Slovenska smeruje na 33. ročník celoeurópskych pretekov Shell Eco-marathon Europe 2017, ktoré sú súčasťou festivalu Make the Future Live. S nimi do Londýna mieria aj dva vysokoškolské tímy z Bratislavy a Košíc. Dnes sme si boli pozrieť ich vozidlá naživo.

Mladí Trnavčania vstupujú do konkurencie 178 študentských tímov z 28 krajín. Preteky Shell Eco-marathon Europe 2017 sa uskutočnia už 25. – 28. mája v areáli Queen Elizabeth Olympic Park v Londýne.

Zo Slovenska celkovo štartujú tri študentské posádky. Študenti košickej Strojníckej fakulty TUKE a bratislavskej Strojníckej fakulty STU sú ostrieľanými hráčmi s viacročnými skúsenosťami z pretekov.

Nováčikovia zo Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave sa však zúčastnia pretekov po prvýkrát. Stredoškoláci z Trnavy pritom už minulý rok ukázali, ako sa to má robiť.

Po obrovskom úspechu v „nominačných pretekov“ z Le-Mans vyráža ich elektromobil tento rok až do veľkého finále v Londýne.

Ako sami hovoria, minulý rok auto šili horúcou ihlou. Tá však rýchlo vychladla a Trnaváci prichádzajú s kompletne novým vozidlom postaveným na kombinácii laminátového plátna a uhlíkových vlákien.

Nápravy zo železa, kabína z polykarbonátu, riadenie vymodelované v počítačovom programe a vytlačené na 3D tlačiarni – aj takto vyzerá progresívna konštrukcia úsporného elektromobilu.

Prípravy na vozidle však dajú zabrať. Práce reálne začali už v októbri 2016 a na aute často pracovalo až osem ľudí naraz.

Parametre vozidla študentov z Trnavy:

Rozmery 2 700 x 900 x 800 mm
Váha 40 kg
Pohon Motor 8fun, trojfázový, Lítium- iónový 36 V, 10 Ah
Riadenie Hrebeňové
Výkon 250 Watt
Karoséria Kombinácia laminátu a uhlíkových vlákien
Maximálna rýchlosť 30 km/h
Vývoj a výroba 400 hodín

Študenti Strojníckej fakulty STU sa hlavnej časti súťaže zúčastnia tento rok po piatykrát. Opakovane siahli po pohone CNG. Aj keď zvonku sa môže zdať, že k žiadnym zásadným zmenám modelu neprišlo, opak je pravdou.

Kompletne vymenená riadiaca jednotka, nový zotrvačník a spojka, káblovanie či tepelná izolácia fľaše s plynom, to všetko sú zmeny, ktoré sú ukryté pod kapotou bratislavského auta.

Karoséria vozidla zostala nezmenená. Je postavená na využití moderných uhlíkových vlákien, ktoré tvoria jej kompozitnú štruktúru.

Najviac namáhané časti sú vystužené väčším počtom vlákien z dôvodu zvýšenia pevnosti. Bezrámová konštrukcia a uhlíkové vlákna tak dali možnosť naplno využiť skúsenosti študentov z Fakulty architektúry Slovenskej technickej univerzity, ktorý sa postarali o dokonalý dizajn. Najmä vďaka nemu vozidlo dosahuje minimálny odpor vzduchu.

Parametre vozidla bratislavských študentov:

Rozmery 2600 x 800 x 700 mm
Váha 45 kg
Pohon Honda GX25 alebo Honda GX35, elektronicky regulovaný s palivom CNG
Riadenie Pevná predná náprava
Karoséria Uhlíkové vlákna v kombinácií s kevlarom  (cx = 0,14 simulácia)
Maximálna rýchlosť 40 km/h
Vývoj a výroba 8 mesiacov
ZDROJ | Strojnícka fakulta TUKE

Historicky prvým tímom zo strednej Európy, ktorý v roku 1994 štartoval v súťaži Shell Eco-marathon Europe boli práve študenti Strojníckej fakulty TUKE.

Tento rok, kedy si technické vzdelávania na východe pripomína 65. výročie založenia prichádzajú s úplne novým vozidlom.

ZDROJ | Strojnícka fakulta TUKE

Od základu nanovo postavené auto vychádza z rovnakého princípu, a to dosiahnuť čo najmenšiu spotrebu. Karoséria aj rám sú vyrobené z uhlíkových vlákien s dodatočnou výstužou na potrebných miestach.

Najväčšou výzvou však bola aerodynamická optimalizácia a zníženie hmotnosti vozidla až o jednu tretinu oproti minuloročnému modelu. Dizajn vozidla vytvorili v spolupráci študenti a pedagógovia s cieľom zabezpečiť komfort pre vodiča a čo najväčšiu efektivitu.

Stavbe vozidla sa študenti začali venovať hneď po skončení minulého ročníka a trvala takmer 12  mesiacov. Košice tak úspešne pokračujú v tradícií, ktorú začali už v roku 1994 zakladatelia tímu prof. Sloboda a doc. Bugár.

Parametre vozidla z Košíc:

Rozmery 2800 x 680 x 700 mm
Váha 37 kg
Pohon Benzínový štvortakt, riadené zapaľovanie a vstrekovanie, zadný náhon
Riadenie Duralové komponenty, výklopný volant s ovládaním
Výkon 1,3 Hp
Karoséria Uhlíkové vlákna, vrchný odnímateľný krty
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Vývoj a výroba 1 rok
ZDROJ | Strojnícka fakulta STU

 

Komentáre k článku