Firma Siemens už niekoľko rokov testuje elektrinou poháňané kamióny, ktoré čerpajú energiu zo závesného vedenia podobne ako trolejbusy, alebo elektrické lokomotívy. O projekte eHighway (elektrickej diaľnice) sme písali už pred troma rokmi, teraz sa však stáva realitou.
Prvú eHighway, na ktorej budú jazdiť elektrické kamióny, totiž otvorili vo Švédsku. Teda, aby sme boli korektní, ide zatiaľ o testovaciu prevádzku na dvojkilometrovom úseku diaľnice E16 severne od Štokholmu. Ale dráha je súčasťou verejnej komunikácie.
Testov, ktoré budú trvať dva roky sa zúčastnia dva dieselové hybridy značky Scania. Sú prispôsobené pre elektrický pohon Siemens. Rovnakú technológiu plánuje Siemens testovať aj v USA na míľovej testovacej trati.
Počas skúšobnej prevádzky budú švédske úrady zbierať a vyhodnocovať dáta, či je systém Siemens eHighway vhodný pre komerčné využitie. Jeho nasadenie by mohlo pomôcť naplniť zámer Švédska odstrániť do roku 2030 závislosť dopravy na fosílnych palivách. Podobné plány má, mimochodom, aj Nórsko a Holandsko.
Podľa Siemensu je ich elektrický pohon 2x efektívnejší, ako spaľovací motor a navyše neznečisťuje ovzdušie emisiami oxidu uhličitého a ďalších škodlivín. Vo Švédsku to platí takmer absolútne, pretože väčšina elektrickej energie tam pochádza z vodných a jadrových elektrární, prípadne z obnoviteľných zdrojov.
Táto efektivita sa prejaví aj v úsporách, takže 40 tonový kamión by mal po najazdení 100 000 km ušetriť 20 000 EUR na palive a 60 tonový náves po 200 000 km dokonca 75 000 EUR.
Vybudovanie infraštruktúry si síce vyžiada náklady, ale tie budú čiastočne kompenzované zníženou potrebou distribúcie paliva.
Okrem toho troleje nebudú musieť byť všade. Elektrický kamión bude počas jazdy zároveň nabíjať batérie, ktoré mu umožnia na elektrinu jazdiť aj v úsekoch bez vybudovaného vedenia.