Shell spolu s automobilkami vybuduje v Európe sieť rýchlonabíjačiek

Spoločnosť Royal Dutch Shell spolupracuje s poprednými automobilkami na výstavbe siete rýchlonabíjacích staníc vo viacerých európskych krajinách. Má sa tak podporiť používanie elektromobilov pri jazdách na dlhé trasy.

Pozrite siBMW, Daimler, Ford a VW postavia v Európe najväčšiu sieť rýchlonabíjačiek

Ropné a rafinérske spoločnosti v minulosti význam elektromobilov spochybňovali a ešte aj dnes sa niektoré prikláňajú skôr k podpore vodíkových áut v nádeji, že pre ne budú môcť dodávať vodík vyrábaný zo zemného plynu, respektíve z metánu, ktorý je v zemnom plyne obsiahnutý.

Elektrina namiesto ropy

Zároveň sa však vývoj elektromobilov a plány automobiliek s ich výrobou posunuli ku kritickej hranici, kedy s nimi treba počítať. To je čas, aby rafinérie začali prehodnocovať svoje biznis plány.

ZDROJ | CNET

Dôkazom je aj nová dohoda firmy Shell s IONITY, spoločným podnikom BMW, Daimler, Ford  a Volkswagen Group, vrátane Audi a Porsche, zameraným na výstavbu dobíjacej infraštruktúry. IONITY má v pláne do roku 2020 postaviť 400 rýchlonabíjacích staníc v 18 krajinách Európy.

Shell chce v spolupráci s IONITY takisto razantne naštartovať elektrický biznis. Do roku 2019 má byť postavených 80 nabíjacích staníc pozdĺž diaľnic v Belgicku, Británii, Francúzsku, Holandsku, Rakúsku, Českej republike, Maďarsku, Poľsku, Slovensku a Slovinsku.

Pozrite siTesla postaví Supercharger aj v Bratislave, vo svete zdvojnásobí ich počet

Spolu s ďalšími 20 stanicami, ktoré by mali vzniknúť v Nemecku, bude asi štvrtina staníc Shell pozdĺž  diaľnic v Európe ponúkať do dvoch rokov aj vysokorýchlostné nabíjanie pre elektromobily. Uviedol to pre agentúru Reuters Istvan Kapitany, obchodný riaditeľ Shell.

Shell nie je jedinou veľkou energetickou spoločnosťou, ktorá sa v Európe angažuje v dobíjacej infraštruktúre pre elektromobily. Spomeňme napríklad nemecký koncern E.ON, americkú spoločnosť ChargePoint, Teslu a ďalšie. Energetické podniky v mnohých krajinách sa budovaniu nabíjacích staníc a portov venujú na lokálnej úrovni.

2,5x rýchlejšie ako Tesla Supercharger

Na nabíjacích staniciach bude k dispozícia vysoko kapacitná technológia s výkonom až 350 kW. Kým na bežných nabíjačkách (s výnimkou Tesla Supercharger) dnes nabijete batérie elektromobilu za pár hodín, na rýchlonabíjačkách Shell/IONITY to potrvá do 10 minút. Vzhľadom na výkon, dokážu nabiť batériu dokonca 2,5x rýchlejšie ako Supercharger.

Zatiaľ elektrické vozidlá stále predstavujú len malú časť globálneho automobilového trhu, ale tempo rastu ich predaja a dlhodobo nízke ceny ropy nútia ropné spoločnosti k prehodnoteniu starých obchodných modelov. Svet sa jednoducho pohybuje smerom k čistejším druhom dopravy.

Podľa prognózy Shell očakáva, že celosvetový vozový park elektrických áut bude narastať približne z dnešného 1 percenta z celkovej flotily automobilov na 10 percent do roku 2025. Spôsobí to zníženie dopytu po rope o približne 800 000 barelov denne.

ZDROJ | Shell

Hlavne v krajinách ako Nórsko, kde vďaka daňovým úľavám a dotáciám počet elektromobilov a plug-in hybridov prudko stúpol, je dnes nedostatok nabíjacej infraštruktúry. Situácia sa však bude zlepšovať.

Pozrite siAustrália bude mať superdiaľnicu pre elektromobily. Zadarmo

Podľa European Alternative Fuels Observatory sa počet nabíjacích stojanov v Európe v rokoch 2014 až 2017 strojnásobil a dosiahol 120 000. Ďalší ropný gigant BP v auguste povedal, že rokuje s výrobcami elektromobilov o ponukách na nabíjanie batérií z nabíjacích stojanov na svojich čerpacích staniciach.

Iniciatíva Shell smerom k IONITY je jednou z viacerých v poslednom období. V posledných mesiacoch spomeňme akvizíciu holandskej spoločnosti NewMotion, ktorá je vlastníkom jednej z najväčších sietí nabíjačiek v Európe. Zdá sa, že situácia okolo elektromobility sa začína hýbať správnym smerom, pretože rozvinutá infraštruktúra bude motivovať viac záujemcov o kúpu elektrických áut.

ZdrojReuters

Komentáre k článku