ŠKODA 1000 MB – Bruselský sen

Som ešte len celkom malý chlapec, ktorý začína ako tak vnímať svet okolo seba. Už mám zvládnuté povinné základné rozoznávanie typov dopravných prostriedkov. Osobné autíčka sa mi všeobecne páčia všetky, poznám ich z detských knižiek aj ako roztomilé zmenšeninky. Jedno autíčko sa mi však páči viac ako všetky ostatné, je ním ŠKODA 1000 MB.

V našej rodine sú v tomto čase prítomné viaceré novšie škodovky, ale na ich vzhľad som ešte patrične nedozrel. Mňa plne uchvacuje tisíckina prvoplánová ľúbivosť. Namiesto vytriezvenia prichádza fáza prehĺbenia, s bratom obaja dostávame svoju vlastnú tisícovku v podobe nádhernej zotrvačníkovej hračky od firmy KDN. Páni, ja riadim svoju vlastnú nádhernú tisícku.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Detský sen postupne prehlbuje zásielkový katalóg produktov, v ktorom obrazovo dominuje. Nasledujú túlania po vrakoviskách, kde si ju prezerám do posledného detailu. Na jednom vrakovisku, kde sa môj Dedko pozná s vedúcim, si dokonca vďaka tomu môžem odmontovať chrómový znak. Neskoršia dospelosť nakoniec prináša celkom prirodzené vyvrcholenie v podobe skutočného automobilu ŠKODA 1000 MB. A teraz sa presúvam na samý začiatok celého príbehu.

Máme tu pekný slnečný apríl roku 1964 a v novo vybudovanom výrobnom závode v Mladej Boleslavy nesmelo schádzajú z linky celkom prvé kusy osobného automobilu ŠKODA 1000 MB. Vo vzduchu je toho viac než len príjemne omamný závan benzínového štvorválca. Je tu nový revolučný automobil so samonosnou karosériou a blokom motora z ľahkej hliníkovej zliatiny.

Odborná aj laická verejnosť má nevídane veľké očakávania. Je tu už dlho chuť po zmene a tak nabrúsené oči a uši čakajú na prvé ostré recenzie. Moja recenzia nebude vôbec ostrá, ja sa totiž pozriem na tisícku z dnešného pohľadu, kedy už je celkom jasné, že je čo chváliť a nad nedostatkami doby sa iba zhovievavo pousmejeme.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Štvordverová karoséria, konečne s možnosťou jednoduchej výmeny blatníkov, je určená pre štyroch pasažierov. Kvapalinou chladený motor je umiestnený vzadu s náhonom na zadnú nápravu, prevodovka je štvorstupňová a všetky kolesá sú vybavené bubnovými brzdami. Obrovskou prednosťou tisícovky je jednoznačne jej nádherný vzhľad, ktorý predbieha jej jazdné vlastnosti, komfort, výbavu a v neposlednom rade aj celkovú koncepciu vozidla.

Predná jaguárovská oválna maska, stredová plutva a žiabrovité nasávače vzduchu predurčujú, že sa prvému modelu hovorí žralok. Množstvo karosárskych detailov stojí naozaj za zmienku, efektne zapustené svetlomety, slzovité predné smerovky, okrídlená okrasná lišta na blatníkoch, kde tá ľavá zároveň skrýva viečko nádrže, vypustené kľučky dverí, roztomilé obrysové dvojfarebné svetielka na C stĺpikoch, panoramatické zadné okno a plutvy zakončené zadnými združenými svetlami, ktoré samy o sebe by si zaslúžili malú cenu za dizajn.

Túto nálož elegancie ešte dopĺňajú členené nárazníky s dorazmi a inovované chrómové puklice. Ponuka farebnej škály karosérie je neuveriteľne strohá, celkovo je k dispozícii len slonová kosť, oranžovočervená, tmavošedá a tmavomodrá. Interiér je skutočne strohý až minimalistický, na prvý pohľad najviac upúta výrazný vínový koženkový poťah sedadiel a panelov dverí.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Palubovka obsahuje len to najnutnejšie, je tu tak málo ovládacích prvkov, že zaujme najmä subtílny volant a popolník. Novinkou je pomerne slušná vnútorná variabilnosť sedadiel, ktoré ponúkajú lôžkovú úpravu, alebo po sklopení zadných sedadiel vzniká väčšia ložná plocha, ku ktorej sa pridáva aj skrytý úložný priestor pod zadným oknom. Ostatné časti interiéru zodpovedajú daným rokom a možnostiam.

Z príplatkových doplnkov je možné si vybrať napríklad spätné zrkadlo, svetlomet spiatočky, strešnú záhradku, alebo takú drobnosť akou sú bezpečnostné pásy.

Otváram dvere, sadám za volant, ručne nastavujem roletu chladiča, dvíham páčku sýtiča, otáčam kľúčom a tŕpnem či sa to podarí. Motor beží. Než sa zahrejeme, kontrolujem zrkadlá, ktoré sa mi opäť trochu rozladili. Posed je mäkučký a veľmi príjemný, ale sedadlá nemajú žiadne bočné vedenie a bez hlavovej opierky mám pocit, že sa opieram o malú školskú stoličku.

Radenie je krátke a presné, dobre nastavená ručná brzda má krásny zákus. Volant má bohužiaľ veľkú vôľu a aj pri dobre zladenom podvozku a správne nahustených pneumatikách žralok na ceste pláva. S každým úkonom je toľko práce a plánovania, že autorádio mi tu ešte ani raz nechýbalo. Čo sa ovládania a obsluhy týka, tak v podstate všetko funguje tak ako má. Otváranie kufra, motorového priestoru, viečka tankovania a priestoru pre rezervu chce cvik, sú to samé páčky, tiahla a poistky.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Zosadenie ozdobnej chrómovej puklice je tiež na taký malý príbeh, chce to totiž ten správny grif. Naopak napríklad doplňovanie kapsule na kvapalinu na ostrekovanie čelného skla je veľmi roztomilou povinnosťou.

Aká je teda ŠKODA 1000 MB? Je krásna, celá vznikla „doma“, dodnes slúži a pasažierov odvezie kam treba. Žralokov sa v roku 1964 vyrobilo len 13 000 kusov, z čoho mnohé boli vyvezené takmer do celého sveta. Najlepšie to celé zhrnul môj brat: „Viezť sa v novom aute je pôžitok, viesť sa v starej škodovke je zážitok.“

ZdrojČasopis TECHBOX 9/2017

Komentáre k článku