SEAT Leon ST XCELLENCE – skutočne excelentné auto

SEAT podľa mňa ostáva neprávom v tieni ostatných súrodeneckých modelov koncernu. Jasným dôkazom, že sa jedná o vynikajúce auto je aj faceliftovaná verzia modelu Leon ST, ktorú od tej pôvodnej rozozná skutočne iba znalec. Zmeny, ktorými auto prešlo sú však viac ako dôležité.

Naše hodnotenie

91%
0 100

Klady

  • Moderný a dynamický dizajn
  • Bohaté použitie LED technológie v aute
  • Množstvo asistentov a moderných technológií

Zápory

  • Chýba ostrekovanie cúvacej kamery
  • Pomerne plytký batožinový priestor
  • Ambientné osvetlenie je len v predných dverách

Jednou vetou

Kto hľadá pohodlný rodinný kombík s benzínovým motorom, ktorý ponúkne dostatok výkonu, komfortný podvozok a veľmi dobrý pomer cena/výkon, určite by nemal na nový SEAT Leon ST zabudnúť.

Po stránke dizajnu sa faceliftovaná verzia SEAT Leon príliš od tej pôvodnej nelíši. Stále sa jedná o vyvážené auto, ktoré zaujme najmä svojimi ostrými hranami. Vďaka nim pôsobí oveľa športovejšie a dravejšie. Na druhú stranu si novinka prevzala niekoľko riešení a črtov z nového modelu SEAT Ateca.

Ako sme vás informovali už v článku z uvedenia noviniek na náš trh, faceliftovanú verziu spoznáte najmä vďaka úplne novej prednej maske a nárazníku, ktorý sa líši podľa toho, akú výbavu má konkrétne vozidlo.

Nový SEAT Leon pre rok 2017 tak prináša okrem iného aj druhú generáciu Full LED svetiel, ktoré teraz svietia ešte lepšie. Musím sa priznať, že ak by som si Leon išiel kupovať, určite by som investoval do nových Full LED svetiel.

Farba ich svetla, ako aj intenzita, sú na vynikajúcej úrovni a jazda v noci je vďaka nim doslova potešením.

SEAT si však zaslúži pochvalu aj za to, že v novinke používa LED technológiu všade. Teda okrem predných svetiel nájdete LEDky aj v tých zadných, alebo v hmlovkách, či dokonca priamo v interiéri.

Vďaka tomu pôsobí všetko uhladenejšie a nestane sa vám, že niekde bude namiesto príjemného studeného LED svetla svietiť teplé svetlo halogénovej žiarovky. Jednoducho tu je vidieť, že výrobca myslí aj na detaily.

Ja som si na test prevzal novú verziu SEAT Leon ST, teda na Slovensku veľmi obľúbenú verziu kombi. Konkrétny testovaný kúsok bol vo výbave EXCELLENCE, čo je v prípade nového Leonu exkluzívna variácia športovo ladeného modelu FR.

Pozrite siNový Leon s modernými technológiami prichádza na Slovensko

Súčasťou výbavy sú tak okrem už spomínaných LED svetiel aj rôzne ozdobné prvky, chrómové doplnky, ale napríklad aj špeciálne poťahy, logo „X“ na volante, alebo už spomínaný pozmenený predný nárazník.

Určite vás zaujíma batožinový priestor, ktorý je pravdepodobne tým najväčším dôvodom na kúpu ST verzie nového Leonu. Aj keď sa priznám, že mne sa kombi verzia páči aj po dizajnovej stránke viac, ako hatchback.

Takže na batožinu budete mať k dispozícii 587 litrov, čo síce nie je rekordná hodnota, ale vďaka dobrému členeniu a nízkej nakladacej hrane budete vedieť tento priestor veľmi dobre využiť.

Samozrejme si ho môžete podstatne zväčšiť sklopením zadných sedadiel. Celkovo tak dosiahnete batožinový priestor s kapacitou až 1 470 litrov.

Testovaný kúsok bol vybavený veľmi obľúbeným benzínovým motorom 1,4 TSi s výkonom 125 konských síl, ktorý bol spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Táto kombinácia patrí k tým najobľúbenejším. Mňa okrem skutočne dostatočného výkonu a pružnosti tento motor prekvapil svojou spotrebou. Za takmer 900 kilometrov, ktoré som s novinkou strávil sa moja priemerná spotreba ustálila na 5,7 l/100km.

To je pomerne slušný výkon, aj keď sa priznám, že som jazdil skôr ekonomicky, ako športovo. Úplným prekvapením pri ekonomickom štýle jazdy bola pre mňa trasa o dĺžke 90 km, ktorá v sebe zahŕňala tak okresky, ako aj mesto a podstatnú časť na diaľnici, kedy som sa vrátil so spotrebou 4,7 l/100km.

Rovnaký úsek športovou jazdou znamenal aj tak príjemný výsledok 6,1 l/100km. Takže je jasne vidieť, že SEAT Leon v kombinácii s motorom 1,4 TSi ponúkne nielen dostatok výkonu, ale aj možnosť veľmi nízkej spotreby.

Čo sa podvozku v prípade nového modelu SEAT Leon týka, tak je nastavený trochu tvrdšie, ale aj napriek tomu je veľmi komfortný a dobre filtruje nerovnosti, ktorých je bohužiaľ na našich cestách neúrekom.

Zmenami prešiel aj samotný interiér nového Leona. Aj keď nie tak po stránke dizajnu, ako po stránke technologickej výbavy. Aj naďalej v ňom nájdete skutočne veľmi dobre tvarované sedadlá, na ktorých radi strávite aj dlhšiu trasu.

To platí rovnako aj v prípade zadných miest na sedenie. Leon ST síce je podobne ako iné vozidlá rovnakej kategórie päťmiestnym autom, no v skutočnosti sa vzadu pohodlne usadia dvaja dospelí.

Keďže cenovka testovaného kusu skutočne iba mierne presiahla hranicu 20 tisíc eur, je hneď jasné, že mnou testovaný Leon nepatril k najvybavenejším. To mi však vôbec neprekážalo, práve naopak.

Konečne som mal možnosť otestovať auto, ktoré si reálne väčšina ľudí aj kúpi. Málokto si totiž priplatí za rôzne doplnkové prvky výbavy, ktoré potom aj tak reálne nepoužije.

Takto som mal v aute všetko potrebné a dokonca by mi ani v mojom súkromnom podobne vybavenom aute nič podstatné nechýbalo.

Pochvalu si určite tak v prípade nového Leonu, ako aj v prípade jeho predchodcu zaslúži ergonómia ovládania, ktorá patrí k najlepším na trhu. Či sa to jedná o rozmiestnenie základných prvkov, alebo ovládanie palubného počítača, jednoducho okamžite viete, čo kde nájdete a ako treba jednotlivé prvky nastaviť.

Novinkou bol v prípade mnou testovaného kusu multimediálny systém Media System Plus, ktorý ponúkne 8“ dotykovú obrazovku. Opäť musím SEAT pochváliť za to, že aj napriek použitiu dotykovej obrazovky, ponechal dvojicu najpotrebnejších hardvérových ovládačov.

Pre rýchle zníženie hlasitosti, alebo vypnutie multimediálneho systému tak nebudete musieť tápať niekde hlboko v menu. Druhým tlačidlom sa zas dostanete do menu pre pripojenie smartfónu k multimediálnemu systému.

Samotný systém síce v tejto verzii neponúkal navigáciu, ale keďže bol vybavený systémom SEAT Full Link, mohol som namiesto nej využívať svoj smartfón. Full Link totiž v sebe kombinuje tak Android Auto, ako aj Mirror Link a Apple CarPlay.

Úplnou čerešničkou na torte je v prípade nového Leonu možnosť vybaviť si svoj kúsok tzv. Conectivity Boxom, čo v preklade znamená nielen dvojicu plnohodnotných USB priamo v stredovom paneli, ale aj možnosť bezdrôtového nabíjania smartfónu prostredníctvom technológie Qi.

Navyše je priestor, kam uložíte svoj smartfón vybavený aj zosilňovačom GSM signálu, takže budete mať počas cesty stále veľmi dobrý signál.

Tým však technologická výbava nového modelu SEAT Leon nekončí. Podobne ako všetky ostatné moderné vozidlá, ponúkne aj Leon poriadnu dávku technologickej výbavy. Nechýba napríklad aktívny systém pre sledovanie jazdných pruhov, alebo adaptívny tempomat s možnosťou jazdy v kolóne. Samozrejme tú využijete iba v prípade automatickej prevodovky DSG.

Vylepšení sa dočkal aj systém pre sledovanie dopravných značiek, ktorý teraz pracuje ešte presnejšie a nový je aj systém pre monitorovanie chodcov, ktorý do rýchlosti 30 km/h automaticky zastaví vozidlo v prípade hroziacej kolízie.

Svoj SEAT Leon si môžete vybaviť aj cúvacou kamerou, ktorá ponúkne veľmi dobrú grafiku a dobrú viditeľnosť aj v noci. Škoda však, že si Leon nepožičal od väčšej Atecy aj ostrekovanie tejto kamery. Takto si budete musieť kameru čistiť sami.

Posledným doplnkom v interiéri je náladové osvetlenie. Je na vás, ktorú z ôsmych dostupných farieb si vyberiete. Navyše si môžete nastaviť samostatne intenzitu osvetlenia vo dverách a na nohy vodiča a spolujazdca.

Osobne mi takého prvky veľa nehovoria a hneď po prvotnom nastúpení som si zvolil slabšie červené osvetlenie, podobne, ako je osvetlená celá prístrojová doska.

Nový SEAT Leon ST je skutočne vydareným rodinným autom nižšej strednej triedy. Ak sa vám teda Octavia kombi zdá príliš konzervatívna, nezabúdajte na Leon ST. Ponúkne viac ako dobrú výbavu a bohaté moderné technológie, vďaka ktorým si budete cestu vždy užívať.


Komentáre k článku