Renault ZOE Z.E. 40 dokáže bez problémov prejsť aj 300 km

Renault ako jedna z mála európskych automobiliek sa už roky venuje elektromobilom. Hoci s nimi dieru do sveta zatiaľ nespravil, model ZOE prvej generácie sa stal najpredávanejším elektrickým autom z Európy. Celkovo sa ho predalo viac ako 21 000 kusov. Nový ZOE Z.E. 40 chce tento počet ešte zvýšiť aj vďaka väčšiemu dojazdu.

Naše hodnotenie

91%
0 100

Klady

  • vyšší dojazd
  • výborná spotreba
  • štýlový dizajn

Zápory

  • zastaralý interiér
  • vysoká cena
  • chýba mobilná appka

Jednou vetou

Renault ZOE Z.E. 40 vie aj napriek drobným nedostatkom zaujať vydareným dizajnom, pomerne slušným dojazdom a výbornou spotrebou.

Dizajn novinky je prakticky identický s predchádzajúcim modelom. Stále ide o štýlové mestské auto, ktoré pohodlne odvezie 4 pasažierov, v prípade potreby sa doň zmestia aj piati.

FOTOGALÉRIAElektromobil Renault ZOE Z.E. 40 je naživo ešte krajší

Auto je stále rovnako veľké zvonku i zvnútra a je len o čosi ťažšie (o 10 kg). To však počas jazdy nepocítite. Nepocítite ani papierovo chabé zrýchlenie z 0 na stovku (13,2 s).

Úprimne, kedy ste naposledy šprintovali z miesta na takúto rýchlosť? Omnoho častejšie a s ešte väčšou radosťou budete ale využívať zrýchlenie z 0 na 50 km/h (4,1 s), hlavne na semaforoch.

Nový ZOE zo závodu vo Flinse je tak síce rovnaký, ale len na prvý pohľad. Tá najdôležitejšia a najpodstatnejšia zmena sa ukrýva vo vnútri, ešte presnejšie pod podlahou.

Síce ju nie je možné vidieť, to ale nevadí, pretože ju pocíti každý používateľ – nebude musieť tak často dobíjať batériu, ako v minulosti. Renault ZOE Z.E. 40 má totiž deklarovaný dojazd (NEDC) až 400 km.

Informácia NEDC ale nie je v súčasnosti žiaľ veľmi smerodajná. Renault však musím pochváliť, že ako jeden z mála výrobcov elektromobilov oficiálne hovorí aj o praktickom dojazde vozidla, ktorý má byť 300 km.

NEDC – New European Driving Cycle, znie síce novo, ale špecifikácia merania pochádza ešte z roku 1997, takže veriť sa mu dá asi tak, ako predvolebným sľubom politikov.

Za väčší dojazd vďačí nový ZOE hlavne väčšej batérii. Tá sa zväčšila nie po objemovej, ale po kapacitnej stránke. Pôvodne mala len 22 kWh, v tomto kúsku je už však 41 kWh batéria, a to bez toho, aby narástla na rozmeroch.

O vývoj batérie sa postarala spoločnosť LG Chem, jeden z najväčších výrobcov batérií vo svete (Panasonic, Samsung, Tesla a LG Chem). Renault si však batérie vyrába sám vo fabrike vo Francúzsku.

Nabíjanie žiaľ neprešlo zmenou. Stále môžete použiť maximálne 22 kW nabíjačku. Za 30 minút dokáže takáto nabíjačka nabiť batériu o cca 80 km. Stačí si ísť nakúpiť a bez problémov dôjdete aj do vzdialenejšieho satelitného mesta či obce.

Plné nabitie na 22 kW nabíjačke trvá 2hodiny 40 minút. Nabíjanie z domácej 230 V zásuvky je beh na dlhé trate, trvať má až 25 hodín, no za zhruba 100 € si  môžete kúpiť špeciálnu exteriérovú zásuvku Legrand GreenUp, ktorá potlačí viac šťavy a batériu doplna nabije za 16 hodín.

Lepší dojazd má nový ZOE aj vďaka efektívnejšiemu elektromotoru, no ten sme mohli vidieť už aj u predchádzajúcej generácie. Má rovnaký výkon 65 kW (87 k), aj krútiaci moment 220/250 Nm.

Zásadné novinky nenájdete ani vo vnútri. Vcelku pohodlné sedačky zvládnu aj dlhšiu cestu, no po 250-300 km aj tak zastanete a povystierate sa pri nabíjaní. Interiér je taký renaulťácky.

Neohúri, ale ani nesklame. Prekvapujú ma ale 4 tlačidlá na volante, ktoré slúžia len na ovládanie tempomatu. Rovnako by som v eko aute uvítal modernejšie materiály a nie lesklé plasty z iných modelov značky. Konkurencia to vie spraviť aj inak.

Aj ovládanie pomerne vzdialeného dotykového displeja je komplikovanejšie. Tomu by seklo lepšie rozlíšenie, veď sme už v roku 2017. Najväčším pozitívom auta je však ticho.

Vďaka elektromotoru do kabíny preniká len aerodynamický hluk a občas hučiaca automatická klimatizácia. Počas testu som najazdil stovky kilometrov so spotrebou okolo 14 kWh/100 km.

Takáto spotreba je na elektromobil veľmi slušná. Pri medzimestskej jazde po okresných cestách bez zápch a zdržaní je možné dostať sa aj na 12 kWh/100 km.

Ak túto spotrebu prepočítam na eurá, za 100 km jazdy (pri nabíjaní z domácej siete) som zaplatil okolo 2 €. Žiaľ, na najväčšej sieti nabíjacích staníc je táto suma po zmene cenníka takmer štvornásobná.

A to je už viac, ako by ste zaplatili za benzín či naftu v bežnom aute. Napríklad za plné nabitie, ktoré má trvať 2 hodiny aj 40 minút, zaplatíte až neuveriteľných 13,80 €!

So ZOE Z.E. 40 by ste mali teoreticky dostať aj aplikáciu Z.E. Services pre smartfóny s Androidom a iOS. Žiaľ, k nej sme sa nedostali, slovenské zastúpenie na jej aktiváciu stále čaká.

Appka by mala hlavne v zahraničí poskytovať kompletný servis pre auto v tom zmysle, že vás odnaviguje (Z.E. Trip) k najbližšej nabíjacej stanici, pričom zastúpi aj RFID kartu potrebnú na spustenie nabíjania.

Renault totiž spolupracuje s Boschom a ďalšími prevádzkovateľmi staníc na tom, aby majitelia ZOE či ďalších elektrických áut automobilky mohli pohodlne cestovať po celej Európe. Služba nesie názov Z.E. Pass.

Cez mobilnú appku bude ale možné pohodlne na diaľku sledovať stav batérie, resp. nabíjania, možnosť nechať si vychladiť, alebo zohriať auto pred cestou apod. Cena Renault ZOE Z.E. 40 začína na sume 30 900 €.

Vyššia výbava Intens štartuje na sume 32 900 €. V oboch prípadoch majú celkom slušnú výbavu už v základe, príplatková výbava ale nie je prehnane drahá. Napríklad za vyhrievané predné sedadlá zaplatíte 230 €, zadná parkovacia kamera stojí slušných 350 €.

Nabíjací kábel pre 230 V vás ale vyjde v oboch prípadoch 500 €. To je na zamyslenie. Bez neho sa vám ľahko môže stať, že napríklad na chate či počas cesty do neznáma si ZOE nenabijete vôbec. Bonus 5 000 € od štátu je stále zaujímavým znížením celkovej ceny.

Renault ZOE Z.E. 40 vie aj napriek drobným nedostatkom zaujať vydareným dizajnom, pomerne slušným dojazdom a výbornou spotrebou. Nabíjanie z domácej siete však trvá  veky, odporúčam preto siahnuť po vlastnej nabíjačke.

Komentáre k článku