Nový Renault Scénic – auto, do ktorého sa zamiluje celá rodina

Renault Scénic bol vždy akýmsi synonymom pre rodinné MPV a inak tomu nie je ani v jeho poslednej, už štvrtej generácii. Tú si navyše hneď na úvod dovolím označiť, ako najkrajší Scénic v celej histórii.

Už je to poriadne dávno, čo sa Renault rozhodol, že ponúkne svoje prvé MPV, teda auto, ktoré budú milovať najmä rodinne založení vodiči. Od prvej generácie sa táto ikona postupne vyvíjala, až sme sa dostali k už štvrtej generácii. Tá ponúkne hneď niekoľko noviniek a nečakaných riešení.

Nový Renault Scénic si doslova zamilujete vďaka jeho dizajnu. Aj napriek tomu, že sa jedná o MPV, nebudí dojem „krabice“, do ktorej naukladáte svoju rodinu a vyberiete sa na cestu. Pôsobí už na prvý pohľad moderne a jeho tvary vás budú lákať z každého uhla.

Navyše mnou testovaná „oranžová“ verzia, ktorá nesie označenie žltá miel pôsobí ešte dynamickejšie. Renault Scénic tak nesie jasné poznávacie znaky ostatných modelov značky. Vpredu nechýba typický svetelný podpis v tvare písmena „C“ a tiež obrovské logo výrobcu.

V prednej časti samozrejme nechýbajú ani Full-LED predné svetlá Renault Pure Vision, ktoré budete počas jazdy v noci milovať. Už totiž nemajú modrú pruh vo vrchnej časti svetelného lúča a svietia skutočne veľmi dobre. Väčšinu času si vystačíte so stretávacími svetlami, ak však zapnete aj tie diaľkové, ktoré sa môžu zapínať aj automaticky, budete mať pred sebou cestu, ako počas dňa.

Po bočných hranách sa črtajú jemné krivky a zadná časť pôsobí skutočne dynamicky. Renault Scénic navyše ponúka podobne, ako iné modely značky denné svietenie tak vpredu, ako aj vzadu. Takže budete viditeľní tak cez deň, ako aj v noci.

Asi najdiskutovanejšou otázkou v prípade nového Scénicu sú použité kolesá. S inými ako 20“ diskami si totiž novinku ani nebudete vedieť zakúpiť.A to platí aj pre úplne základnú výbavu. Dokonca ani následne nebudete môcť svoj vlastný Scénic obuť iným rozmerom diskov. Pri jeho vývoji totiž dostal hlavné slovo dizajnér a konštruktéri tak museli prispôsobiť všetko tomu, aby novinka mohla mať práve takto veľké „koláče“.

Samostatne pre tento model sa tak vyvíjali tak kolesá, ako aj pruženie a iné prvky náprav. Unikátny je aj rozmer pneumatík, ktorý činí 195/55 R20. Keďže sa bežne takéto pneumatiky nedajú kúpiť, Renault dohodol spoluprácu s trojicou najväčších výrobcov pneumatík, ktorí budú tento špeciálny rozmer poskytovať.

Počas uvedenia na trh uviedli zástupcovia automobilky na Slovensku, že v servisných strediskách Renault bude nový rozmer pneumatík k dispozícii. Navyše ich cena by mala byť rovnaká, ako v prípade 17“ pneumatík.

Pravdou však ostáva, že 20“ kolesá sa na nový Scénic neskutočne hodia. Auto je vďaka nim mohutnejšie a modernejšie. Navyše si užijete aj podstatne vyšší posed, ako v prípade iných modelov tejto kategórie.

Zvláštny môže byť len pohľad zozadu, kedy si uvedomíte pomerne úzky profil týchto pneumatík. A ako sa na týchto veľkých kolesách jazdí? Možno budete prekvapení, ale samotná jazda je skutočne pohodlná. Jedná sa o prvé auto, ktoré sa mi s takto veľkými kolesami šoférovalo tak dobre. Problém mu nebudú robiť ani nerovnosti, ktorých je na našich cestách pomerne dosť. Vďaka slušnej výške pneumatiky a upravenému tlmeniu filtruje auto nerovnosti veľmi dobre. Problémom nebude ani jeho bočná stabilita. Takže ak vám nebude vadiť úzka pneumatika, prinesie vám toto riešenie len pozitívnu zmenu.

Pozrite si2 000 kilometrov s novým Renaultom Espace

Testovaný kúsok bol vybavený 1,6 litrovým naftovým motorom, ktorý bol spojený s automatickou šesťstupňovou prevodovkou EDC. Táto kombinácia poskytuje výkon 160 koní, čo je na podobne veľké auto dostatok.

Na spotrebu udávanú výrobcom podľa Európskych noriem som radšej rovno zabudol. Jedná sa totiž o hodnoty, ktoré môžete dosiahnuť maximálne v laboratórnych podmienkach. Reálna spotreba sa počas testu pohybovala mierne nad šiestimi litrami, pričom výsledná hodnota bola 6,5 l/100 km. Jednalo sa však o ešte surový motor, ktorého apetít bude postupne určite klesať.

Čo sa automatickej prevodovky týka, tak tá pracovala veľmi dobre. Občas sa mi však zdalo, že zbytočne dlho drží nižší prevodový stupeň, čím stúpajú otáčky. Stávalo sa to najmä pri rozjazde so studeným motorom.

Samostatnou kapitolou nového Renaultu Scénic je jeho interiér. V momente keď si do neho sadnete, zaujmú vás pohodlné sedadlá, ktoré navyše disponujú aj funkciou pohodlného nastupovania. Pri vypnutí motora sa tak efektne odsunú, aby ste vy vedeli pohodlne vystúpiť.

Dbať však treba na to, že sa odsúvajú ďaleko dozadu, takže za nimi neostane príliš veľa miesta. Ak niekto v tom momente sedí za vami, určite sa mu bude vystupovať o niečo horšie. Rovnakou funkciou však disponuje aj sedadlo spolujazdca. Okrem toho môžu byť sedadlá vybavené aj masážnou funkciou, takže dlhé cesty vám budú ubiehať ešte príjemnejšie.

Sedenie na zadných sedadlách je vyššie, ako je to zvykom, takže dobrý výhľad budú mať aj vaše deti. Osobne by som si však svojho Scénica nevybavil výklopnými stolíkmi, ktoré sú na zadnej strane predných sedadiel. Dosť totiž obmedzujú priestor pre cestujúcich vzadu, ktorého nie je na rozdávanie.

Batožinový priestor je možné zväčšiť v prípade potreby prostredníctvom posúvania zadnej lavice. Už jeho základný objem 506 litrov však ponúkne dostatok miesta pre uloženie všetkých vecí, ktoré si mladá rodinka zoberie na dovolenku. Ak by vám to však nepostačovalo, siahnuť môžete po Grand Scénicu, ktorý ponúkne ešte lepšie hodnoty.

Nový Scénic prináša podobne ako posledné modely výrobcu upravenú palubnú dosku a prístrojový panel. Nechýba ani integrácia nového multimediálneho systému R-Link 2, ktorý ponúka všetko potrebné, vrátane navigácie a online služieb.

Súčasťou systému je aj obchod s aplikáciami R-Link Store, ktorý ponúka možnosť inštalácie niektorých aplikácií, ako je napríklad online zoznam bodov záujmu, parkovacie miesta a podobne.

Bohužiaľ stále chýba plnohodnotnejšia integrácia smartfónu s multimediálnym systémom. Renault v najbližšej budúcnosti ani neplánuje integráciu Apple CarPlay a Android Auto, ale pracuje na vlastných riešeniach, ktoré majú pomôcť lepšiemu ovládaniu smartfónu počas jazdy.

Jedným z náznakov je napríklad možnosť aktivácie Siri pomocou tlačidla na volante, v prípade ak máte k multimediálnemu systému pripojený iPhone. Ak však máte pripojený Android smartfón, nebudete môcť týmto spôsobom ovládať Google Now. Využiť môžete však zabudované hlasové ovládanie, ktoré ale nepodporuje slovenčinu.

Obrovskú pochvalu si však Scénic zaslúži za množstvo a variabilitu odkladacích priestorov. Tým kraľuje stredová konzola, ktorá je navyše posuvná. Môžete si ju tak nastaviť podľa seba, alebo úplne posunúť pasažierom na zadných sedadlách.

Ak sa zastavíme u asistenčných systémov, musím uznať, že Renault niečo vylepšil, ale ešte ho aká taká práca čaká. Nechýba samozrejme monitorovanie mŕtveho uhla, alebo upozornenie na opustenie jazdného pruhu. To už našťastie nie je akustické, ako v prípade predchádzajúcich modelov značky. Ten zvuk bol neskutočne otravný.

Nový Scénic tak ponúkne stále síce iba pasívne upozornenie, teda nevráti vás aktívne do jazdného pruhu, ale na opustenie pruhu vás upozorní príjemnou vibráciou volantu. Navyše v nastaveniach si môžete zvoliť tri samostatné úrovne intenzity vibrácií.

Okrem toho samozrejme nechýba ani adaptívny tempomat, ktorý ponúkne jednoduché ovládanie a nastavenie odstupu o auta pred vami. Obmedzenie na maximálnu rýchlosť 140 km/h bolo už tiež odstránené, stále sa vám však adaptívny tempomat deaktivuje pri rýchlosti menšej, ako 40 km/h. Pre jazdu v kolóne ho teda využiť nemôžete.

Head-up displej je už tradične riešený prostredníctvom výklopného sklíčka pred samotným čelným sklom. Aj keď toto riešenie nepôsobí tak luxusne, ako premietanie priamo na čelné sklo v prípade prémiových značiek, na jeho funkčnosti to neuberá. Všetky dôležité informácie máte stále pred sebou.

Testovaný Renault Scénic bol vo verzii Bose, ktorá sa okrem množstva doplnkovej výbavy a podstatne rozdielnej ceny od základného modelu vyznačuje aj kvalitným audio systémom. Ten ponúkne bohatý zvuk, ktorý je navyše podtrhnutý prepracovaným odhlučnením interiéru.

Už tradične je aj nový Scénic vybavený systémom Multi Sense, ktorý ponúka bohaté možnosti nastavenia správania motora, prevodovky, klimatizácie a iných parametrov. Okrem štandardných režimov, ako je ekologický, športový, komfortný a neutrálny samozrejme nechýba ani plne prispôsobiteľný režim.

V ňom si všetky jednotlivé parametre nastavíte sami podľa svojej aktuálnej potreby.  Okrem už spomínaných parametrov si môžete zvoliť aj umelý zvukový prejav motoru, ktorý generujú reproduktory. Na moje prekvapenie však chýba možnosť úplného vypnutia tohto zvukového generátora. Väčšinu jázd som tak absolvoval v komfortnom režime, kedy je jeho prejav minimálny.

Renault Scénic štvrtej generácie je poriadnym krokom vpred a to tak po dizajnovej stránke, ako aj po tej technologickej. Skutočne sa nemusíte obávať 20“ kolies, počas jazdy si ich nebudete ani uvedomovať a navyše bude auto z profilu vďaka nim pôsobiť modernejšie a mohutnejšie. Ak budete vyberať farbu, určite sa pozrite na mnou testovanú kombináciu žltej a čiernej, naživo pôsobí ešte krajšie, ako na fotografiách.

Komentáre k článku