Nový Nissan Qashqai vás bude vždy ochraňovať

Nissan Qashqai patrí dlhodobo medzi veľmi obľúbené modely výrobcu. Práve preto si na faceliftovanej verzii dal Nissan poriadne záležať a to nielen po stránke dizajnu.

Naše hodnotenie

91%
0 100

Klady

  • vynikajúco odhlučnený motor
  • bohatá ponuka asistenčných systémov
  • komfortné sedenie aj pri dlhých jazdách

Zápory

  • plytký batožinový priestor
  • impulzné ovládanie len vodičovho okna
  • starší multimediálny systém

Jednou vetou

Nissan v prípade nového Qashqai na dizajne veľa nemenil, zato sa však sústredil na to podstatné a tak model po facelifte ponúkne vylepšenia takmer po všetkých stránkach.

Aktuálna generácia Nissanu Qashqai nie je úplne novým modelom, ale faceliftom veľmi obľúbeného kúsku. Preto nie je prekvapením, že výrobca príliš neexperimentoval s dizajnom a novú verziu len lepšie prispôsobil ostatným modelom v ponuke.

Aj napriek tomu, že zmeny nie sú až tak výrazné, v prednej časti si určite všimnete pozmenenú grafiku predných svetiel a celej prednej masky. Qashqai tak pôsobí ako menší X-Trail.

Pozrite siNissan LEAF je na Slovensku, ceny budú ako u predchodcu

Nový svetelný podpis LED denného svietenia v tvare bumerangu lemuje moderné svetlá, ktoré rovnako používajú LED technológiu. Určite nebudete prekvapení, ak poviem, že svietia veľmi dobre.

Na výraznej prednej maske si svoje miesto našiel aj radar. Ten však v prípade testovaného kúsku neslúžil pre funkcie adaptívneho tempomatu, aj keď Qashqai ním môže byť vybavený. Jeho úloha je iná.

Slúži systému Safety Shield, teda na ochranu chodcov a minimalizáciu poškodenia v prípade hroziaceho stretu s iným vozidlom. Qashqai si v novej verzii výrazne polepšil aj po stránke asistenčných systémov. K ním sa však dostanem neskôr.

Pozrite siPoťahy v Nissane vedia, kedy sa spotíte, má to svoje využitie

Zmenám sa nevyhla ani zadná časť. Pozorné oko si určite všimne pozmenené zadné svetlá, ktoré majú novú grafiku. Aj v ich prípade Nissan vsadil na modernú LED technológiu. Tú však nájdete len v prípade stretávacích a brzdových svetiel.

Bočná línia ostala takmer nezmenená a novinkou tak ostáva len nová hnedá farba a príplatkové 19“ kolesá. Tie vyzerajú veľmi dobre a autu pridávajú na dynamickom štýle. Osobne sa mi však zdali až prehnane tvrdé a vedzte, že ak sa s Qashqaiom vybaveným týmito diskami vyberiete spoznávať krásy slovenských ciest, budete o každej nerovnosti veľmi dobre informovaný.

To, že Qashqai je veľmi tvrdý na ceste, má aj svoje výhody. Pri rýchlejších prejazdoch zákrut sa auto takmer vôbec nenakláňa a ak patríte k vodičom, ktorí si jazdu radi užijú, určite si Qashqai vyskúšajte. Budete milo prekvapení.

O pohon sa staral naftový štvorvalec s objemom 1,6 litra a výkonom 96 kW. Motor má dostatok výkonu na dynamickú jazdu a navyše ponúkne vzhľadom na rozmery auta nízky apetít. Výrobcom udávaný priemer 4,9 l/100 km síce ostáva fikciou, mne sa však počas testu podarilo ustáliť spotrebu na hodnote 5,5 l/100km, čo je príjemná hodnota.

Okrem svojej úspornosti musím motor pochváliť aj pre jeho odhlučnenie: To je doslova príkladné a menej znalí cestujúci budú mať problém s odhalením naftového pôvodu motora. V interiéri ho naozaj takmer nie je počuť.

Pozrite si5 vecí, ktoré si na novom Renaulte Kadjar zamilujete aj vy

Ak sa náhodou vyberiete mimo spevnenú cestu, oceníte inteligentný režim pohonu všetkých kolies. Samozrejme Qashqai nie je stavaný na vážnejší terén, ale pre občasné výlety mimo spevnenú vozovku bude vašim dobrým partnerom.

Nastavenie pohonu má pritom na starosti prepínač pod volantom, ktorý poskytuje trojicu polôh. Okrem 2WD, teda pohonu prednej nápravy (s inteligentným pripojením tej zadnej v prípade núdze) máte k dispozícii pohon Auto, kedy si vozidlo automaticky delí hnaciu silu medzi jednotlivé kolesá a nakoniec aj režim Lock, ktorý uzamkne pomer v hodnote 50:50.

Pochvalu si Nissan v prípade tohto modelu podobne, ako pri predchádzajúcej verzii zaslúži za úplné prekrytie prahov. Pri špinavom aute sa tak počas nastupovania nezašpiníte. Škoda, že mnohí výrobcovia na toto jednoduché riešenie stále zabúdajú.

Batožinový priestor síce svojou kapacitou nepatrí k rekordmanom, ale hodnota 410 litrov uspokojí väčšinu vodičov. Navyše nechýba možnosť sklopenia zadných sedadiel do úplnej roviny, ako aj dvojité dno batožinového priestoru.

Pozrite siVolvo XC60 – Vydarené dynamické SUV

Časť oddeľujúcu dvojité dno môžete navyše variabilne umiestňovať batožinovom priestore. Hravo tak oddelíte nákup od iných vecí umiestnených v kufri, čím zabezpečíte náklad proti samovoľnému pohybu.

Ako to už býva, Nissan sa pustil aj do úprav interiéru. Ten pôsobí moderne, vzdušne a typicky japonsky. Namiesto ostrých hrán v ňom teda nájdete najmä oblé tvary a množstvo mäkčených plastov.

Všetky prvky interiéru sú však ergonomicky umiestnené, takže nebudete mať počas šoférovania problém dosiahnuť na ovládanie klimatizácie, nastavenie sedadla, alebo iné prvky, ktoré by ste potrebovali.

Dojem priestrannosti interiéru znásobuje aj veľké panoramatické okno, ktoré siaha až k zadným cestujúcim. Bohužiaľ ho nie je možné odsunúť. Aj nepatrím k fanúšikom podrobných riešení, deti cestujúce vzadu budú mať vďaka veľkému oknu o zábavu postarané.

Nakoniec o zábavu budete mať postarané aj vy, keďže Nissan akosi zabudol na to, aby do tlačidla pre otváranie clony strešného okna zakomponoval komfortné ovládanie. Pre otvorenie, alebo zatvorenie tak budete musieť tlačidlo držať.

V aute sa posadíte do nových sedadiel, ktoré majú svojim prešívaním pripomínať náramok luxusných hodiniek. Ponúkajú dostatok pohodlia a to vrátane slušnej dĺžky sedáka. Ani po niekoľkých stovkách kilometrov som nemal pocit, že by som bol unavený.

Vzadu nie je miesta na rozdávanie a vzhľadom na panoramatické okno, budú mať vyšší cestujúci problém s priestorom nad hlavou. Na kratšie cesty sa však bez problémov vzadu odvezú aj dvaja dospelí.

Nový je v prípade faceliftovanej verzie aj volant, ktorý už konečne neobsahuje vystupujúce tlačidlá. V predchádzajúcej verzii sa mi totiž stávalo, že pri parkovaní som náhodne stláčal tlačidlá na volante.

Faceliftovaná verzia tieto problémy odstraňuje a na volante nájdete ovládanie multimediálneho systému, časti palubného počítača, telefonovania a tiež tempomatu. Tlačidlá sú pritom ľahko nahmatateľné a veľmi dobre ovládateľné.

Pre vynulovanie palubného počítača, alebo prepnutie trasy, za ktorú počíta prejdenú vzdialenosť a ostatné údaje musíte však stále používať tlačidlo, ktoré je umiestnené pod volantom.

Nissan sa ešte stále radí k výrobcom, ktorí sa vyhýbajú impulzívnemu ovládaniu všetkých okien. Vystačiť si teda budete musieť len s komfortným otvorením a zatvorením toho vodičovho. Snáď niekedy v budúcnosti sa dočkáme.

Poteší, že Qashqai nie je autom, ktoré ide cestou dotykového ovládania. Samozrejme multimediálny systém ponúka dotykovú obrazovku, ale aj možnosť ovládania prostredníctvom tlačidiel rýchlej voľby. Rovnako aj prúdenie vzduchu a teplotu klimatizácie si nastavíte pomocou štandardných tlačidiel.

Trochu „oldschool“ pôsobí ovládanie vyhrievania sedadiel, ktoré je riešené trojpolohovými tlačidlami v stredovej opierke. Na druhú stranu si môžete byť istí, že aj po vypnutí motora si budú svoju poslednú polohu pamätať.

Prístrojový panel obsahuje medzi štandardnými analógovými budíkmi, spolu s teplomerom chladiacej kvapaliny aj veľký farebný TFT displej pre zobrazenie informácií palubného počítača. Okrem údajov o spotrebe si tu môžete nechať zobraziť aj informácie od asistenčných systémov, navigácie, alebo inteligentného pohonu 4×4.

Samotný multimediálny systém so 7“ dotykovou obrazovkou poteší iba menej náročných motoristov. Jeho grafika, ako aj možnosti už nepatria k najmodernejším. Okrem toho chýba integrácia smartfónov prostredníctvom systému Android Auto, alebo Apple CarPlay.

Na druhú stranu ponúkne všetko potrebné. Pripojenie prostredníctvom Bluetooth je samozrejmosťou, ako aj priame vyhľadávanie v kontaktoch vášho smartfónu. Užiť si môžete aj obľúbené skladby, alebo využiť integrovanú navigáciu. Samotné ovládanie je jednoduché s pomerne rýchlou odozvou. Navyše pri používaní pomáhajú spomínané tlačidlá s rýchlymi voľbami.

Nový Nissan Qashqai prináša aj podstatné vylepšenia medzi asistenčných systémami, ktoré budú vodičov strážiť počas jazdy. Na prístrojovom paneli tak napríklad stále vidíte aktuálnu dopravnú značku.

Mimochodom toto riešenie má Nissan vo svojich vozidlách zvládnuté asi najlepšie. Systém rozpoznávania dopravných značiek totiž plne spolupracuje s navigáciou, takže zobrazované údaje sú až na pár výnimiek presné.

Okrem toho nový Qashqai ponúkne aj monitorovanie únavy vodiča, alebo už spomínaný systém pre automatické brzdenie v prípade rozpoznania chodcov. Nechýba ani monitorovanie mŕtveho uhla, alebo upozornenie na opustenie jazdného pruhu. Okrem akustického upozornenia by som privítal aj aktívny zásah do riadenia.

Pri cúvaní z parkovacieho miesta sa zíde systém upozorňujúci na prichádzajúce vozidlá, ktorý dopĺňa cúvaciu kameru. Tá navyše ponúkne stále viac obľúbený pohľad z vtáčej perspektívy. Kombinuje totiž obraz zadnej, prednej a dvojice kamier umiestnených v spätných zrkadlách. Na trhu sa nájdu SUV s lepšou grafikou zobrazenia, ale na to, aby ste si pri parkovaní nepoškrabali lak kvalita zobrazenia bohato postačuje.

Menej skúsení vodiči určite ocenia systém autonómneho parkovania, ktorý pomôže s vozidlom zaparkovať. Treba však počítať s tým, že systém pre parkovanie požaduje o niečo väčšie parkovacie miesto.

V tomto roku by navyše Qashqai mal dostať aj nový systém ProPilot, ktorý umožní poloautonómnu jazdu v kolóne a na diaľniciach. Po tejto stránke je teda Qashqai vybavený viac ako dobre.

Nissan Qashqai po svojej modernizácii ostáva naďalej zaujímavou alternatívou k ostatným crossoverom. Vyzdvihnúť na ňom okrem vydareného dizajnu aj úsporný a kultivovaný motor. Samozrejme zabudnúť netreba ani na poriadnu dávku asistenčných systémov. Ostáva teda už vylepšiť len multimédia. Qashqai však môžem smelo odporučiť.

Komentáre k článku