Nový Ford Mustang – pravé americké „muscle car“

Toto je Amerika! Čo vám budem hovoriť, šoférovať nový Ford Mustang, pravé americké „muscle car“ s osemvalcovým benzínovým 5.0-litrom pod kapotou, musí dostať každého nadšenca automobilov. Čo tam po spotrebe a po registračnej dani, kto chce Mustanga, chce ho presne takéhoto.

Ford Mustang je kult, ktorý si môžete konečne dopriať aj na Slovensku. A to v tom najlepšom čase, alebo prevedení? Aktuálna 6. generácia je totiž neskutočne pútavé auto, ktoré na ceste nemôžete prehliadnuť.

Dizajn je síce subjektívna záležitosť, ale chcel by som spoznať človeka, ktorému by sa súčasný Mustang vo verzii Fastback nepáčil. Mohutná predná kapota, ktorú zo sedadla vodiča vnímate neustále, prezrádza kde sú ukryté „svaly“ tohto amerického borca.

recenziaFord Mondeo 2.0 Hybrid – hybridný pohon za rozumnú cenu

Úzke predné svetlá pritom dodávajú autu osobitný charakter. V kombinácii s výraznou prednou maskou s bežiacim chrómovým koňom uprostred pôsobia ako oči dravej šelmy. Na test sme pritom mali obe dostupné motorizácie, pričom strieborný Mustang s označením 5.0 na boku hneď dáva najavo, s kým máte do činenia.

Biela farba s modrými pásmi Mustangu pristala viac. Tento testovaný model mal pod kapotou benzínový motor 2.3 EcoBoost s výkonom 317 koní a krútiacim momentom 432 Nm.

V bielej farbe s modrými pásmi sa mi však osobne páčil viac, tu sa pod kapotou ukrýval štvorvalec 2.3 EcoBoost.

Pozrite siNový Sync 3 od Fordu je doslova skokom vpred!

Súčasná generácia sa mimoriadne vydarila aj zozadu. Na výkonnejšej verzii namiesto bežiaceho koňa svieti logo GT. Takýto zadok radi ukážete iným vodičom. Osobne musím pochváliť zadné svetlá za ich tvarovú unikátnosť. Síce nadväzujú na históriu, ale pôsobia mimoriadne moderne.

Dvojica výfukov je v tomto prípade samozrejmosť. Mňa osobne príjemne prekvapil aj objem kufra. Toto nie je i8-čka na odloženie kabelky, ale poctivá 408-litrová truhlica, do ktorej sa pobalíte aj na dlhšiu dovolenku.

Interiér vás dostane ohromným priestorom vpredu, ale i symetricky koncipovanou palubnou doskou v štýle starých generácií Mustangu, nádhera!

Interiér je neskutočne priestranný. Na zadné sedadlá však pošlete priateľov skôr za trest. Pocit obrovského auta umocňuje najmä široký stredový panel s veľkým utopeným 8-palcovým displejom a mohutnými ovládacími prvkami pod ním.

Pozrite siVyskúšali sme novú generáciu asistenčných systémov Ford

Páči sa mi symetrické rozdelenie prístrojovej dosky, kde dizajn ľavej vodičovej časti s prístrojovým panelom kopíruje aj pravá časť pred spolujazdcom. Ford si je úspechov Mustangu vedomý, preto pred spolujazdcom nájdete aj efektnú kovovú plaketu s nápisom Mustang since 1964, na ktorú je radosť pozerať.

Na kovovú plaketu MUSTANG since 1964 na palubnej doske pred spolujazdcom sa budete pozerať radi a často.

Materiály síce nie sú prémiové, ale pôsobia hodnotne. Nie je to žiadny americký plasťák, ako napríklad Chrysler 300C. Osobne sa mi interiér Mustangu páči, ocenil som aj zaujímavé riešenie zmeny jazdných režimov pomocou špeciálnych ovládačov opäť s odkazom na minulosť.

Viac ako 50 rokov existencie tohto Fordu si skutočne zaslúži pozornosť, akú novinke tvorcovia venovali. Volant má veľký veniec, čo sa k štýlu auta hodí. Ocenil som aj praktické rozmiestnenie tlačidiel na volante, najmä ich tvar a ovládanie.

Ovládacie tlačidlá multifunkčného volantu som si obľúbil, narozdiel od ostatných Fordov majú vhodnejší tvar aj rozmiestnenie.

Priplatil by som si však za sedačky RECARO, ktoré majú výborné bočné vedenie a k charakteru auta sa mimoriadne hodia. Naopak rozmýšľal by som, či si priplatím za automatickú 6-stupňovú prevodovku, alebo zostanem pri manuálnej a ušetrím 3 500 €.

Rozhodne odporúčame priplatiť si 2 275 € za športové predné sedadlá RECARO, ktoré vás dokonale podržia i pri driftovaní.

Manuál síce radí ťažšie, ale ak sa chcete s autom na okruhoch vyblázniť, bude rozhodne lepšou voľbou. Ručná brzda je samozrejme páková, žiadne tlačidlo elektronickej brzdy tu našťastie nenájdete.

Ak vám neprekáža vysoká spotreba a registračná daň, ani nerozmýšľajte a berte motorizáciu 5.0 Ti-VCT V8 GT. Osem valcov pod kapotou budete cítiť a hlavne poriadne počuť. Zvuk a charakter motora sú zážitkom, aký si skutočný fajnšmeker nenechá ujsť.

Výkon 422 koní som však pri mohutnosti auta necítil tak, ako som si predstavoval. Podľa reálnych pocitov by ste ani nepovedali, že na stovku to dáte pod 4,8 sekundy. Zato na každej druhej križovatke vám môže efektne „ustreliť“ zadok.

Pripraviť sa budete musieť aj na časté tankovanie. Apetít na úrovni viac ako 13 litrov si bude žiadať svoje. Dá sa síce jazdiť aj za 10 litrov, ale ak si Mustanga s touto motorizáciou kúpite, neverím, že budete jazdiť na spotrebu.

To už si potom zoberte práve slabší a úspornejší štvorvalec 2.3 EcoBoost s výkonom 317 koní. Stačiť vám bude, ušetríte pritom 6 000 € z cenníkovej ceny. Mal som možnosť vyskúšať i túto motorizáciu a musím uznať, že predsudky treba dať bokom, Mustang je aj s ním dostatočne silný.

 

Technológií na palube Mustangu veľa nenájdete. Taký adaptívny tempomat, sledovanie jazdných pruhov či mŕtveho uhla si nedoprajete ani v opcii. Moje obľúbené bezkľúčové otváranie a štartovanie našťastie nechýba, rovnako v štandarde dostanete aj cúvaciu kameru, ktorá sa vzhľadom na vysokú zadnú časť Mustangu hodí.

Palubný počítač ponúka aj zobrazenie špeciálnych režimov, kde vidíte také podrobnosti, ako napríklad teplotu hlavy valcov motora a iné.

Videli ste však už niekedy v aute podrobné informácie o pomere vzduchu a paliva v motore, resp. o teplote hlavy valcov, tlaku oleja či stave napätia akumulátora? Mustang vám takéto a rôzne iné informácie kľudne na displeji palubného počítača zobrazí.

A nielen to, nechýbajú tzv. Track Apps, kde nájdete akcelerometer, sledovanie výkonu bŕzd alebo si môžete merať kolá na trati. A to stále nie je všetko, k dispozícii je aj tzv. line lock, kedy „zadymíte“ pneumatikami na mieste.

Merať si môžete dokonca aj kolá počas jazdy na závodnom okruhu. Jednoducho tu sa počíta, že nezostanete len na bežných cestách.

V základe, ktorý stojí 37 990 € (2.3 EcoBoost, manuál), dostanete aj systém Ford SYNC 2 s 8-palcovým dotykovým displejom a vydareným hlasovým ovládaním. Žiaľ, ako som už písal pri teste nového Mondea, systém je žalostne pomalý.

Multimediálny systém s 8-palcovým displejom poteší rozlíšením aj logickým rozmiestnením hlavnej obrazovky. Odozvy na dotyk sú však katastrofou.

Na odozvu na dotyk niekedy čakáte aj 2-3 sekundy a navyše nie je jednoduché sa trafiť do softvérových tlačidiel na displeji. Kľudne sa vám stane, že reálne zvolíte voľbu nad tou, ktorú chcete stlačiť. Je to však obrovská škoda, lebo systém ako taký, je vcelku prehľadný, najmä čo sa týka hlavnej obrazovky.

Keby ste dokázali presnejšie trafiť softvérové tlačidlá, ocenili by ste prepracované prepojenie telefónu vrátane čítania SMS správ.

Vidíte na nej naraz pripojený telefón, multimédiá, klimatizáciu aj navigáciu – ak si za ňu samozrejme priplatíte. Už v základe dostanete audio systém s 9-timi reproduktormi, ktorého zvuk vás poteší výborným podaním basov.

Systém Ford SYNC 2 síce umožňuje aj inštaláciu aplikácií, okrem Emergency Assist. sme však žiadne ďalšie nenašli.

Spolu s navigačným systémom však dostanete aj vylepšené audio Shaker Pro s 11-timi reproduktormi, subwooferom a výkonom 390 W. Tých 1 495 € si určite priplaťte, s poriadnou hudbou je totiž Mustang dokonalé splnenie snov.

Ford Mustang je neprehliadnuteľným americkým „muscle car“, ktoré si môžete dovoliť. Skúste nájsť konkurenta, ktorý by vám ponúkol za 44-tisíc € osemvalec s výkonom 422 koní, unikátne jazdné vlastnosti, bohatú výbavu a najmä atraktívny moderný a zároveň retro vzhľad. Nenájdete!

ZdrojČasopis TECHBOX 11/2016

Komentáre k článku