Ninebot by Segway KickScooter ES1 – elektrická kolobežka nielen do mesta

S končiacou sa jeseňou nám do redakcie dorazil produkt, ktorý sme stihli otestovať len-tak-tak. Dôvod nebol nedostatok času či exkluzívna novinka, ktorá by sa u nás ohriala len deň, ale počasie. Keďže ide o elektrickú kolobežku Ninebot by Segway KickScooter ES1, testovanie bolo možné len v exteriéri. Bez rukavíc to už ale nešlo.

Naše hodnotenie

97%
0 100

Klady

  • slušná výdrž
  • výborné spracovanie
  • primeraná cena

Zápory

  • vypadávajúce kryty riadidiel
  • využitie len počas vhodného počasia
  • sivá guma na platforme sa rýchlo zašpiní

Jednou vetou

Kolobežka Ninebot by Segway KickScooter ES1 nie je len hračkou na zábavu, ale reálnym dopravným prostriedkom pre mladých ľudí žijúcich v mestách, ale aj na dedinách. Cena 559 € pritom nie je premrštená, vzhľadom na kvalitu spracovania a využiteľnosť kolobežky.

Nebudem klamať, ak poviem, že kolobežka Ninebot by Segway KickScooter ES1 zaujala kompletné osadenstvo v našej redakcii. Nás bezdetných kvôli srande, ktorú môžeme na kolobežke stvárať, tí, ktorí majú deti, zas mohli svojim ratolestiam vyčariť úsmev na tvári z niečoho nového.

Ale postupne. Jedno októbrové ráno zazvonil zvonček a pri dverách sa objavila plne elektrická skladacia kolobežka od renomovaného výrobcu Ninebot by Segway. Ak ste náhodou nezachytili, akvizícia spoločnosti Segway bola najzvláštnejšou za posledné obdobie. Čínska spoločnosť Ninebot, ktorá síce nepatrila k absolútnym trpaslíkom, kúpila v roku 2015 amerického giganta Segway. Čiastočným vlastníkom Ninebot je mimochodom spoločnosť Xiaomi

TÉMAZ čínskych značiek sa stávajú globálne spoločnosti valcujúce trh

Kolobežke so šialene dlhým názvom síce už nie je vo svete ničím novým, no na Slovensku sa predáva iba od tohto leta. Dizajn je strohý a jednoduchý, ale zároveň štýlový a decentný. A hoci nie je nijak výrazný, aj tak vie upútať pozornosť.

S rozmermi 102 x 43 x 113 cm nepatrí medzi najmenšie na trhu, no to nie je žiadne mínus. Naopak, na platformu sa pohodlne zmestia obe nohy. Tá je mimochodom pogumovaná, takže sa nohy z kolobežky len tak nezošmyknú. Drobným nedostatkom je sivá farba pogumovania, ktorá sa veľmi rýchlo zašpiní. V spondej časti je však navyše malý výklopný stojan.

Kolesá nie sú dofukovacie, ale pevné. Predné má 8 palcov, zadné 7,5 palca. Má to svoje výhody i nevýhody. Najväčšou výhodou je určite absencia možného defektu. Nevýhodou ich väčšia tuhosť hlavne na slovenských chodníkoch. Našťastie je predné koliesko odpružené a tak sú otrasy o čosi slabšie. Vo vyššej verzii ES2 je odpružené navyše aj zadné koleso.

Kolobežka je skladacia, ako väčšina podobných produktov či už na našom, alebo globálnom trhu. Vývojári si ale dali záležať a tak nie je kĺb v rúrke s riadidlami, ale v podstavcovej časti. Takéto riešenie vyzerá odolnejšie a trvácnejšie.

Na zloženie pritom stačí stupiť na kovovú poistku a kolobežku zložiť. Ide to jednoduchšie, ako jej rozloženie.

Na to je potrebné získať cvik. Na rúre s riadidlami je totiž poistka, ktorá sa zasekne do zadného blatníka a drží kolobežku zloženú. Na jej odistenie je potrebné na správnom mieste zatlačiť blatník smerom dole a rúru vzpriamiť až do zacvaknutia hlavnej poistky. Zloženie a rozloženie pritom trvá len niekoľko sekúnd.

O čosi horšie je na tom hmotnosť. Kolobežka Ninebot by Segway KickScooter ES1 má totiž 11,3 kg, čo je pre nežnejšie pohlavie pomerne dosť. Hlavne ak má žena kolobežku nakladať do kufra auta alebo nebodaj niesť na x-té poschodie.

Tu by padol vhod nejaký popruh na rameno, pretože rúra s riadidlami je vcelku masívna a nie každý má tak veľké ruky, aby ju pohodlne uchopil. Na všetko sa ale dá nájsť riešenie a tak napríklad na presúvanie zloženej kolobežky po rovine ju môžete zdvihnúť za riadilá a tlačiť alebo ťahať s predným kolieskom na zemi.

Vyššiu hmotnosť má na svedomí batéria s kapacitou 187 Wh, ktorá nie je v spodnej časti, ako u väčšiny iných kolobežiek, ale práve v rúre s riadidlami. Dobíja sa pomocou konektora priamo na rúre. Krytý je gumeným krytom, ktorého polohu zaistenia ale nájdete veľmi ťažko, takže poriadne nikdy nedrží. Môže to byť ale len testovacím kusom.

Z neho totiž veľmi radi vypadávali i gumové kryty riadidiel, hlavne počas jazdenia, kedy pohyb rúk a mierne otrasy ich postupne vysunuli von. Našťastie počas jazdy nikdy nevypadli. Ak by som ES1-tku vlastnil, riešením by bolo trochu transparentného lepidla do vnútra a problém by bol vyriešený. Neviem totiž, že Ninebot predáva nejaké príslušenstvo pre bočné časti riadidiel. V praxi ani nie je treba.

Omnoho lepším príslušenstvom by bol nejaký univerzálny držiak na smartfón. Kolobežku Ninebot by Segway KickScooter ES1 je totiž možné spárovať cez Bluetooth so smartfónom a ovládať niektoré vcelku podstatné funkcie cez aplikáciu.

Napríklad okrem veľkého rýchlomera v nej môžete merať prejdenú vzdialenosť či sledovať kapacitu batérie. Navyše je v nej možné upravovať silu rekuperácie energie. Áno, aj táto kolobežka má takúto srandičku. Hodí sa najmä v kopcovitejšom teréne pri jazde z kopca. Okrem toho, že rekuperácia jemne pribrzďuje kolobežku, vytvára aj energiu.

Tej má ale našťastie ES1-tka dosť. Plne nabitá batéria bez problémov vydrží sľubovaných 20-25 km jazdy. Počas testu sa nám kolobežku nikdy nepodarilo vybiť na nulu, vždy nás dostala kam mala. 20, resp. 25 km je predsalen dosť na jeden deň jazdy.

K dispozícii je však aj možnosť dokúpenia externej batérie (230 €), ktorá sa pripevňuje na rúru. Tá predĺži dojazd kolobežky na 45 km. O pohon sa pritom stará 250 W motor v prednom kolese. Vyššia verzia ES2 (699 €) má 300 W motor a pár drobností navyše, ako napríklad podsvietenú spodnú časť, zadné svetlo či vyššiu rýchlosť.

Aj keby ste sa rozhodli ísť na kolobežke z niektorého satelitného mestečka či dediny za prácou, nie je to problém, no počítajte s tým, že vám to potrvá. Maximálka 20 km/h a cca 15 km vzdialený satelit = 1 hodina cesty. Nie všade je totiž možné ísť maximálnou rýchlosťou.

Dojazd tiež ovplyvňuje hmotnosť používateľa a terén. Uvádzané vzdialenosti sú počítané s jazdou prakticky iba po rovine. Do kopca kolobežka veľmi nevládze. Výrobca udáva 10° stúpanie, čo je veľmi mierny kopec.

Verzia ES1 má maximálnu rýchlosť 20 km/h, verzia ES2 sľubuje 25 km/h. 20 km/h pritom postačuje. Počas vyše týždňa testovania sme na nej dokázali bez problémov prejsť 5 km vzdialenosť za pár minút. Popri tom na nás všetci vyjavene pozerali a otáčali hlavy. Osobne sa nedivím. Presvišťať popri človeku rýchlosťou 20 km/h bez absolútneho hluku sa len tak nevidí.

Cez appku je tiež možné nastaviť maximálnu rýchlosť pre prípad, že dáte kolobežku do rúk deťom a nechcete, aby jazdili po chodníku či ceste rýchlosťou 20 km/h.

V aplikácii je tiež šikovná funkcia – tempomat. Ten sa zapína automaticky. Stačí, ak 5 sekúnd držíte páčku plynu v určitej polohe, resp. rýchlosti. Túto rýchlosť (väčšinou maximálnu) si kolobežka zapamätá a udržuje ju, pokiaľ sa nedotknete páčky brzdy.

Rýchlosť i stav batérie, no len v „paličkách“ je možné sledovať aj na malom LED displeji v strede riadidiel. Pod ním je tlačidlo ON/OFF, ktoré má dvojitú funkciu. Prvý stlačením sa kolobežka zapne, druhým stlačením sa zapne LED svetlo v prednej časti. Na súčasné obdobie je to ako stvorené.

Kolobežka sa mimochodom ovláda práve pomocou dvojice páčok pri penových rukovätiach. Plyn je vpravo, brzda vľavo, tak ako v autách. Akcelerácia nie je okamžitá, musíte kolobežku rozbehnúť na zhruba 4 km/h. Potom už stačí držať plyn a ísť s vetrom o preteky.

Brzda je taká trochu zvláštna. Nie je kotúčová, ani čeľusťová. Je elektrická, brzdí predné koleso a má dokonca ABS. Nie ale tak výrazne, aby ste cez riadidlá preleteli. Brzdiť je však možné aj ako na klasickej kolobežke, pomocou nohy, zatlačením na zadný blatník.

Na teplomeri iba čosi cez 10 °C a my sa vydávame testovať produkt nezvyčajne von. Niežeby nám to extrémne prekážalo, no letné teploty to určite nie sú. A možno je to takto aj lepšie, pretože vyskúšame limity kolobežky i tie naše. Našťastie ale svieti slnko.

Zvolenské námestie je na test ako stvorené. Na obrovskej rovnej ploche je možné nájsť všetky povrchy od hladkých žulových dlaždíc až po tzv. mačacie hlavy či asfalt a trávu. Po rovnej dlažbe je to prechádzka ružovou záhradou a 20 km/h nie je problém ustáť aj jednou rukou (neodporúčam ale nikdy dávať z riadiel dole čo i len jednu ruku).

Na mačacích hlavách je to už ale iná káva. Dá sa to zvládnuť, no otrasy sú tak silné, že dlhodobejšie jazdenie po takomto povrchu by z vás vytriaslo nielen všetky drobné, ale aj dušu.

Asfalt je taká klasika, ani nič jemné, ani nič drsné. Človek cíti, že ide po ceste, ale otrasy sú ešte menšie ako na kolieskových korčuliach. Hoci má kolobežka minimálny dezén, dokáže jazdiť aj po tráve. Na mysli mám ale kosený trávnik, nie lúku na v horách za chalupou.

Ninebot by Segway KickScooter ES1 nie je odolná voči vode, má IP54 (striekajúca voda). Zvláda však jazdu v jemno daždi na núdzový presun. Jazdiť vyslovene po daždi aj tak nie je nič príjemné a ani bezpečné. Nielen pre kolobežku a jej elektroniku, ale aj pre človeka.

Mokrý podklad môže byť pre kolieska šmykľavý a môžete skončiť na zemi skôr, ako sa nazdáte. Rovnako si treba dávať takto na jeseň pozor na mokré popadané lístie. To môže byť ešte zradnejšie, ako mokrý cesta.

Aplikácia Segway má aj jednu vychytávku – bezpečnostný systém. Ten síce zlodejom nezabráni ukradnutiu kolobežky a ani vás k nim cez GPS nedovedie (kolobežka nemá GPS), ale v prípade, že ste ju zablokovali, elektronická brzda bude brzdiť predné koleso a kolobežka bude pípať o pomoc. Ak budete v dosahu Bluetooth, tak vám príde na telefón i notifikácia o jej nepovolenom pohybe.

Druhou zaujímavosťou appky, ktorú ale nie je veľmi vhodné bez držiaka smartfónu využiť, je možnosť prepnúť vzhľad aplikácie tak, aby fotoaparát smartfónu snímal priestor pred telefónom a zobrazoval obraz na displeji.

Kolobežka Ninebot by Segway KickScooter ES1 nie je len na zábavu. Najskôr sme ju tak brali, no po pár dňoch sme objavili jej výhody v jednoduchosti premiestňovania sa na krátke vzdialenosti rýchlejšie a lepšie, ako autom či MHD. Kým totiž naštartujete auto a dostanete sa do cieľa vrátane parkovania, kolobežkou budete už v cieli. Teraz nehovorím o vzdialenosť v desiatkach kilometrov, ale v rádoch pár kilometrov.

Využitie si určite vie nájsť aj pre ľudí žijúcich a pracujúcich v centre miest. Ak sa im nechce chodiť pešo, stačí zobrať kolobežku a vyraziť. Navyše sa nemusia báť ani jej nepoužiteľnosti v prípade vybitej batérie. KickScooter ES1 sa premení na klasickú kolobežku.

Ninebot by Segway KickScooter ES1 je tak univerzálny dopravný prostriedok pre mladšiu generáciu, ktorá vie oceniť jej použiteľnosť. Kvalita spracovania a cena (559 €) z nej robia výborného spoločníka na krátke cesty po meste. Predstaviť si ju však viem aj na dedine, kde sa hodí na nákup do vzdialenejších potravín. Háčik na externú batériu je možné použiť aj na držanie nákupnej tašky.

Aj preto si od nás kolobežka vyslúžila ocenenie TIP REDAKCIE.

 

Komentáre k článku