Reklama

Mercedes-Benz B250e - plne elektrické druhé auto do rodiny

Števo Porubský
78 %
Po čase sa mi opäť do rúk dostal plne elektrický automobil, ktorý na prvý pohľad nerozoznáte od jeho benzínového čí naftového súrodenca. Mercedes-Benz B250e sa od nich líši len v detailoch. Aké je ale nové B-čko na elektrinu?

Výhody

  • klasický vzhľad bežného automobilu
  • výborné spracovanie interiéru i exteriéru
  • bohatá bezpečnostná výbava

Nevýhody

  • slabý dojazd na jedno nabitie
  • vysoká spotreba
  • pomalé nabíjanie
  • slabšie brzdy

Mercedes-Benz B250e vychádza z klasického modelu série B označovaného ako B Sports Tourer a na trhu je už od roku 2013. Od bežného modelu s naftovým alebo benzínovým či dokonca pohonom na plyn sa odlišuje len v detailoch.

Tým najväčším je azda len nápis B250e vzadu a že zo spodku netrčí žiadny výfuk. A ešte nápis Electric drive na zadných dverách, no ten mať vôbec nemusíte. V starších modeloch bol rozdiel aj v modrých spätných zrkadlách a modrej linke na chrómovaní prednej masky. Súčasné modely tento rozdiel už nemajú.

B250e nie je nijak upravené na pútanie pozornosti či zlepšovanie aerodynamiky zakrytovaním prednej masky či iných výduchov. To sa mi páči. Predsa prečo má mať vozidlo na elektrinu iné tvary a výsledný dizajn oproti ostatným modelom z danej série? Aj ja chcem mať auto, ktoré dobre vyzerá.

Pozitívom je i to, že Mercedes nešiel cestou konkurenčných automobiliek a nevytvoril (zatiaľ) špeciálny čisto elektrický model. Na mysli mám napríklad C-Zero, Leaf alebo i3, ktoré súrodencov na klasický pohon nemajú.

Myslím, že v súčasnosti už nie je potrebné ukazovať, že jazdíte na elektrinu všetkým navôkol. Je to predsa vaša vec, vaše rozhodnutie a vaše peniaze. Dokazuje to nielen Mercedes, ale aj mnoho ďalších automobiliek na čele s Teslou, ktoré tvoria bežne vyzerajúce autá a nie kúsky ako z kindervajíčka.

Exteriér pôsobí ucelene a zároveň štýlovo. Hoci je B-čko skôr malým rodinným autom, resp. MPV, nemožno mu uprieť charizmu. Veľké predné svetlomety, krátka predná kapota s ostrými líniami, ale aj dômyselnými zaobleniami plynulo pokračuje až do zadnej skosenej časti.

Tá je na môj vkus zvláštna. Dizajnovo síce pripomína aktuálne modely Mercedesu, ale niečo mi tu nesedí. Doteraz som však neprišiel na to, čo to je.

Pod chrómovou lištou na veku batožinového priestoru je i nenápadne ukrytá cúvacia kamera. Vie sa však (ako u väčšiny nevýsuvných kamier) pomerne rýchlo zašpiniť a potom máte problém pri cúvaní. Hlavne v noci, kedy silné cúvacie svetlá vytvárajú na šošovke skreslenia.

Interiér je taký klasický mercedesovský. To ale nie je vôbec mínusom, naopak. Spracovanie je na vysokej úrovni. Dizajn možno nesadne každému, no mne sa osobne páčil. Možno až na ten displej, ktorý pôsobí ako veľká externá navigácia na palubovke. Ale to je štýl Mercedesu. To isté platí aj o kvante tlačidiel na stredovej konzole. No kto už len dnes vytáča telefónne číslo takýmto spôsobom?

Kladne však hodnotím výber materiálov. Sú matné, príjemné na dotyk a pôsobia moderne. Mercedes to neprehnal s lesklými klavírnymi povrchmi, ktoré sú neustále zaprášené a zapackané.

Čistiť handričkou tak budete len lesklý displej, ktorý ale našťastie s odleskami až taký problém nemá. Dokonca naň vidieť aj s polarizačnými okuliarmi.

Hoci nie je stredová konzola natočená smerom na vodiča, nie je problém sa v nej zorientovať a jednoducho ovládať. Rovnako je prehľadná aj kupola s budíkmi. Tá má dva displeje a dva analógové budíky. Prvý vás presvedčí o tom, že nesedíte v žiadnom športovom aute, je ciachovaný do 180 km/h. Dôvodom je to, že B250e má maximálnu rýchlosť 160 km/h. V tomto budíku je aj malý analógový ukazovateľ aktuálneho stavu nabitia batérie.

Na druhom budíku nie sú klasické otáčky, ale praktický ukazovateľ aktuálneho využívania elektrického pohonu. Pokiaľ tlačíte na plynový pedál, ručička rýchlo vystrelí vpravo. Ak však brzdíte, alebo máte nastavenú rekuperáciu energie aj pri dojazde, ručička smeruje do mínusu. To preto, lebo sa batérie čiastočne nabíjajú. Ani tu nechýba ďalší ukazovateľ, tentoraz ide o E-CELL budík, ktorý ukazuje hodnotu maximálneho výkonu batérií v danej chvíli.

Menší displej v hornej časti kupoly zobrazuje dojazd v kilometroch a čas. Väčší displej toho ale ponúka podstatne viac. Viete si tu jednoducho pozrieť prejdenú vzdialenosť od naštartovania, ale aj spotrebu počas tejto cesty. 37,1 kWh/100 km je však poriadne vysoká spotreba. V tomto prípade som však šiel po diaľnici v studenom ráne a neskôr skončil v klasickej bratislavskej zápche.

Zaujímavý je aj ukazovateľ eko jazdy. Ide o takú malú súťaž medzi vami a autom. Čím plynulejšie a pokojnejšie jazdíte, tým viac vám rastú jednotlivé zelené polia. Zároveň sa dozvedáte aj to, koľko km navyše ste vďaka eko jazde ušetrili, resp. máte naviac.

Ak chcete jazdiť na spotrebu, na hlavnom displeji si môžete zvoliť aj zobrazovanie aktuálnej spotreby.

Tak trošku zbytočný displej, ktorý iba odvádza pozornosť od šoférovania je zobrazenie toku energie. Pri rekuperácii vidíte, ako prúdi energia z kolies do batérie, pri jazde zas naopak z batérie odchádza.

Sedadlá sú príjemné a pohodlné aj na dlhšie cestovanie. Teda v prípade B250e na dlhšie cestovanie môžete zabudnúť, ale aspoň sa vám bude dobre sedieť. V testovanom modeli nechýbalo ani vyhrievanie sedadiel. To vrelo odporúčam, hoci si zaň priplatíte. Je to však len 348 €, čo na Mercedes nie je vôbec vysoká suma.

Odporúčam tiež sedadlá v kombinácii látka + koža (koženka). Látkové časti zas počas zimy až tak extrémne nechladia, ako kožené. Navyše sa vyhrejú podstatne rýchlejšie.

Za príplatok je aj balík odkladacích priestorov a dokonca i držiak na pohár. Ten môžete mať ale len v balíku Urban (aktuálne za 1 824,00 €). V ňom je okrem toho aj kožený multifunkčný volant, komfortný podvozok, slnečná clona s osvetleným zrkadlom, 17″ disky a ozdobné prvky s plachetnicovým vzorom (palubná lišta so špeciálnym efektom), ale automaticky aj spomínané sedačky. V našom prípade sme mali za 600-eurový príplatok 18″ disky z ľahkých zliatin.

Zadná lavica je určená skôr pre dvoch pasažierov, no odvezú sa bez problémov aj traja. Vďaka vysokému profilu na sedadlách nemajú problém ani vyššie postavy. Dvaja majú pripravené aj sklápacie stolíky. Počas cesty domov sa tak deťúrence môžu hrať s hračkami či popíjať teplý čaj. Zadné sedadlá vyhrievanie totiž nemajú.

Batéria a motor

Batožinový priestor je takmer identický, ako pri ostatných modeloch triedy B. Je však o trošku väčší. Má 501 litrov, čo je o 13 l viac, ako pri bežnom B-čku. Batérie z neho neubrali ani centimeter, čo je veľké plus. Tie si našli miesto v priestore pod dnom, v priestore palivovej nádrže a pod zadnými sedadlami.

Aj kvôli tomu ale po sklopení zadných sedadiel nie je podlaha rovná a tým sa znížil aj celkový batožinový priestor na 1 456 litrov z pôvodným 1 547 litrov.

Špecialitou B250e je ich neustále temperovanie vodou. V praxi to znamená, že aj v studených dňoch nie sú batérie vystavené veľkým zimám, no na druhej strane ich toto ohrievanie vyšťavuje. Počas nabíjania v noci zo zásuvky to ale nie je žiadny problém.

Problémom je, že B250e na nabíjanie používa iba jeden typ konektora (Type 2) od Mennekes. Ten je našťastie využívaný pomerne často, takže nebudete mať problém batérie nabiť v žiadnej nabíjacej stanici. Môže to však trvať dlhšie. Aj výrobca udáva dobu nabíjania zo 16A stanice na vyše 2,5 hodiny. A to je veľa. Nabíjanie doma z 230V zásuvky pritom trvá 9 hodín.

https://www.youtube.com/watch?v=u3p9Db90ZRg

Počas nabíjania môžete sledovať jej stav aj cez smartfón a appku Mercedes Me (Android, iOS) od Mercedesu. K tomu však potrebujete príplatkový systém COMMAND Online za 3 252 €.

Elektrický motor dodáva 65 kW (98 k) výkonu trvalo, resp. 132 kW (179 k) v špičke. Mercedes pritom komunikuje vyššiu hodnotu, v dokladoch od auta som však objavil zapísanú práve nižšiu hodnotu (všimnite si aj výrobcu motora). To sa možno hodí do budúcna, keď štáť bude zdaňovať aj elektromobily vo firmách.

Napriek tomu je maximálny krútiaci moment až 340 Nm, čo dodáva B-čku exkluzívnu akceleráciu hlavne v meste. Z 0 na 60 km/h podľa výrobcu zrýchli za 3,9 sekudny.

Na 100-ku sa dostane za 7,9 sekundy, čo na MPV-čko nie je vôbec zlé, no maximálka na úrovni 160 km/h už nepatrí medzi to najlepšie v triede. V triede elektromobilov ale už áno. B250e je totiž najvýkonnejším elektromobilom na našom trhu (Tesla sa u nás oficiálne nepredáva).

Hmotnosť je o necelých 300 kg vyššia. Aj preto prakticky stále jazdíte akoby ste mali plne obsadené auto. To má asi vplyv na brzdný systém, ktorý je podľa môjho názoru pomerne slabý. Nie raz sa mi stalo, že som dobrzďoval aj očami a to i pri jazde v meste predpisovou rýchlosťou. Proste sa spoliehate, že auto zabrzdí, no akosi to zrazu nejde. Našťastie sa nikdy nič nestalo a po pár dňoch som si na flegmatické brzdy zvykol.

Ako pri väčšine elektromobilov ma však bavilo zrýchľovanie. To je až neskutočné a hlavne absolútne tiché. Keby ste chceli takto vystreliť so športovým autom, necháte za sebou poriadny rachot a dymovú clonu, no s B-čkom nič. Len vystrelíte.

To má ale samozrejme vplyv na spotrebu. A to poriadny. Takéto zabávanie sa vás rýchlo prejde, keď zistíte, že po 20 km v meste máte polovicu batérie.

Elektromotor s výborným výkonom je spriahnutý s jednostupňovou prevodovkou. Rozjazd, ale aj samotná jazda je tak absolútne plynulá bez akéhokoľvek radenia (hoci už aj nové 8st automaty vedia radiť až tak, že to necítite). V tomto prípade však máte k dispozícii výkon motora takmer neustále a nemusíte sa báť ani pri predbiehaní.

Režimy jazdy

Pozor však na to, aký režim jazdy máte zvolený. V úplnom eko režime (Eko Plus) je totiž výkon motora priškrtený na zhruba 70 kW a plynový pedál reaguje veľmi pomaly.

Mercedes-Benz B250e totiž ponúka 3 režimy jazdy – E, S a E+. Volia sa pomocou tlačidla na stredovej konzole. Ide o režimy Eko, Sport a Eko Plus. V režime Eko je výkon taktiež elektronicky znížený na zhruba 100 kW, no v prípade potreby (napr. predbiehanie) systém uvoľní autu plný výkon a vy môžete spokojne zrýchliť na potrebnú rýchlosť. Tento režim dokáže vcelku slušne šetriť batériu, no výraznejšie ju šetrí len režim Eko Plus.

Režim Sport asi nie je potrebné opisovať. B-čko má k dispozícii plný výkon motora a citlivejší plynový pedál. Jazdiť s týmto režimom je zábava, ale nie nadlho. Batéria ho nemá jednoducho rada.

Okrem toho sú ale pod volantom páčky ako pre automatický prevodovku. V prípade elektrického B-čka je ich úlohou zmena účinkov rekuperácie. Tie sú štyri. Zvoliť si môžete režim D-, D, D AUTO alebo D+.

Prvý režim (D-) využíva maximum rekuperácie, takže počas cesty (po pár dňoch učenia sa) nemusíte brzdový pedál takmer ani používať. Režim D je stredná rekuperácia a veľmi ju ani necítiť.

Režim D AUTO využíva radar vo vozidle a rekuperuje podľa aktuálnej dopravnej situácie, teda podľa toho, či idete v kolóne alebo nie apod. Ak nechcete rekuperovať vôbec, teda aby vás auto nebrzdilo za žiadnych okolností, môžete zvoliť dežim D+.

Celkovo si tak v elektrickom B-čku môžete zvoliť až 12 rôznych režimov jazdy.

Spotreba

Mercedes-Benz v propagačných materiáloch uvádza spotrebu elektrického B-čka na úrovni od 16,6 kWh na 100 km a dojazd okolo 200 km (NEFZ). Hodnoty majú podľa výrobcu variovať od diskov a pneumatík. To je dobrá poznámka pod čiarou. Mimochodom, podľa EPA je dojazd na jedno nabitie 132 km.

V praxi je to ale to isté, ako s benzínovým, alebo naftovým automobilom. Výrobca vám síce napíše spotrebu 4 litre na 100 km, no tú pomaly nedosiahnete ani pri jazde z kopca. Aj v prípade spaľovacích motorov sú dôvodom rôzne poveternostné podmienky a dopravná situácia.

Navyše elektromobily nemajú radi zimu. Teda auto ju znesie, ale batérie s ňou majú problém. Zoberte si len taký smartfón či fotoaparát používaný počas mrazivých dní. Vybije sa skôr, ako obyčajne. To isté platí aj o batériách v elektromobile, hoci sú temperované.

Výrobca dokonca upozorňuje na to, že ak sú batérie (auto) vystavované teplotám pod -25°C alebo nad 40°C bez použitia nabíjania po dobu 7 dní, môže dôjsť k nevratnému poškodeniu.

Počas týždňového testu som jazdil počas studených dní, mrzlo len počas noci. Auto bolo na striedačku v garáži a pred domom, vždy na nabíjačke z 230V zásuvky. So spotrebou som sa však nikdy nedostal pod 25 kWh/100 km, väčšinou sa pohybovala medzi 27-30 kWh/100 km.

Otázne je, ako by sa správala počas teplých mesiacov, no veľmi pochybujem, že by som dosiahol spomínaných 16,6 kWh/100 km. Je to rovnako nereálne, ako dosiahnuť deklarovanú spotrebu na spaľovacom aute.

Keďže je v B250e osadená 28 kWh batéria, reálny dojazd sa pohyboval na úrovni 100 – 110 km. To je zhruba polovica, čo píše výrobca. Áno, „Hodnoty variujú v závislosti od diskov/pneumatík“, ale predsa.

Mimochodom, dojazd si môžete predĺžiť dokúpením balíka RANGE PLUS (900 €), ktorý by mal umožniť navýšenie dojazdu o zhruba 30 km. V praxi je to teda okolo 15 km. Funguje to pritom jednoducho. Pred nabíjaním stačí stlačiť tlačidlo na stredovej konzole (vpravo od výstražných smeroviek) a batéria sa nabije o čosi viac.

Mercedes však upozorňuje, že používaním tohto režimu sa skráti životnosť batérie. Tá sa totiž počas nabíjania prebíja, čo jej z dlhodobého hľadiska nerobí dobrotu. Pokiaľ však viete, že idete na dlhšiu (cca 120-130 km) cestu a chcete mať istotu dojazdu, raz za čas RANGE PLUS použiť pokojne môžete.

Ceny

Pri tejto spotrebe je však jazdenie pomerne drahé. V prípade, ak by sa mi podarilo neustále jazdiť so spotrebou okolo 28 kWh/100 km, 100 kilometrov jazdy by ma stálo (v prípade nabíjana z domu) okolo 5,60 €, pričom nerátam ešte straty počas nabíjana. Pokojne sa tak môžem dostať na 6 €/100 km.

Ak by som chcel rovnaké auto, ale na klasický pohon s podobným výkonom, Mercedes-Benz má v ponuke model B220 d. V jeho prípade je udávaná spotreba na úrovni 4,1-4,3 l/100 km. V praxi nech je to aj o 1,5 l viac a stále som na rovnakej (alebo aj nižšej) sume, ako v prípade elektromobilu. Navyše nemusím riešiť obmedzujúci dojazd a ešte ma auto stojí o takmer 3 000 € menej. 5 000 € dotáciu od štátu aj tak nedostanete na ruku a väčšinu z nej miniete ju na výkonnejšiu nabíjačku doma či v práci.

Toto ušetrenie by mi pritom stačilo na zhruba 50 000 km jazdenia! Na druhej strane musím Mercedes pochváliť za to, že rozdiel medzi klasickým pohonom a pohonom na elektrinu nie je až taký priepastný, ako v iných značkách.

Prekvapil ma však príplatok 300 € za kábel pre domáce nabíjania z 230V zásuvky. To je tak trochu blbé. Mimochodom, cena testovaného modelu sa so všetkými príplatkami a balíkmi vyšplhala na 53 412 €. Základná cena B250e je pritom 39 510 €. S komplikovanou štátnou dotáciou to môže byť o 5 000 € menej.

Kúpiť či nekúpiť?

Toto je dobrá otázka na záver. Elektrický pohon má množstvo výhod, ale v súčasnosti ešte viac nevýhod. Elektrické B-čko sa oplatí kúpiť ako druhé auto do rodiny ak bývate niekde v okolí veľkých miest, v ktorých si ich viete často aj bezplatne dobiť a nevadí vám vysoká investícia.

100-150 km dojazd postačuje na dochádzanie do práce, na zavezenie detí do školy či na nákupy. Na jazdenie za starými rodičmi na víkend či nebodaj dovolenku do hôr alebo zahraničia B-čko určite nie je. Určite sa oplatí aj ako firemné auto, s ktorým nepotrebujete počas dňa veľa jazdiť. Daň je nulová, nabíjanie môže byť teoreticky bezplatné a ukážete sa pred klientmi, akí ste ekologickí.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.