Citroën Berlingo nie je dodávkou, ale rodinným autom

Ak sa povie Berlingo, väčšina z nás si predstaví nudnú mini dodávku, ktorú používajú rôzni technici a montéri. Citroën Berlingo pritom ponúkne podstatne viac. Hravo sa dokáže premeniť na rodinné auto.

Naše hodnotenie

89%
0 100

Klady

  • priestranné rodinné auto
  • komfortné nastupovanie na zadné sedadlá
  • variabilita interiéru a odkladacie priestory

Zápory

  • chýba synchronizácia nastavenej teploty klimatizácie
  • nie je dostupná moderná automatická prevodovka
  • druhé bočné posuvné dvere v základnej verzii za príplatok

Jednou vetou

Berlingo je pre mňa jedným veľkým prekvapením, je totiž jednoduchým a cenovo dostupným autom, ktoré ponúka priestorný, komfortný a hlavne praktický interiér pre celú rodinu.

Počas svojich testov som sa stretol s množstvom áut, niektoré vo mne zanechali pocit nadšenia. Rovnako som však zažil aj nejaké tie sklamania. Berlingo však bolo v mojom prípade doslova prekvapením.

Aj keď som k nemu sprvoti pristupoval odmerane a nečakal som veľa, tento kúsok si ma doslova získal. Možno už naozaj starnem, alebo som skôr dozrel do fázy, keď je pre mňa podstatnejšia praktickosť auta, ako jeho výkon, alebo najmodernejší dizajn.

Úprimne by ste práve v kategórii áut, ako je Berlingo ťažko hľadali praktickejšie auto. Ostatne o tom svedčia aj predajné úspechy tohto modelu a najmä to, že sa doslova len s minimálnymi zmenami v tejto verzii vyrába už od roku 2008.

Možno budete namietať, že väčšina predaných kusov aj tak končí vo firmách, kde sa stanú neochvejným pracovníkom, pravda je taká, že stále viac ľudí volí tento typ auta, ako svoje hlavné rodinné auto.

Dôvod je jednoduchý. Je cenovo dostupné, na bežné jazdenie pohodlné, úsporné a navyše praktické. Každý rodič bude na ňom milovať bočné posuvné dvere.

Nakladanie detí do sedačky je v prípade Berlinga doslova potešením. Určite si však vyberte verziu s posuvnými dverami na oboch stranách. Na tomto sa neoplatí šetriť.

Svoju úlohu pri výbere Berlinga ako hlavného rodinného auta hrá aj vyšší posed. Nielen nastupovanie, ale aj samotné cestovanie je tak podstatne pohodlnejšie. Samozrejme silnou stránkou Berlinga ostáva aj batožinový priestor.

Pozrite siVyskúšali sme Android Auto a CarPlay v novom Multivane

Už samotný tvar auto predurčuje na jeho praktické využitie. To je doplnené ešte vyberateľnými zadnými sedadlami. Stačí tak iba chvíľka a máte k dispozícii auto, do ktorého smelo vložíte aj jednu celú europaletu. Nehovoriac o kočíku a množstve drobností, ktoré rodina na cesty so sebou stále nosí.

Navyše obrovskou pomocou sú tri samostatné sedadlá vzadu, ktoré môžete posúvať a meniť im sklon. Ak máte početnejšiu rodinu, nebudete mať problém vzadu umiestniť trojicu detských sedačiek.

Testovaný kúsok bol vybavený aj príplatkovou strechou Modutop, ktorá ešte pridávala na množstve odkladacích priestorov. V streche ich totiž tiež zopár pribudlo.

Okrem toho však strecha ponúka aj presklené časti, vďaka čomu máte pocit väčšej priestrannosti interiéru. Potešia aj samostatné výduchy klimatizácie na zadné sedadlá.

Osobne by som však do tohto riešenia neinvestoval. Berlingo ponúka aj bez tejto strechy dostatok odkladacích priestorov a navyše v lete je v ňom vďaka presklenej ploche o niečo teplejšie.

Na Berlingu by ste zbytočne hľadali Full LED predné, prípadne zadné svetlá s touto technológiou. „Ledky“ nájdete jedine vo svetlách pre denné svietenie.

Vôbec by som to však neoznačil za obmedzujúce. Svetlá Berlinga majú pomerne veľké paraboly a tak svietia veľmi dobre aj napriek staršej technológií.

Po stránke jazdných vlastností samozrejme nemôžete očakávať pohodlie prémiových limuzín. Berlingo nemá moc v láske rýchle prejazdy zákrut a o priečnych nerovnostiach na ceste budete vďaka pomerne jednoduchej zadnej náprave vedieť tiež.

Inak je však jazda prekvapivo príjemná a komfortná. Iba pri diaľničných rýchlostiach je drobným obmedzením 5 stupňová prevodovka.

Prekvapivo sa však nemôžem sťažovať na veľký aerodynamický hluk. Samozrejme sú aj tichšie autá, ale aj pri vyšších rýchlostiach sa nebudete mať problém rozprávať s posádkou.

Pozrite siNový Citroën C3 a jeho ConnectedCam vidia všetko!

Testovaný kúsok poháňala známa naftová pohonná jednotka 1,6 BlueHDi, ktorá je vo vozidlách tejto značky už roky. Výkonovo sa síce v tomto prípade nejedná o žiadny trhač asfaltu, ale 100 koní na bežné jazdenie úplne postačuje.

Poteší minimálnym apetítom. Nie je problémom pohybovať sa na hodnotách spotreby do 5,5 l/100km. Môj priemer sa zastavil na hodnote 5,2 l/100km, pričom počas testu som strávil rovnaký pomer na okreskách, diaľniciach a aj v meste.

Ak by som si však Berlingo vyberal pre seba, volil by som asi skôr výkonnejšiu verziu 120 BlueHDi, ktorá disponuje o niečo vyšším výkonom, ale hlavne vyšším krútiacim momentom.

Aj pri väčšom obsadení (Berlingo môžete mať aj ako 7 miestne) tak bude disponovať auto väčšou dynamikou. Navyše táto verzia je vybavená 6. stupňovou manuálnou prevodovkou.

K dokonalosti pohodlia jazdy Berlingu chýba už len poriadny automat. Kúpiť si ho totiž môžete len so spomínanými 5 a 6 stupňovými manuálnymi prevodovkami, alebo robotizovanou 6. stupňovou prevodovkou. Tá sa však nedá označiť za ideálnu voľbu a hodí sa maximálne defenzívnemu vodičovi, ktorý sa s ňou naučí narábať.

Čo som si však na novom Berlingu okamžite zamiloval je interiér. Patrí k jednoduchším, teda namiesto mäkčených plastov sa pripravte na tie tvrdé.

Na druhú stranu sú však tvrdšie plasty prísľubom vyššej odolnosti a interiér aj napriek jednoduchosti ponúka ergonomické rozmiestnenie jednotlivých ovládacích prvkov.

V momente keď som si sadol za volant, do ruky chytil vysoko umiestnenú radiacu páku manuálnej prevodovky a lakeť oprel o opierku vystupujúcu zo sedadla, zacítil pocit istoty.

Toto je totiž presne tá poloha, v ktorej mi nebude vadiť absolvovať niekoľko stoviek kilometrov na diaľnici, alebo okresných cestách, či v lete cestu k moru.

Pri takomto aute nie je prekvapením bohaté množstvo odkladacích priestorov. Okrem veľkoryso dimenzovaných priestorov v dverách, alebo v palubnej doske nájdete medzi sedadlami aj poriadne veľký odkladací box.

Ten disponuje takou veľkosťou, že do neho bez problémov vtesnáte aj nákupnú tašku. Chýba mu však akékoľvek delenie, takže ak budete mať niečo naspodku, budete to doslova loviť.

Aj napriek takto objemným odkladacím priestorom sa mi nepodarilo nájsť miesto, kam by som si mohol odložiť mobilný telefón. Ten nakoniec väčšinou končil položený na zavretú schránku medzi sedadlami, alebo som si ho odkladal do priestoru nad prístrojovým panelom. Všetko by však hravo vyriešil držiak na smartfón.

Prístrojový panel je jednoduchý. Ponúkne však veľmi dobré zobrazenie všetkých potrebných informácií a to vrátane aktuálne nastavenej rýchlosti tempomatu.

Poteší aj klasický analógový ukazovateľ teploty motora. Mnohé súčasné autá sa totiž spoliehajú len na diódu, ktorá ukazuje studený stav motora. Teplota má však aj po jej zhasnutí ďaleko od ideálnej teploty.

Pod volantom, ktorý disponuje dobrým priemerom aj hrúbkou nájdete už štandardnú dvojicu ovládačov. Na pravej strane sa nachádza ovládanie rádia, alebo multimediálneho systému. Na ľavej naopak nájdete ovládanie tempomatu, alebo obmedzovača rýchlosti.

Tento spôsob ovládania sa mi na vozidlách Citroën a Peugeot veľmi páči. Už po niekoľkých dňoch budete oba prvky ovládať popamäti.

Digitálna klimatizácia ponúkne samostatné nastavenie teploty pre vodiča a spolujazdca. Bohužiaľ som postrádal možnosť synchronizácie teploty. Aj keď som sa v aute viezol sám, musel som tak okrem svojej teploty meniť vždy aj teplotu spolujazdcovi.

Nad panelom klimatizácie nájdete 7” dotykový displej multimediálneho systému. Ten ponúka rozšírené zobrazenie palubného počítača. Okrem spotreby tak na ňom vidíte aj dojazd a iné podrobné informácie pre samostatné jazdy.

Samozrejme nechýba ani možnosť prehrávania multimediálnych súborov, alebo integrovaná navigácia. Tá síce po grafickej stránke nepatrí k najmodernejším, ale svoju úlohu plní veľmi dobre.

Pri zadávaní cieľa máte k dispozícii pomerne neštandardnú ABCDEF klávesnicu, takže na jej rozloženie si budete musieť zvyknúť. Pri výbere však pomáha predikcia.

Prekvapením bola pre mňa podpora Apple CarPlay, ktorú by som v tejto kategórii vozidiel nečakal. Všetko teda fungovalo hneď na prvý pokus a bez akýchkoľvek problémov.

Majitelia Android smartfónov si takéto pohodlie neužijú. Podpora konkurenčnej technológie Android Auto bohužiaľ v tomto prípade chýba.

Berlingo je auto niekoľkých tvárí, ktoré sa mi za tých pár spoločne strávených chvíľ doslova dostalo pod kožu. Ponúkne totiž priestrannosť a praktickosť malej dodávky, ale aj pohodlie a komfort MPV. Samozrejme na určité kompromisy si budete musieť zvyknúť, Berlingu ich však po prvých kilometroch veľmi radi prepáčite.

Komentáre k článku