BMW 530e iPerformance – plug-in hybrid aj v limuzíne

Najnovšej generácie BMW radu 5 sa fanúšikovia dočkali až na jar tohto roka. Za redakciu TECHBOX sme si prevzali novinku rovno v zaujímavej plug-in hybrid verzii s označením 530e iPerformance. V dobe, kedy aj štát podporuje kúpu elektromobilov, plug-in hybridov či hybridov ide určite o motorizáciu, nad ktorou by ste sa mali zamyslieť.

Na to, že pod kapotou novej 5-ky nájdete elektrický motor s výkonom 95 koní v kombinácii s benzínovým štvorvalcom BMW TwinPower Turbo s výkonom 184 koní (systémový výkon má 252 koní), výrobca nijako špeciálne neupozorňuje.

Je to 5-ka ako každá iná, s dokonalými krivkami a športovým vzhľadom. Na dizajn som počúval len samé chvály, väčšine ľudí však pripomína aktuálnu 7-čku, čo majiteľov luxusnejšieho sedana určite nepoteší.

Pozornému oku však neujde kryt nabíjacieho konektora v ľavom prednom blatníku, pod ktorým je nenápadné „i“,rovnako ako na pravom blatníku. Plug-in hybridnú verziu spoznáte aj podľa plakety eDrive v C-stĺpikoch či písmenka „e“ za motorizáciou vzadu (samozrejme, ak si nevyberiete model bez označenia).

A aby som bol presný, ešte pár maličkostí sa zmenilo, modrú farbu typickú pre elektromobily „i“ nájdete vo výplni obličiek či okolo loga BMW na diskoch. Všetko je navrhnuté decentne, aby vynikol luxus sedanu, ktorý v testovanej verzii ponúkal aj paket Sport Line.

Jediným parametrom, ktorý vás môže od kúpy plug-in hybridnej verzie odradiť, je objem batožinového priestoru. Ten je o 120 litrov menší, keďže práve tu výrobca umiestnil batérie. Osobne som to za nevýhodu nepovažoval, pre tento typ auta je aj 410 litrov dostatočných.

Interiér si vás bude hýčkať špičkovým spracovaním a ergonomicky rozmiestnenými ovládačmi vrátane vydareného ambientného osvetlenia.

Interiér je spracovaný ukážkovo, v horúčavách si však „zapraská“, a to najmä pri rozjazde. Prvé, čo vám napadne, keď si do novej 5-ky sadnete, je „Wow, veď to je 7-čka“. Inšpirácia vlajkovou loďou je neprehliadnuteľná, a to platí aj pre technológie, ktoré v novinke nájdete.

Nechýba tak plne dotykový panel klimatizácie s ionizáciou vzduchu či vymeniteľnými vôňami Ambient Air, ovládanie multimediálneho systému gestami či najnovšia generácia Head-Up displeja s obrovskými rozmermi a dokonalou grafikou.

Toto je presne auto, s ktorým si budete užívať dlhú služobnú cestu so stovkami kilometrov a do cieľa dorazíte oddýchnutí. Samozrejmosťou sú totiž mimoriadne komfortné sedadlá s masážnou funkciou a množstvo asistenčných systémov, ktoré majú k autonómnemu riadeniu veľmi blízko.

Priehradka na smartfón s bezdrôtovým nabíjaním je vítanou novinkou. Škoda len, že sa z nej smartfón vyberá ťažšie.

Testovaný model bol vybavený aj známym systémom BMW Night Vision, ktorý dokáže v noci rozpoznať osoby, osvetlí ich a vás na ne upozorní na Head-Up displeji.

Hlavný 10,25-palcový displej navigačného systému Professional podrobne zobrazí aj informácie o aktívnej pohonnej jednotke.

Navigačný systém Professional hodnotím ako nie jeden z najlepších, ale za absolútne najlepší na trhu. Veľký širokouhlý 10,25-palcový displej má špičkové rozlíšenie, prehľadné menu a intuitívne ovládanie.

Síce nechýba dotykové ovládanie, ale radšej budete používať ovládač iDrive Touch Controller s praktickou dotykovou plochou pre zadávanie znakov. Hlavnú obrazovku si môžete pritom prispôsobiť podľa seba a nechýbajú ani služby BMW ConnectedDrive, kde oceníte možnosť využívania aplikácií v smartfóne prepojených s automobilom.

Prikúpiť si môžete aj známy kľúč s displejom BMW Display Key, ktorý síce na prvý pohľad vyzerá ako zo sci-fi filmu, ale ako som už spomínal pri teste BMW radu 7 či i8, chýba mu integrovaná SIM karta, vďaka čomu by ste sa s automobilom spojili aj na diaľku.

Pri 530e iPerformance som nemožnosť spojiť sa s automobilom na viac ako pár metrov pociťoval ešte výraznejšie, predsa len by ste napríklad pri pití kávy ocenili, ak by ste mohli vidieť stav nabitia vašej batérie. Skutočná škoda nevyužitého potenciálu tak geniálneho nápadu, akým je kľúč BMW Display Key.

Jazdné vlastnosti sú na najvyššej úrovni, to som ale akosi od auta v cenníkovej cene 84 515 € očakával. Avšak práve testovaná motorizácia posunula pocit z jazdy ešte o úroveň vyššie.

Na tichý rozjazd či jazdu na čisto elektrický pohon, kedy počujete maximálne jemné svišťanie vzduchu okolo karosérie, si rýchlo zvyknete. To ticho v kombinácii s vynikajúcim audio systémom Harman Kardon Surround Sound (16 reproduktorov/600 W) je geniálne. A to si môžete ešte priplatiť aj Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound systém s výkonom 1 400 W a podsvietenými reproduktormi.

Nabíjanie vstavanej batérie je možné z bežnej zásuvky, iWallboxu, alebo rýchlo nabíjacích stojanov.

Plné nabitie batérií s kapacitou 9,2 kWh trvá z bežnej siete približne 5-6 hodín, cez rýchlonabíjačku nabijete batériu do 3 hodín. S plne nabitými batériami by ste mali podľa výrobcu prejsť približne 50 km, realita je však iná. V praxi dosiahnete maximálne cca. 30 km, mne sa podarilo maximum 35 km. A to je málo. Ak by ste bývali cca. 17 km od práce, tak ako ja, nabíjať musíte každý deň.

Nehovoriac o tom, že počas dňa máte nejaké stretnutia a najazdíte niekoľko desiatok kilometrov už čisto na hybridný režim. Áno, batérie sa nabíjajú aj brzdením či uvoľneným akcelerátorom, kedy elektrický motor plní funkciu generátora, i tak však budete hľadať nabíjací stojan či zásuvku často.

Papierovo je priemerná spotreba uvádzaná ako 2 l/100 km, v skutočnosti je to však až okolo 7 l/100 km. Hovorím o mojom prípade, kedy som prešiel trasu 550 km, z čoho 158 km čisto na elektrickú energiu.

Digitálny prístrojový panel zaujme dokonalou grafikou s jemným rozlíšením, pričom nechýbajú dôležité informácie pre jazdu na elektrický pohon.

Myslím si, že plug-in hybrid by mal väčší význam s dojazdom cca. 100 a viac kilometrov na batérie, kedy by ste auto nabíjali aspoň raz za 2 – 3 dni. Čisto na elektrický pohon pritom môžete ísť rýchlosťou až 140 km, ak si aktivujete režim MAX eDRIVE.

Prekvapilo ma, že 5-ka je aj pri čisto elektrickej jazde dostatočne dynamická. V praxi však budete skôr využívať režim jazdy AUTO eDRIVE, kedy systém optimálne riadi interakciu elektrického a spaľovacieho motora.

Tento režim je mimochodom prednastavený pri každom štarte a snaží sa využívať elektromotor do rýchlosti 90 km/h, pričom spaľovací motor pripája vtedy, keď je to potrebné, napríklad aj pri známom kick-downe.

BMW 530e iPerformance je v prvom rade mimoriadne komfortná limuzína, ktorá si vás bude hýčkať luxusnou výbavou, špičkovým spracovaním a dynamikou. Plug-in hybridná verzia je spracovaná ukážkovo, avšak uvítal by som väčší dojazd čisto na elektrický pohon, kedy by mi kúpa dávala väčší zmysel.

Komentáre k článku