Autoprijímač TESLA 2117 B – Bratislavská labutia pieseň

Motoristi chtiví po hudbe sa v roku 1990 obzerajú po vhodnom autorádiu najčastejšie do svojho nového motorového vozidla ŠKODA. Vyberajú si už len z končiacej ponuky dvoch typov. Stereofónneho rozhlasového prijímača s reverznou kazetovou mechanikou, alebo z typu bez kazetovej mechaniky.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Prvý spomínaný typ sa v ponuke drží už tri roky a motoristi právom očakávajú jeho nástupcu a tak mnohí zatiaľ jazdia bez hudby, alebo len s tranzistorákom na sedadle spolujazdca.

V štátnom podniku TESLA Bratisalva sa pozvolna dokončuje nová kolekcia autorádií, ktoré chcú byť zrovnateľné dizajnom aj kvalitou so zahraničím. U jedného z typov sa dokonca priamo odkazuje na úspechy autorádií PHILIPS.

Do sveta postupne unikajú obrázky, texty a dokonca aj termíny dodania na trh. Všetci sme v očakávaní, najmä po oznamoch, že v novej kolekcii nájdeme aj také novinky ako riadenie mikropočítačom, ladenie pomocou frekvenčnej syntézy, zobrazovanie na LCD displeji, reverzná mechanika vyššej kategórie, prítomnosť prepájacieho ISO konektora, alebo zaujímavý nočný dizajn.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Túto jedinú novinku nakoniec reálne motoristi nachádzajú na predajnom pulte. Nachádzajú ju v jedinom type, na tom najnižšom možnom type, bez kazetovej mechaniky a dokonca v mono prevedení a za cenu 3300 Kčs, čo predstavuje približne priemernú mesačnú mzdu.

Najnovším a pre motoristov jediným ponúkaným typom z produkcie TESLA Bratislava sa na sklonku roka 1990 stáva autoprijímač najnižšej cenovej kategórie TESLA 2117 B. Tento základný typ vôbec neuspokojuje dopyt motoristov, na tento jasný fakt TESLA už vopred reaguje informáciou o jeho plnom opodstatnení s odvolaním sa na vtedajšiu špičku, gigant PHILIPS, ktorý s obdobným typom dosahuje výborné percentuálne výsledky.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Tento typ si samozrejme nachádza svoje širšie uplatnenie najmä v prepravných automobiloch s palubným napätím 12V, alebo v pracovných automobiloch či v radoch menej náročných poslucháčov. Motoristi, ktorí majú náročnejšie požiadavky, alebo radi počúvajú hudbu z kaziet, zostávajú márne čakať na ďalšie tri typy autorádií, ktoré sľubujú zakomponovanie aj rôzne vybavenej kazetovej mechaniky.

Autorijímač 2117 B na prvý pohľad zaujme elegantným dizajnom, ktorý v daných rokoch sprevádza aj zahraničné modely. Ako výtvarný akcent je použitá oranžová farba, ktorá v kombinácii s hnedo antracitovým povrchom pôsobí dokonca až elegantne. V hornej časti je umiestnený potenciometer hlasitosti už tradične spriahnutý s vypínačom. Takmer cez celý čelný panel prebieha plexisklo stupnice, do ktorej z polovice zasahuje gombík ladenia.

Pod stupnicou sú zoradené dvojpolohové tlačidlá s pamäťou, čo znamená, že pri opätovnom zapnutí si udržia svoju zvolenú funkciu. Prvým je výrazný oranžový spínač výlučného príjmu z integrovaného dekodéru signálu dopravných rozhlasových informácií DRI, nad ním je dióda SK signalizujúca príjem vkv vysielača s príslušnou DRI moduláciou.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

V jednoduchosti sa jedná o dnešnú funkciu TA (traffic announcement) v systéme RDS (radio data system), s tým rozdielom, že v čase uvedenia na trh sú tieto dopravné informácie vysielané len na kmitočtoch stanice Československo a to len v okolí Prahy a Bratislavy.

Ďalšie ovládacie prvky slúžia na prepínanie tónovej clony, na spustenie AFC dolaďovania a na prepínanie vlnových rozsahov FM1, FM2 a MW. Zaujímavosťou je aj zvukový indikátor straty prijímaného signálu, alebo napájanie elektronickej výsuvnej antény. Pri zapnutí autorádia sa anténa automaticky vysunie z blatníka a po vypnutí zájde. Veľmi efektné.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Na záver opisu som si ponechal ľahôdku v podobe nočného dizajnu. V tejto novinke to znamená efektné oraznžovočervené podsvietenie stupnice a obvodov všetkých ovládacích prvkov. V šere, alebo pri nočnej jazde je panel naozaj prehľadný. Veľmi vítaná zmena po minulých dvoch predchodcoch, ktorých stupnica ladenia bola po tme celkom nečitateľná.

Vo výbave autorijímača nachádzam príslušné prepojovacie káble s dutinkovou poistkou, inštalačné prvky, dva špeciálne kľúče v tvare písmena U, ktorými sa po zahraničnom vzore vkladá autorádio do modernej DIN šachty. K autoprijímaču je pribalená aj jedna reproduktorová skrinka obsahujúca širokopásmový reproduktor s priemerom 12,5 cm.

Samotný reproduktor je kvalitný a vie zahrať dosť uspokojivo, ale je moc utopený v objemovo malej skrinke. Zadná perforácia skrinky vie vhodným umiestnením napríklad pod palubnú dosku dohnať nejaké basy. Najuspokojivejšiu reprodukciu ponúkne až zabudovanie do dverového tapacíru, kedy sa nepoužije zadná stena, ale len ozdobný rámček s reproduktorom, hrajúcim do objemu dverí.

Až potom začína tá správna mono zábava.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Záverom však musím autorpijímač TESLA 2117 B pochváliť a to aj s plným ohľadom na jeho nižšie ambície a kategóriu, do ktorej spadá. Nie je mu čo závažné vytknúť, najmä keď vie byť aj po takmer 30 rokov služby v palubnej doske stále plne funkčný a nachystaný ďalej slúžiť motoristovi, ktorý si ho zakúpil.

Motoristi sa bohužiaľ okrem typu 2117 B nikdy nedočkali ďalších troch proklamovaných typov autorádií z novej modelovej kolekcie. Ak ste sa zastavili 28. až 29. októbra na akcii VÝSTAVA audio, video, domáce kino, tak ste si v expozícii TESLA Múzea mohli prezrieť unikátny najvyšší prototyp z tejto kolekcie – autoprijímač 1906 B.

ZdrojČasopis TECHBOX 10/2017

Komentáre k článku