Reklama

Proterra sprístupní technológiu superrýchleho nabíjania

Zdroj | Proterra
Juraj Procházka
Zdroj | Proterra
Zdroj | Proterra

Proterra patrí k lídrom vo výrobe ťažkých vozidiel s elektrickým pohonom. Elektrobusy tejto značky jazdia v mnohých amerických mestách, kde sa zameriavajú hlavne na mestskú dopravu.

Filozofiou firmy je namiesto veľkých a výkonných batérií – rýchle dobíjanie. Takáto koncepcia je vhodná okrem autobusov aj pre malé nákladné a úžitkové vozidlá, ako sú smetiarske autá, alebo zásobovacie dodávky.

Pozrite si

Elektromobilita nie sú len luxusné limuzíny

Vysokonapäťový nabíjací systém Proterra využíva robotické ovládanie a špeciálny softvér v autobuse, pričom 100 kWh batériu v autobuse nabije za menej ako 10 minút. S touto energiou najazdí autobus 48 kilometrov a na zastávke s nabíjacou stanicou môže počas prestávky batériu opäť nabiť.

Zdroj | Proterra

Takýto dojazd je pre autobusy MHD úplne dostačujúci. Podľa spoločnosti Proterra je totiž priemerná trasa linky mestskej dopravy kratšia ako 20 míľ (cca 32 km).

Pozrite si

Kórejci už fičia na elektrobusoch bezdrôtovo

Nabíjanie, ktoré prebieha pri jednosmernom napätí 250-1000 V, čerpá do batérií prúd až 1400A. Podľa Proterry je takéto nabíjanie 3x ,až 4x rýchlejšie ako Tesla Supercharger a 8x rýchlejšie ako rýchlonabíjačka  CHAdeMO.

Zdroj | Proterra

Súčasťou úspechu rýchleho nabíjania sú samozrejme aj použité batérie. Elektrobusy Proterra používajú batérie SCiB (v preklade supernabíjacie iónové batérie) od Toshiby.  Ide o lithium-titanátové batérie s riadeným nabíjaním a vybíjaním. Toshiba ich okrem elektromobilov dodáva aj ako veľké bloky batérií pre zálohovanie.

Zdroj | Business Wire

Okrem schopnosti rýchleho nabitia (v prípade potreby aj rýchleho vybíjania) sa vyznačujú aj dlhou životnosťou a bezpečnosťou. Toshiba deklaruje životnosť až 10 000 nabíjacích cyklov pri minimálnej strate kapacity.

Dobrou správou je, že Proterra sa rozhodla uvoľniť patenty na svoj nabíjací systém pre široké využitie. Má to pomôcť urýchliť prenikanie elektrobusov na trh a zvýšiť ich podiel v mestskej doprave.

Pozrite si

GE ukázal recept na reálne elektrobusy

Aj keď Proterra nemá podľa slov svojho generálneho riaditeľa Ryana Popplea problém s odbytom – napriek plánovanému strojnásobeniu výroby v roku 2017 má objednávkami pokrytú produkciu až do konca budúceho roku, hľadá cesty, ako vývoj trhu ešte urýchliť.

Uvoľnením patentov na nabíjacie porty Proterra zároveň otvorí možnosť dobíjať na týchto staniciach aj elektrobusy konkurenčných značiek. Podľa slov svojho šéfa Proterra nechce ísť cestou firmy Apple, ktorá vymedzuje pre vlastné produkty uzavretý okruh príslušenstva.

To čo môže fungovať na trhu smartfónov, by vyvolalo nežiadúce zabrzdenie rozvoja elektromobility, myslí si Popple.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.