NEXT-E postaví 252 rýchlonabíjačiek, u nás ich bude dokopy 25

Konzorcium NEXT-E, do ktorého patria spoločnosti ako E.ON, MOL, BMW, Nissan, Hrvatska elektroprivreda či PETROL, získalo grant od Európskej únie na vybudovanie siete rýchlonabíjacích staníc v strednej a východnej Európe. Tých má byť dokopy 252, pričom 222 bude klasických rýchlonabíjacích staníc a 30 bude ultranabíjacích staníc. Spustené majú byť v roku 2018, resp. 2019.

ZDROJ | BMW

EÚ udelila v rámci Nástroja na spájanie Európy (Connecting Europe Facility – CEF) na projekt rozvoja elektromobility grant vo výške 18,84 milióna eur. Ide o najväčší grant, aký kedy EÚ na podobný projekt doteraz poskytla. Nebude ale určite posledným.

Po prepočítaní tak na každú rýchlonabíjaciu stanicu zíkalo NEXT-E takmer 75 tisíc eur. Postaviť ju je ale podstatne drahšie, keďže nepôjde o jednu nabíjačku na každej stanici, ale hneď niekoľko.

Počas Dňa digitálnej dopravy v Talline podpísali partneri združení v projekte NEXT-E grantovú dohodu s agentúrou INEA (Výkonná agentúra EÚ pre inovácie a siete), ktorá umožní vybudovanie nabíjacej siete pre elektromobily.

„Next-E je politicky dôležitý inovačný projekt, ktorý sa spustil vďaka veľkému úsiliu priemyselných odvetví a podpory zo strany Európskej komisie. Projekt podporuje úzku spoluprácu s miestnymi projektami realizovanými v susedných krajinách, pričom kladie dôraz na maximalizáciu európskeho vplyvu a politiku hlavnej siete dopravných koridorov. Naším cieľom je konečne umožniť občanom cestovať alternatívne poháňanými vozidlami naprieč celou EÚ,“ uviedol Herald Ruijeters, riaditeľ pre investície, inovácie a udržateľnú dopravu Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre dopravu.

Doteraz bola vraj inštalácia nabíjačiek pre elektromobily roztrúsená a často nekoordinovaná, čo predstavovalo riziko prekryvov alebo naopak medzier v sieti. Projekt NEXT-E bol spustený, aby vyriešil tento problém a vytvoril neprerušenú nákladovo efektívnu sieť, ktorá zaručí dostupnosť cezhraničného cestovania na dlhé vzdialenosti.

Veľkým pozitívom pre nás je fakt, že do projektu spadá aj Slovensko. Sieť bude vybudovaná v krajinách ako Česko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvátsko a Rumunsko. K slovenskému moru sa tak o pár rokov bez problémov dostaneme aj elektromobilom.

ZDROJ | TENtec

Klasické rýchlonabíjacie stanice budú vybavené nabíjačkami do 50 kW, tzv. ultranabíjačky by mali zvládať 150 – 350 kW pre elektromobily, ktoré sú zatiaľ iba vo vývjoji. Všetky majú ležať pozdĺž koridorov TEN-T (Transeurópska dopravná sieť). V našom prípade ide o diaľnicu D1 v smere do Košíc a D2 v smere do Česka. Na Slovensku by malo byť postavených 18 rýchlonabíjacích staníc a vraj až 7 ultranabíjacích staníc.

Sieť rýchlonabíjačiek má byť spustená v priebehu roka 2018, ultranabíjačky budú spúšťané v priebehu roku 2019. Kompletná sieť má byť plne funkčná v roku 2020.

Navyše, aby sa zabezpečila kompatibilita so Západom a vznikla jednotná prepojená sieť, bude projekt koordinovaný s ostatnými prebiehajúcimi projektmi spolufinancovanými CEF, teda ULTRA-E, EAST-E a FAST-E. Popri tom ale bude naďalej rásť sieť rýchlonabíjačiek Tesla Supercharger, ktorých sa chystá automobilka vybudovať po celej Európe dvojnásobné množstvo, aké má doteraz.

Pozrite siTesla postaví Supercharger aj v Bratislave, vo svete zdvojnásobí ich počet

ZdrojBMW

Komentáre k článku