Matka Volva kúpila Terrafugiu. Sú lietajúce autá za dverami?

Správy o transakcii sa prvýkrát objavili v júli. South China Morning Post vtedy zverejnil, že čínska spoločnosť Zhejiang Geely Holding Group Co., ktorá je aj vlastníkom automobilky Volvo, zvažuje kúpu startupu Terrafugia.

Ukazuje sa, že dohady boli pravdivé. Obe spoločnosti teraz vydali vyhlásenie, v ktorom oznámili spoločný zámer vyrábať lietajúce autá.

Skeptici hovoria o mimoriadne ťažkom biznise, tvrdiac, že lietajúce auto je nemotorný hybrid – „ani ryba, ani rak“. Pri pohľade na prototyp lietajúceho auta The Transition z dielne Terrafugie sa niet ani čo čudovať. Ide dizajnovo o mimoriadne nepodarený kúsok. Platí to minimálne pri porovnaní so slovenským Aeromobilom 3.0, alebo jeho najnovšou verziou 4.0.

Pozrite siVideli sme AeroMobil 4.0, svetový unikát zo Slovenska

Zázemie silnej firmy však môže podstatným spôsobom rozkrútiť kolesá vývoja a následne aj výroby. V tomto smere Slováci nemôžu s čínskou firmou súperiť.

Terrafugia nie je nováčikom vo vývoji lietajúcich áut. Jej prototypy lietajú už od roku 2009 a The Transition, ktorý dokáže jazdiť so zatiahnutými krídlami, bol v roku 2012 schválený americkou Národnou administratívou pre bezpečnosť cestnej premávky. Napriek tomu je The Transition viac lietadlo schopné jazdy, ako lietajúce auto, aj keď sa údajne zmestí do bežnej garáže.

Pozrite siTerrafugia TF-X – auto, aké nemal ani Fantomas

Prototyp lietajúceho auta TF-X je už iný level. Ak je The Transition krížencom auta a lietadla, TF-X sa oveľa viac podobá na lietajúce auto. Sťahovateľné krídla modelu TF-X majú dvojicu naklonených rotorov, ktoré umožnia lietadlu vzlietnuť a pristáť vertikálne ako vrtuľník.

Tento typ technológie VTOL  je považovaný za základ budúcich aerotaxi služieb, o akých uvažuje Uber a iní. Stroj by mal byť poháňaný elektrinou, aby sa zabránilo hluku a znečisteniu, aké produkujú dnešné vrtuľníky.

ZDROJ | AeroMobil

Ako súčasť akvizície prechádza zakladateľ spoločnosti Terrafugia Carl Dietrich na pozíciu vedúceho technologického pracovníka, čo umožní Geely vymenovať Chrisa Jarana, bývalého generálneho riaditeľa spoločnosti Bell Helicopters, za generálneho riaditeľa. Viceprezident Geely pre medzinárodné podnikanie Nathan Yu Ning sa stane predsedom predstavenstva Terrafugie.

Pozrite siToyota podporí vývoj lietajúceho auta. V roku 2020 má zažať olympijský oheň

Počas prípravy fúzie Terrafugia strojnásobila počet inžinierov v USA a Geely tvrdí, že plánuje počet pracovníkov ešte zvýšiť.

Terrafugia bude tiež profitovať z kapitálovej sily spoločnosti Geely, ktorá dokázala premeniť Volvo z problémového podniku zakúpeného v roku 2010 od spoločnosti Ford, na jednu z popredných svetových automobiliek, akou bývalo aj v minulosti.

Transformácia lietajúcich automobilov z pozície technologickej rarity na rutinnú záležitosť však bude dlhá a komplikovaná. Aj keď sa týmto biznisom zaoberá množstvo firiem, vrátane silných hráčov, ako Airbus, Uber a teraz aj Geely.

Uber síce plánuje spustiť službu lietajúcich taxíkov v Dallase, Los Angeles a Dubaji už v roku 2020, ale dosiahnutie komerčného úspechu môže trvať ešte roky. Geely a Terrafugia zatiaľ komerčnú dostupnosť vlastných produktov nespresnili.

ZdrojThe Verge

Komentáre k článku