Komentár 29. týždeň: Majstrovský plán Elona Muska – časť 2

Dňa 20. júla predstavil Elon Mask svetu “Druhú časť svojho Veľkého plánu”. Pri pozornom skúmaní zistíte, že je to skutočne majstrovské dielo. Čim prekvapil?

Čo Elon nepovedal, ale myslel…

Dňa 20. júla predstavil Elon Mask svetu “Druhú časť svojho Veľkého plánu”, teda vízie, kam bude smerovať budúcnosť Tesly v najbližších rokoch.

Asi nie náhodou ma najprv zavalili reakcie novinárov a biznismenov na túto udalosť. A veru, boli to dosť často spochybňujúce komentáre.

Jedni mu dokonca vyčítali, že sa nekoncentruje na realizáciu sľubov z Prvého Veľkého plánu a ďalšími sľubmi zahmlieva neschopnosť Tesly plniť očakávania investorov i zákazníkov.

Skrátka, Tesla je požierač peňazí s návratnosťou v nedohľadne. Síce menšina, ale viacerí analytici radili vlastníkom akcií Tesly: “Predať!”.

Tesla plán 2
ZDROJ | Mashable

Pozrite siElon Musk odhalil nový „veľký plán“ Tesly. Čo prinesie?

V tejto negatívnej “atmosfére”, som sa začítal do vlastných myšlienok Elona Muska. A výsledok? Je to to najlepšie čo som doteraz od Muska počul. Ale poďme pekne po-poriadku.

V apríli tohto roku, generálny manažér koncernu Fiat, Sergio Marchionne povedal, že nechápe ako sa dá Tesla Model 3 predávať za 35 000 dolárov so ziskom.

A dodal, že ak mu to Elon ukáže, do 12 mesiacov ho skopíruje v talianskom štýle. Drzé však? Tak mu to teraz Elon ukázal. Pochybujem, že mu to pomôže.

Čo teda Elon ukázal?

Najprv sa pokúsme nájsť odpoveď na otázku: “Prečo Musk vôbec prezrádza, svoje najvzácnejšie know-how: “ako vyrábať konkurencie-schopné elektrické autá masovo a so ziskom”. A prečo práve teraz?”

Predpokladám, že impulzom k tomuto rozhodnutiu, je smrteľná havária Tesly s aktivovaným autopilotom. Objavili sa totiž výzvy, aby funkciu autopilota vyradil, až do času, kedy bude jeho softvér dostatočne bezpečný. Musk tento návrh rázne odmietol. Prečo? Urobil tak Nissan aj Volvo. Prečo je teda Tesla tak závislá od tejto funkcie?

Odpoveď prišla, keď Elon zverejnil svoj plán. Zrazu všetko začalo do seba zapadať.

Elon sa zrejme zľakol, že NHTSA, t.j. Národná diaľničná bezpečnostná agentúra, jednoducho autopilota zakáže. A to by mal Elon problém.

Aby sa funkcia autopilota zlepšovala, potrebujú vývojári dáta z reálnej premávky. Veľa dát. Veľmi veľa dát. Len vďaka nim sa algoritmy umelej inteligencie “učia” riadiť Teslu.

V poriadku…Ale prečo nemôžu byť elektro-autá “na chvíľu” bez autopilota? Prečo je to taká strategicky dôležitá funkcia pre Muska?

Odpoveď je opäť skrytá v Muskovom Majstrovskom Pláne.

Elon, úplne zmenil chápanie automobilu ako takého. Zmenil jeho účel spôsobom, ako sa doteraz nikto neodvážil.

Po celé desaťročia bol automobil “len” dopravným prostriedkom. Okrem taxikárov, nikomu bezprostredne nezarábal peniaze.

A to Musk mení. Hovorí nám: “predávam Vám nielen dopravný prostriedok, ale i výrobný prostriedok. Kúpte si Teslu a … zarábajte”. A k tomu, aby Tesla zarábala svojim majiteľom peniaze, nutne potrebuje autopilota!

Predstavme si situáciu, že si kúpite Model 3 s autopilotom a poskytnete ho na zdieľanie… Odveziete sa do práce a vaše auto samo “odcestuje” k zákazníkovi, ktorého zvezie na iný iný koniec mesta a on …. zaplatí … Práve Vám Tesla “vyrobila” pasívny príjem.

V našich zemepisných šírkach je zvykom, že žena, zubná kefka a auto, sa nepožičiava. Veď, čo ak požičiam auto nejakým cudzím vandalom? Nuž toto nie je až taký veľký problém:

  1. Tesly sú v podstate neukradnuteľné autá – sú neustále monitorované cez mobilnú dátovú sieť,
  2. Tesla môže svoj interiér neustále nahrávať na kameru a ukladať do “čiernej” skrinky,
  3. Tesla Vás bude vedieť identifikovať prostredníctvom mobilnej aplikácie,
  4. Tesla môže viesť zoznam povolených osôb i zakázaných osôb.

A nakoniec – bude poistená … Už dnes developeri uvažujú, že nové obytné domy vybavia elektro-autom. Bude spoločné pre jeho obyvateľov. Podobne ako sa spoločne využívaný mangeľ, práčka, či sušička…

tesla_model_s_14
ZDROJ | Tesla

A aby sknokautoval všetky pokusy spochybňovať bezpečnostný prínos autopilota, vyhlásil niečo veľmi odvážne, hraničiace s drzosťou: “z funkcie autopilota odstráni označenie “Beta verzia”, až vtedy, ak dosiahne spoľahlivosť 10-krát vyššiu než priemerný šofér.

WTF? Neveril som čo čítam. 10-krat? Veď práve teraz si mnohí kladú otázku, či je autopilot vôbec schopný nahradiť človeka, či len nejde o nebezpečnú zábavu vedcov… A on? Že 10-krát bude lepší?

Buď teda vie niečo viac než my ostatní, alebo je úplný blázon. Ja verím v to prvé. V každom prípade dal do pozoru všetky regulačné orgány na svete.

10-krát, je poriadne silný sľub: 10-krát menej mŕtvych, 10-krát menej nákladov na ošetrenie zranených, 10-krát menej materiálnych škôd.

Príliš dobré, aby to bola pravda? Nie? Omyl, je to len posunutie nášho vnímania zažitých limitov. Ale o tom vlastne Musk je. Príde a zatrasie všetkými našimi predstavami.

Autopilot ale nie je jediný tromf, ktorý Musk vytiahol z rukáva. Tesla dokáže svojmu majiteľovi zarobiť peniaze aj inak.

Elon vo svojej vízii hovorí: “urobte si z Tesly vlastnú elektráreň”. Ako to myslí?

Odkedy sa Musk seriózne začal zaoberať myšlienkou postaviť Gigafabriku, celý energetický sektor spozornel.

Gigafactory.ico
ZDROJ | Tesla Motors

Pozrite siTesla rozšíri svoju Gigafabriku na dvojnásobok

Teraz, keď Elon nabáda svojich zákazníkov používať Teslu ako virtuálnu elektráreň, je v miernej panike. Ja sám pracujem v energetike dlhé roky a viem, že kombinácia solárnych panelov a veľko-kapacitných akumulátorov, je pre elektrárne a rozvodné závody smrtiaci koktail… Ako to myslím?

Nabite si Teslu energiou zo solárnych panelov a používajte ju, keď slnko zájde. Nemusíte platiť elektrárňam. Alebo naopak.

Príďte do práce s polo-vybitými akumulátormi a nechajte ju nabíjať, keď je elektriny v rozvodnej sieti prebytok. Rozvodné závody Vám za túto službu zaplatia.

Musk brilantne skombinoval existujúce technológie a dosiahol niečo, čo sa doteraz nikomu nepodarilo: životaschopný obchodný model výroby elektro-mobilov. Ekológia, už nebude jediný dôvod, prečo si kúpiť Teslu. Tesla bude i stroj na peniaze..

ZdrojTECHBOX


Komentáre k článku