Japonci vytvorili silnú vodíkovú alianciu

Japonské automobilky Toyota, Honda a Nissan spojili svoje sily s ďalšími ôsmimi priemyselnými spoločnosťami, aby v Japonsku zvýšili tlak na budovanie siete čerpacích staníc na vodík. Dostatočná infraštruktúra vodíkových čerpačiek je totiž podmienkou záujmu o vodíkové autá.

Bez čerpacích staníc to nepôjde

V tom sa vodík nelíši od batériových elektromobilov. Vodík si však doma v garáži nenatankujete, kým batérie nabíjať môžete bez problémov, aj keď pomaly. O to dôležitejšie je vybudovať dostatočne hustú sieť vodíkových čerpačiek.

Pozrite siVzácne kovy môžu zvýšiť účinnosť vodíkových automobilov

Dohoda firiem Toyota Motor Corporation, Nissan Motor Co Ltd., Honda Motor Co Ltd., JXTG Nippon Oil & Energy Corporation, Idemitsu Kosan Co Ltd., Iwatani Corporation, Tokyo Gas Co Ltd., Toho Gas Co Ltd., Air Liquide Japan Ltd., Toyota Tsusho Corporation a Development Bank of Japan Inc vyústi na jar 2018 do vzniku spoločného podniku.

Skupina chce v priebehu prvých štyroch rokov partnerstva vybudovať 80 čerpacích staníc, pričom prvých deväť má byť v prevádzke už do marca 2018. Plán počíta so zvýšením počtu súčasných 91 vodíkových staníc v krajine takmer na dvojnásobok do roku 2021. Spolupráca by mala trvať desať rokov.

Toyota Mirai-H2ZDROJ | Motor Trend

Japonské automobilky urobili v poslednej dobe veľké pokroky v oblasti automobilov poháňaných palivovými článkami. Toyota uviedla koncom roka 2014 model Mirai, prvý vodíkový automobil pre masový trh a Nissan minulý rok oznámil svoj zámer vyvíjať technológiu palivových článkov na báze etanolu vyrábaného z rastlín.

V tomto prípade už nemožno hovoriť o technológii s nulovou uhlíkovou stopou, keďže pri spaľovaní etanolu vzniká aj oxid uhličitý. Na druhej strane rastliny, z ktorých sa alkohol vyrobí, počas svojho rastu oxid uhličitý  z atmosféry odčerpávajú.

Pozrite siDaimler a HPE chcú dátové centrá zálohovať vodíkom

Čistý však nemusí byť ani vodíkový pohon, ak sa vodík vyrába elektrolýzou poháňanou elektrinou zo „špinavých“ elektrární. Inou diskutabilnou alternatívou je vodík vyrábaný chemicky zo zemného plynu, respektíve z metánu. Tu zavetrili svoju druhú šancu aj ropné spoločnosti, preto neprekvapuje, že viaceré sa angažujú v podpore vodíkových áut.

ZDROJ | Engadget

Vodíkové autá majú výhodu v dlhom dojazde a rýchlom čerpaní paliva, ktoré je porovnateľné s čerpaním benzínu, alebo nafty. V ich neprospech však hovorí cena. Toyota Mirai stojí 6,7 milióna jenov (59 000 dolárov), čo je takmer dvojnásobok ceny porovnateľného elektromobilu a náklady na vodíkovú čerpaciu stanicu sa môžu vyšplhať až na 4,4 milióna dolárov.

Vodík má zelenú

Aktuálne existuje v Japonsku len asi 2 200 automobilov s palivovými článkami, ale vláda aj nová aliancia to chcú zmeniť. Japonská vláda v roku 2016 stanovila cieľ zvýšiť počet vozidiel s palivovými článkami v krajine na 40 000 do marca 2021. Takáto flotila vozidiel si vyžiada aj primerané rozšírenie siete čerpacích staníc.

Pozrite siVodíkový kamión Toyota vyráža na cesty

Nové partnerstvo firiem by sa mohlo stať katalyzátorom, ktorý pomôže tento cieľ v Japonsku dosiahnuť. Podobné aktivity začala už skôr vyvíjať v Nemecku iniciatíva H2 Mobility Deutschland, združujúca nemecké a nadnárodné priemyslové firmy Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell a Total. Členmi poradného zboru H2 MOBILITY sú automobilky BMW, Volkswagen, Honda a Toyota a technologická spoločnosť Intelligent Energy.

Ciele združenia rozhodne nemožno označiť za prízemné. Do roku 2023 chce v Nemecku vybudovať sieť 400 vodíkových čerpacích staníc. O pár rokov tak zrejme nebude v niektorých krajinách žiadny problém cestovať autami na vodík.

ZdrojHonda

Komentáre k článku