Hyperloop One má za sebou úspešný test v potrubí

Hyperloop Transportation Technologies (HTT), ani Hyperloop One – dvaja hlavní rivali, rozvíjajúci koncept prepravy osôb a nákladov rýchlosťou blízkou zvuku vo vákuovom potrubí – nezaháľajú.

Hoci väčšina aktivít stále tkvie v získavaní investorov a v presviedčaní vládnych činiteľov, aby podporili projekty nového typu dopravy vo svojich krajinách, objavujú sa aj prvé hmatateľné výsledky.

Pozrite siHyperloop One má postavenú testovaciu trať v Nevade

Hyperloop One teraz oznámila, že 12. mája uskutočnila prvý kompletný test svojej technológie hyperloop vo vákuovom prostredí na testovacej dráhe v Nevade. Počas skúšky vozidlo v potrubí levitujúce na magnetickom vankúši technológiou mag-lev dosiahlo rýchlosť 70 míľ za hodinu (112,6 km/h).

Hyperloop One zverejnil tiež zábery a niektoré údaje o svojej budúcej kabíne pre hyperloop. Aerodynamická kapsula je dlhá asi 8,5 metra a je konštruovaná z hliníka a uhlíkových vlákien. Je určená na prepravu nákladov a pasažierov rýchlosťou blízkych rýchlosti zvuku, k čomu poslúži elektromagnetický pohon a technológia mag-lev.

Pozrite siHTT stavia plnohodnotnú kabínu Hyperloop pre pasažierov

Kabínu pre definitívnu podobu dopravy finalizuje aj konkurenčná HTT a vývoj kabíny podporuje aj SpaceX. HTT vyvíja kabínu s dĺžkou 30 m a šírkou 2,7 m. Má mať hmotnosť 20 ton a odviezť 28 až 40 cestujúcich. HTT chce svoju kabínu predstaviť v roku 2018.

ZDROJ | Hyperloop One

SpaceX tiež testovala na vlastnej dráhe o dĺžke 1,6 km v Kalifornii tri koncepty kapsúl, ktoré vybrala v rámci súťaže Hyperloop Pod Competition. V tomto prípade išlo ale o zmenšené modely.

ZDROJ | Hyperloop One

V každom prípade, „čudo“, čo sa počas májového testu Hyperloop One preháňalo testovacím potrubím, bolo na míle vzdialené budúcej kabíne pre cestujúcich. Tak ako pri teste v roku 2016 išlo len o akési sánky, pohyblivý podvozok vybavený senzormi a kamerami. Pri vlaňajšom teste sa pohyboval ešte po koľajniciach a po absolvovaní krátkej dráhy skončil zabrzdený nárazom do kopy piesku.

Pozrite siSpaceX vybrala tri verzie podov pre Hyperloop

Veľkým ováciám, sprevádzajúcim vlaňajší „koľajový experiment“, sa veľmi rozumieť nedá. Po koľajniciach – a to aj na magnetickom vankúši – sa dnes po svete pohybuje množstvo rýchlikov. V rutinnej prevádzke.

Prielomom nie je ani najnovší experiment v potrubí. Hyperloop One však avizovala, že experimenty budú pokračovať a v ďalšej fáze testovania chce dosiahnuť rýchlosť 250 míľ za hodinu (402 km/h).

ZDROJ | Hyperloop One

Napriek tomu, že sídli v Los Angeles a svoju skúšobnú trať má v Nevade, Hyperloop One zameriava pozornosť hlavne mimo USA. Firma má vypracované štúdie uskutočniteľnosti v Spojených arabských emirátoch, vo Fínsku a vo Švédsku, v Holandsku, vo Švajčiarsku, v Rusku a v Spojenom kráľovstve.

Od prezentácií k fungujúcemu dopravnému systému hyperloop však vedie dlhá a neľahká cesta. Pôvodné optimistické odhady, že by sa prvé fungujúce trate mohli objaviť na konci tejto dekády sú zjavne nerealistické.

V celom projekte treba ešte vyriešiť celý rad technických problémov a rovnako vážnou výzvou bude certifikačný proces v rôznych krajinách.

Ide o úplne novú technológiu, budovanú od samotných základov, bez existencie akejkoľvek infraštruktúry, skúseností v oblasti bezpečnosti, bez potrebných regulačných noriem a nakoniec ani samotná technológia nebola nikdy vyskúšaná vo svojej cieľovej podobe. Je preto realistické očakávať, že kým sa hyperloop dostane do živej prevádzky, uplynú zrejme roky.

ZdrojHyperloop One

Komentáre k článku